    Date: Tue, 22 Apr 2014 18:08:21 +0200
    From: uzytkownik <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: gaz czy ekogroszek ?????

    W dniu 2014-04-22 16:44, Ergie pisze:

    > ROTFL. 10 lat temu i gdy ktoś nie liczy własnego czasu i pracy.
    > Ekogroszek to obecnie jedno z droższych źródeł energii.
    >
    > Jak jest gaz to taniej można tylko palic śmieciami albo (przy
    > sprzyjających warunkach) grzać pompą ciepła.
    >
    > Aby grzać węglem trzeba wybudować kotłownię, skład opału i komin, Doi
    > tego w przypadku ekogroszku dochodzi całkiem drogi kocioł. Całość
    > inwestycji wychodzi wielokrotnie drożej niż wykonanie przyłącza
    > gazowego a porównywalnie do zrobienia pompy ciepła.
    >
    > Do tego dochodzi bieżąca obsługa w przypadku węgla sporo własnej
> [...]

    Bardzo tu generalizujesz i piszesz nieprawdę.
    Koszty są mocno zależne od tego jakie układy grzewcze i jakie domy się
    porównuje.
    Jeżeli jest to stary dom z grzejnikami, słabo ocieplony to koszt gazu
    będzie nawet 2-3 krotnie wyższy od ekogroszku.
    Jeżeli porównamy nowoczesny, niewielki dom, dobrze ocieplony, z
    podłogówką, a będziemy porównywać z kondensacyjnym kotłem gazowym to
    tutaj koszty będą porównywalne.
    Tyle, że w przypadku niektórych kotłów na ekogroszek można uzyskać
    jeszcze dodatkowe oszczędności jeżeli będzie palone dobrym miałem.
    Dla przykładu cena przyzwoitego ekogroszku to 800-850zł. Dobry miał
    niewiele mniej kaloryczny od tego ekogroszku to wydatek ok. 600zł za
    tonę, a bywa, że i za 500zł się też kupi.
    Oczywiście palenie miałem w typowym kotle miałowym to proszenie się o
    kłopoty, ale w przypadku kotła retortowego spala się idealnie, bez dymu,
    bez smrodu i bez zagrożenia wybuchem.
    Koszty budowy kotłowni węglowej także nie są kilkukrotnie wyższe, bo jak
    weźmiemy pod uwagę wykonanie instalacji gazowej, kotła kondensacyjnego,
    odpowiedniego komina oraz instalacji kanalizacyjnej dla tego kotła
    kondensacyjnego, aby uzyskać jak najwyższą sprawność to poza kosztem
    dodatkowego pomieszczenia, którego koszt zwróci się po kilku latach,
    reszta kosztów jest zbliżona. Oczywiście z kotła gazowego można wyrzucić
    spaliny za ścianę, ale i tak jest to w większości przypadków robione ze
    złamaniem prawa, ponieważ taki kocioł nie może mieć mocy większej jak
    21kW, a takich jest niewiele modeli na rynku, a poza tym muszą być
    zachowane wszelkie odległości od otworów wentylacyjnych, okien i drzwi,
    co często nie jest możliwe do spełnienia.
    Jeżeli chodzi o wygodę to bezdyskusyjnie gaz wygrywa z kotłem na ekogroszek.

    Niestety w przypadku gazu, trzeba go po prostu mieć możliwość
    doprowadzić. W przypadku pompy ciepła trzeba mieć sprzyjające warunki,
    aby wybudować wymiennik gruntowy.