    From: Krzemo <p...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: fundamenty i szalunki
    Date: Wed, 8 Jul 2009 03:52:34 -0700 (PDT)

    On 8 Lip, 08:53, Marras <m...@g...pl> wrote:
    > witam
    >
    > Powoli rozpoczynam budowe i wlasnie kombinuje jak wykonac fundamenty.
    >
    > Oto moja koncepcja ...
    >
    > Fundament bede robil z bratem gospodarczo, a z racji ze nie mamy wiele
    > doswiadczenia w murarce postanowilem wykonac je jako zalewane w szalunki.

    Nie lepiej od razu kupić pustaki szalunkowe?
    ;-)

    > Kombinuje aby szalunki wykonac z plyt OSB,

    Droga impreza...
    ;-)

    >do ktorych wzluznie przykrece
    > grube deski lub laty dachowe w celu ustywnienia konstrukcji.
    > Wysokosc plyty ok. 41 cm.

    Prędzej łaty niż dechy ...
    ;-)
    > Grubość nie wiem. Wystarczy OSB 10 mm ?

    Nie. 22 mm minimum. Wbrew pozorom gnie się to straszliwie..
    Albo zwykłe dechy pozbijać w tzw. "blaty" i z tego zrobić... Będzie na
    pewno taniej.

    > Plyty powiaze drutem, u gory ustabilizuje listwami, aby trzymaly szerokosc.

    Musisz "wyprzeć" do ścian wykopu aby się dołem nie rozeszło.

    > Dodatkowo w dolnej czesci co 2m wstawie prety gwintowane w peszlach.
    > Zbrojenie bedzie lezalo na drutach, na wysokosci okolo 5 cm od podloza.

    Na jakich drutach? Nie wydziwiaj tylko kup normalnie podkładki. I kup
    też te podkładki "gwiazdki" aby zbrojenie nie dotykało szalunków.
    Pamiętaj o wibrowaniu (wynajem wibratora buławowego to ok. 70 zł na
    dobę, czyli w sumie wydasz na to ok. 140 zł)

    > Po zalaniu law (wys 40 cm) wykorzystam plyty ponownie do wylania sciany
    > fundamentowej.
    > Chce to zrobic w 2 etapach. Czyli najpierw 40 cm, a potem ustawie (jak
    > ??) szalunek na scianie i doleje ostanie 30 cm sciany i wienca
    > fundamentowego.

    Zbrojenie musisz wykonać w całości (a przynajmniej tyle żeby pręty
    "pionowe" były w całości). Musisz odczekać minimum 2 doby zanim
    rozszalujesz (ryzykowne choć praktykowane - powinno się w zasadzie
    bezwzględnie czekać 2 tygodnie). Jeżeli użyjesz plastyfikatorów lub
    cementu "popiołowego" to minimum tydzień (norma mówi o 4 tygodniach).
    Rozszalowywać trzeba bardzo ostrożnie aby nie popękało. Jeżeli
    odczekasz tydzień lub 2 z rozszalowywaniem to możesz przymocować
    szalunek w nowym miejscu poprzez kołki rozporowe (6mm).

    > 1. Czy dopuszczalne/wykonalne jest wylewanie sciany fundamentowej na
    > raty w 2 etapach?

    Tak. A jeżeli to ma być szczelne (np. ściana piwniczna) to niestety
    trzeba wtedy "specjalnie" przygotować powierzchnię pierwszej warstwy
    przed wylewaniem drugiej. W Twoim przypadku nie ma to znaczenia i
    wystarczy jak starannie ją tylko oczyścisz i zdrapiesz zastygnięte
    "mleczko cementowe" które sobie wypłynie podczas wibrowania (szczotka
    druciana powinna wystarczyć do tego celu).

    > 2. Na co zwrocic uwage aby uniknac wybrzuszen na scianach?

    Tego się nie uniknie, można tylko zminimalizować (na szczęście 40 cm
    to nie jest dużo).
    Musi być dobrze wyparte dołem, gęsto powiązane drutami i dystansami
    oraz od góry trzeba ponadbijać listewki aby trzymały dystans górnej
    krawędzi. Dystans dolnej krawędzi powinien być ustalony poprzez "rurkę
    dystansową" (tniesz ją na wymiar) którą wsadzasz między płyty i przez
    nią prowadzisz pręt gwintowany którym to skręcasz. Mocno usztywnić
    rogi (nadbić listewkę na skos). W drugim etapie dystans dolnej
    krawędzi jest już ustalony przez wcześniej wylany fragment ściany.

    > 3. Czy musze szalunki podeprzec po bokach, aby sie nie przesuwaly
    > podczas lania betonu?

    Jak najbardziej.

    > Jak gesto zrobic podporki ?

    Tego nigdy za dużo. Niestety zależy to od tego jak wykonasz
    konstrukcję szalunków. Wezwij kierbuda zanim zalejesz...
    ;-)
    No i możesz też dawać zdjęcia tu na grupę do weryfikacji...

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

    PS: Jeśli to ściana fundamentowa ale nie piwniczna to nie masz się co
    przejmować zbytnio tymi "bułami"... Z tego się nie strzela jak
    mawiają. Na 40 cm dużo się nie rozejdzie.
    Czy może lepiej wypożycz szalunki systemowe, lub użyj pustaków
    szalunkowych, albo naucz się murować (opcja najtańsza).