    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Mon, 26 Dec 2016 13:17:07 -0800 (PST)
    Subject: Re: darmowe ciepło w zimie
    From: Budyń <b...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 26 grudnia 2016 21:24:08 UTC+1 użytkownik s...@g...com
    napisał:
    > Stała słoneczna sie nie zmienia w cyklu lato-zima.

    ale zmienia się długosc drogi w atmosferze

    > Te twoje 200W to sie bierze z czego innego i widze ze nie bardzo orientujesz skąd
    sie one biorą...
    > Hint: Aby dla solara wodnego był sens go wykorzystywać trzeba sporej różnicy
    temperatur aby wode grzać. Po co mi 23 stopniowa woda w bojlerze.

    Zeby nie było ze kłócicie sie bez danych -ja takie dane mam.
    Dla kolektora słonecznego bez powłoki selektywnej, czyli tzw. samoróbki,ustawionego
    na południe, z 20st odchyłka od południa, nachylonego 45st latem dostaję temperaturę
    stagnacji ok. 127st, przy temp. zewnętrzej +30 - czyli mam prawie równo do dyspozycji
    1kW/m2.
    Temperatura stagnacji mowi ze uwzględniono wszelkie poprawki na kat promieni do
    dachu, przeźroczystosc pokrycia, straty do atmosfery itd.
    Dla czynnika grzewczego o temperaturze x otrzymujemy moce W i sprawnosci %
    (sprawnosc powyżwj 100 ponieważ czynnik sie jest chłodniejszy od powietrza wiec sie
    nagrzewa jak w chłodnicy nawet gdyby w ogóle nie było słońca)

    Zimą temperatura stagnacji to jakies 60st przy 0st, co daje dyspozycyjne 400W/m2

    czyli zimą dla czynnika w okolicy 30st sprawnosc jest jeszcze znośna, cały dach x
    233W to sporo kilowatów. Ale gdyby ktos chciał 2 czy 4m2 - szkoda zachodu.
    No i trzeba pamiętac ze dni słonecznych zimą jest mało, jesień i wiosna to juz cos
    bedzie.

    Kluczem jest niska temperatura czynnika.

    b.