    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: darmowe ciepło w zimie
    Date: Sat, 24 Dec 2016 14:21:46 +0100

    Pan Sebastian Biały napisał:

    > Zapomniał sprawdzić jaki bedzie odzysk energii przy
    > *jakimkolwiek* użytecznym, zmierzonym przepływie.

    Nie wiem czy zapomniał, czy po prostu nie wiedział jak.
    Przy konwekcyjnym przepływie wyszła różnica temperatur
    prawie 20 stopni. A przy takiej różnicy konwekcja jest
    już całkiem spora. Może to zaskakiwać, ale powietrzne
    kolektory potrafią sporo dawać. Energia słoneczna to
    około kilowata na metr kwadratowy, więc przy sprawności
    tego typu kolektora (50%) i wzięciu pod uwagę negatywnych
    czynników (chmurki, kosinusy, kurz, gałęzie itp) można się
    spodziewać 100-200 W z takiego pudła.

    > Czyli typowe pomiary tumanisty.

    Tak, tego się spodziewałem po obejrzeniu pierwszej części,
    więc pozostałe sobie darowałem. Jasne, że ludzie często
    nie widzą różnicy między ciepłem a temperaturą, gotowi są
    wymuślać perpetum mobile -- ale to inna sprawa.

    --
    Jarek