    From: "marko1a" <m...@l...de>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: do (glownie;) marko1a -> podlogowka i temperatury
    Date: Fri, 11 Dec 2009 09:42:36 +0100

    news:4588dd4a-c508-48e6-a5d3-e3e67bf62f99@r5g2000yqb
    .googlegroups.com...
> [...]
    >Po 24h temperatura spadla do 18st C. Po kolejnych 24h temperatura
    >spadla do 16st C. Po wejsciu do domu z zewnatrz czuc jakby sie
    >wchodzilo do normalnie ogrzewanego domu - oczywiscie jak sie czlowiek
    >rozbieze i siadzie i nic nie bedzie robil, to mu sie robi zimno ;)
    >Temp. minimalna na zewnatrz byla w tym czasie ok 1st C, a srednia - ok
    >5 st C. Ogrzewam narazie tylko sam parter - w dodatku bez garazu,
    >czyli jakies 110m2 posadzki grubosci 7cm. Jutro rano bedzie 72h od
    >wylaczenia ogrzewania i przypuszczam, ze temp. spadnie do 14 - 14,5C
    (>jak wychodzilem wieczorem - bylo ponad 15).

    No ale czym ty sie podniecasz przy tych nadal jesiennych dodatnich temperaturach
    na zewnątrz? Pogadamy jak będzie -10. Jak wejdę do nieogrzewanej stodoły z mrozu
    to tez poczuję przyjemne ciepło.
    Druga sprawa, uważasz że temp 18stC to temp użytkowa? tymbardziej 16stC. Co mam
    uprawiać sport w domu żeby mi dupa nie zmarzła tylko dlatego aby udowodnić sobie
    na siłę że mam jeszcze sporo ciepła w scianach? Chyba nie na tym to ma polegać.

    >Mozesz mi teraz w koncu przyznac racje, ze Twoje obliczenia byly do
    >bani ? ;-)

    Nie były do bani. Raczysz zapomniec że obliczenia były dla temp na
    zewnątz -10stC a w innym przykładzie -20stC. Chyba jest to ogromna róznica.
    wobec średniej jaką podałeś 5stC.

    > Dom jeszcze mokry, oddaje duzo wiecej ciepla niz jak
    >calkowicie wyschnie.

    Nie licz na jakieś cuda. Cos tam będzie mniej ale może się okazać że nie
    zauważysz nawet tego.

    > a akumulacyjnosc juz teraz pokazuje pazurki.

    Ależ zobacz sobie jeszczed raz na termometr na zewnątrz odejmij od tego co w
    środku i wyciągnij wnioski.
    Po drugie cały czas uważam ze temperatura w domu poniżej 19stC jest bezuzyteczna
    więc o jakiej akumulacyjności mówisz?

    >Zakladane przez Ciebie bodaj 3 stopnie spadku na godzine ! Nawet
    >zakladajac, ze jeszcze nie ma prawdziwej zimy - nie odpowiadaja ni
    >cholery rzeczywistosci :)

    Zmyślasz oczywiście.

    Po pierwsze nigdzie nie napisałem o 3 stopniach na godzinę.
    Po drugie obliczenie było dla hipotetycznego domu 180m2 a nie twojego.
    Po trzecie obliczenie dotyczyło akumulacyjności czasu stygnięcia podgrzewanej
    podłogi a nie całego domu.

    Na dowód cytuję fragment moich uproszczonych obliczeń tu na grupie
    "Dom 180m2 piętrowy 9x10m wysokość ciepłych ścian 5,80m
    Ściany 0,17 172m2 877Wh Temp pomieszczeń 20 tem na zewnątrz -10
    Okna 1,0 40m2 1200Wh
    Podłoga 0,35 90m2 409Wh temp podłogi 28 temp gruntu 15
    Sufit 0,17 90m2 459Wh
    RAZEM 2945Wh
    Akumulacja w 90m2 podłogi na gruncie oraz 90m2 podłogi na piętrze 1440Wh
    Czas stygnięcia posadzki o 3stC 4,89h"

    Jak widzisz liczyłem dla -10stC i wyszło 3 stC na niecałe 5 godzin, podkreślam
    samej podłogi, a ty masz póki co przy tem zewn +5stC spadek 2stC na24h i
    pogadamy jak będzie prawdziwa zima.

    Marek