  • 1. Data: 2016-12-24 13:15:45
    Temat: darmowe ciepło w zimie
    Od: Bonum mane <b...@o...cs>

    polecam pod rozwagę

    część 1: https://www.youtube.com/watch?v=fr6okmzq-Tk
    część 2: https://www.youtube.com/watch?v=e0O-QgEMQIE
    część 3: https://www.youtube.com/watch?v=sRxJ-LNAcI0

  • 2. Data: 2016-12-24 13:55:36
    Temat: Re: darmowe ciepło w zimie
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-12-24 13:15, Bonum mane wrote:
    > polecam pod rozwagę

    Owszem, aby tego nie robić.

    > część 1: https://www.youtube.com/watch?v=fr6okmzq-Tk

    Zapomniał sprawdzić jaki bedzie odzysk energii przy *jakimkolwiek*
    użytecznym, zmierzonym przepływie.

    > część 3: https://www.youtube.com/watch?v=sRxJ-LNAcI0

    Dalej nie wiemy jaki jest przepływ z czego wynika moc grzewcza. Czyli
    typowe pomiary tumanisty.

  • 3. Data: 2016-12-24 14:07:07
    Od: Bonum mane <b...@o...cs>

    > Dalej nie wiemy jaki jest przepływ z czego wynika moc grzewcza.

    Moc grzewcza zależy od powierzchni eksponowanej na słońce, czyli od
    długości i średnicy rur, które zostaną zamontowane w skrzyni.
    Wymiary te dobierasz sobie samodzielnie. Samodzielnie dobierasz sobie
    także przepływ powietrza. Jeśli zbudujesz dużą powierzchnię eksponowaną
    na słońce, z długą rurą, to temperatura powietrza będzie oczywiście
    dużo, dużo wyższa.

  • 4. Data: 2016-12-24 14:15:20
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-12-24 14:07, Bonum mane wrote:
    > Moc grzewcza zależy od powierzchni eksponowanej na słońce, czyli od
    > długości i średnicy rur, które zostaną zamontowane w skrzyni.

    I teraz powiedz nam jaki rozmiar musi mieć taki kolektor aby *ogrzać*
    typowy domek 150m2 z przeciętną izolacją.

    > Wymiary te dobierasz sobie samodzielnie.

    Ale jaki rzad wielkości? 100m2 wystarczy?

    > na słońce, z długą rurą, to temperatura powietrza będzie oczywiście
    > dużo, dużo wyższa.

    Temperatura powietrza nie ma żadnego znaczenia bez przepływu. Jak dodasz
    przepływ to każe się że nie przeskoczysz dobowej energii słonecznej
    minus sprawność. A tej energii jest smiesznie mało kiedy jest potrzebna.

    Ta energia nie jest darmowa - trzeba sporo wydać na budowę takiego
    dużego kolektora aby miał sens grzewczy.

  • 5. Data: 2016-12-24 14:21:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Sebastian Biały napisał:

    > Zapomniał sprawdzić jaki bedzie odzysk energii przy
    > *jakimkolwiek* użytecznym, zmierzonym przepływie.

    Nie wiem czy zapomniał, czy po prostu nie wiedział jak.
    Przy konwekcyjnym przepływie wyszła różnica temperatur
    prawie 20 stopni. A przy takiej różnicy konwekcja jest
    już całkiem spora. Może to zaskakiwać, ale powietrzne
    kolektory potrafią sporo dawać. Energia słoneczna to
    około kilowata na metr kwadratowy, więc przy sprawności
    tego typu kolektora (50%) i wzięciu pod uwagę negatywnych
    czynników (chmurki, kosinusy, kurz, gałęzie itp) można się
    spodziewać 100-200 W z takiego pudła.

    > Czyli typowe pomiary tumanisty.

    Tak, tego się spodziewałem po obejrzeniu pierwszej części,
    więc pozostałe sobie darowałem. Jasne, że ludzie często
    nie widzą różnicy między ciepłem a temperaturą, gotowi są
    wymuślać perpetum mobile -- ale to inna sprawa.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2016-12-24 14:35:56
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Totalna bzdura w czasach kiedy 2m? rasowego kolektora slonecznego kosztuje z 700
    zlotych. Jak takie super to dlaczego slawojki co na dzialce stoi do tego nie
    podlaczyl.

  • 7. Data: 2016-12-24 14:38:37
    Od: Baczek <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-12-24 o 13:15, Bonum mane pisze:
    > polecam pod rozwagę
    Słucham (oglądam) jego filmik o budowie budynku do 35m2.
    Jezeli chodzi o zgłoszenie do starostwa to opowiada same brednie, tak
    samo z kanalizacją i innymi.
    Jeżeli jego wiedza o budownictwie jest porównywalna z tym co podaje
    jeżeli chodzi o formalności, to jego kanał powinien zostać zablokowany.

  • 8. Data: 2016-12-24 14:41:06
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    to zaden cudowny wynalazek. W rolnictwie uzywaja z powodzeniem podobnych
    podgrzewaczy. Susza wstepnie jakies zboze czy cus. Nie znam sie ale w tv widzialem.
    Tylko ze oni to w lato robia i rurze z folii o srednicy ponad metra napedzanej
    wentylatorem ze smiglem jak w samolocie podgrzewa sie powietrze o 40 stopni.
    Oczywiscie ta rura dluga.

  • 9. Data: 2016-12-24 14:43:31
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    A co jak slonca nie ma? Ktos zrobi, wyda tysiac zlotych. I przez cala zime bedzie
    mial piec dni slonecznych. Policz ile go kilowatogodzina bedzie kosztowala.

  • 10. Data: 2016-12-24 23:18:54
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu sobota, 24 grudnia 2016 14:16:21 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały napisał:

    > Ale jaki rzad wielkości? 100m2 wystarczy?

    cała południowa połac dachu - 5 czy 10m2 przy stosunkowo niewielkiej sprawnosci nie
    ma sensu.

    > Temperatura powietrza nie ma żadnego znaczenia bez przepływu.

    ma znaczenie o tyle ze jest wskaźnikiem mocy dyspozycyjnej. Mam takie pomiary, latem
    taka puszka mniej wiecej jak na filmach nagrzewa sie do 125stopni, a teraz do 60. Im
    niższą temperature pobieramy tym sprawnosc jest mniejsza.
    Czyli jesli teraz słonce daje 500W/m2 i to daje temperature stagnacji 60stopni to
    gdybysmy chcieli nagrzac czynnik o tem. równiez 60st to sprawnosc wyniesie dokładnie
    zero. A im nizsza temperatura nagrzewanego czynnika tym sprawnosc wieksza. Gdzies mam
    wzory ile tego bedzie.

    > Ta energia nie jest darmowa - trzeba sporo wydać na budowę takiego
    > dużego kolektora aby miał sens grzewczy.

    oczywiscie koszty graja role - tyle ze to da sie wbudowac w polac dachową którą i tak
    trzeba wykonac a wtedy koszty extra będa stosunkowo niskie.

    b.