  • 1. Data: 2014-04-22 13:39:33
    Temat: gaz czy ekogroszek ?????
    Od: zyga <z...@s...pl>

    co wybrać ?? dom ok 220 m uzytkowej

  • 2. Data: 2014-04-22 14:57:34
    Temat: Re: gaz czy ekogroszek ?????
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    Użytkownik "zyga" <z...@s...pl> napisał w wiadomości
    news:lj5kdm$oit$1@node1.news.atman.pl...
    > co wybrać ?? dom ok 220 m uzytkowej

    a to zalezy jak wybudowany -jesli standartowo to bedzie trzeba energii duzo
    wiec ekogroszek.

    b.

  • 3. Data: 2014-04-22 15:04:44
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-04-22 13:39, zyga pisze:

    > co wybrać ?? dom ok 220 m uzytkowej

    Jakby coś to wybierz blondynkę ;)

  • 4. Data: 2014-04-22 15:06:57
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "zyga" napisał w wiadomości grup

    > co wybrać ??

    A co chcesz osiągnąć?

    Jeden lubi komfort a inny od dziecka chciał być palaczem :-)

    > dom ok 220 m uzytkowej

    Powierzchnia nie ma nic do rzeczy, chyba że chodzi o miejsce w takim razie
    lepiej gaz - wymaga mniej miejsca :-)

    A na poważnie jeśli jak rozumiem pytasz o opłacalność to ważne jest
    zapotrzebowanie na ciepło czyli temperatura wewnętrzna i straty przez
    przegrody zewnętrzne a po ludzki pisząc ważne jest to jak ocieplone są
    ściany dach i podłoga na gruncie, czy okna są szczelne, jaką mają
    izolacyjność itd. Bez tego nie da się oszacować kosztów ogrzewania.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 5. Data: 2014-04-22 15:46:34
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 22 Apr 2014 13:39:33 +0200, zyga

    > co wybrać ?? dom ok 220 m uzytkowej

    Zależy od priorytetów. Jeśli czysto i bezobsługowo to gaz, ale rachunki nie
    będą małe. Jeśli ma być tanio, to nic lepszego niż węgiel (ekogroch) nie
    znajdziesz -- tylko trzeba sięz tym syfem użerać i przerzucać parę ton
    rocznie. Do tego w lato albo kopcisz piecem, albo grzejesz CWU prądem.

    Z drugiej strony można mieć nieco drożej niż wynlgem i bezobsługowo jak
    gazem, instalując pompę ciepła. :P <ironia>Tak, wiem: to jest
    przereklamowane urządzenie niewarte funta kłaków. :P </ironia>

    --
    Pozdor Myjk

  • 6. Data: 2014-04-22 16:44:17
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Zależy od priorytetów. Jeśli czysto i bezobsługowo to gaz, ale rachunki
    > nie
    > będą małe. Jeśli ma być tanio, to nic lepszego niż węgiel (ekogroch) nie
    > znajdziesz

    ROTFL. 10 lat temu i gdy ktoś nie liczy własnego czasu i pracy. Ekogroszek
    to obecnie jedno z droższych źródeł energii.

    Jak jest gaz to taniej można tylko palic śmieciami albo (przy sprzyjających
    warunkach) grzać pompą ciepła.

    Aby grzać węglem trzeba wybudować kotłownię, skład opału i komin, Doi tego w
    przypadku ekogroszku dochodzi całkiem drogi kocioł. Całość inwestycji
    wychodzi wielokrotnie drożej niż wykonanie przyłącza gazowego a
    porównywalnie do zrobienia pompy ciepła.

    Do tego dochodzi bieżąca obsługa w przypadku węgla sporo własnej pracy, a w
    przypadku ekogroszku mniej pracy ale za to wyższe rachunki. W pakiecie syf
    gratis.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 7. Data: 2014-04-22 17:03:41
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 22 Apr 2014 16:44:17 +0200, Ergie

    > 10 lat temu i gdy ktoś nie liczy własnego czasu i pracy. Ekogroszek
    > to obecnie jedno z droższych źródeł energii.

    Jeśli tak, to mojakulpa. Szczerze mówiąc na węglu (grochu) zatrzymałem się
    właśnie 10 lat temu i potem już nie analizowałem -- nie biorę tego typu
    ogrzewania w ogóle pod uwagę. Ale przeanalizujęto ponownie, bo jakoś nie
    chce mi się wierzyć, że taniej wychodzi gaz niż węgiel (nawet jeśli brać
    pod uwagę stosunkowo drogi ekogroch).

    --
    Pozdor Myjk

  • 8. Data: 2014-04-22 18:08:21
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-04-22 16:44, Ergie pisze:

> [...]
    >
    > Do tego dochodzi bieżąca obsługa w przypadku węgla sporo własnej
    > pracy, a w przypadku ekogroszku mniej pracy ale za to wyższe rachunki.

    Bardzo tu generalizujesz i piszesz nieprawdę.
    Koszty są mocno zależne od tego jakie układy grzewcze i jakie domy się
    porównuje.
    Jeżeli jest to stary dom z grzejnikami, słabo ocieplony to koszt gazu
    będzie nawet 2-3 krotnie wyższy od ekogroszku.
    Jeżeli porównamy nowoczesny, niewielki dom, dobrze ocieplony, z
    podłogówką, a będziemy porównywać z kondensacyjnym kotłem gazowym to
    tutaj koszty będą porównywalne.
    Tyle, że w przypadku niektórych kotłów na ekogroszek można uzyskać
    jeszcze dodatkowe oszczędności jeżeli będzie palone dobrym miałem.
    Dla przykładu cena przyzwoitego ekogroszku to 800-850zł. Dobry miał
    niewiele mniej kaloryczny od tego ekogroszku to wydatek ok. 600zł za
    tonę, a bywa, że i za 500zł się też kupi.
    Oczywiście palenie miałem w typowym kotle miałowym to proszenie się o
    kłopoty, ale w przypadku kotła retortowego spala się idealnie, bez dymu,
    bez smrodu i bez zagrożenia wybuchem.
    Koszty budowy kotłowni węglowej także nie są kilkukrotnie wyższe, bo jak
    weźmiemy pod uwagę wykonanie instalacji gazowej, kotła kondensacyjnego,
    odpowiedniego komina oraz instalacji kanalizacyjnej dla tego kotła
    kondensacyjnego, aby uzyskać jak najwyższą sprawność to poza kosztem
    dodatkowego pomieszczenia, którego koszt zwróci się po kilku latach,
    reszta kosztów jest zbliżona. Oczywiście z kotła gazowego można wyrzucić
    spaliny za ścianę, ale i tak jest to w większości przypadków robione ze
    złamaniem prawa, ponieważ taki kocioł nie może mieć mocy większej jak
    21kW, a takich jest niewiele modeli na rynku, a poza tym muszą być
    zachowane wszelkie odległości od otworów wentylacyjnych, okien i drzwi,
    co często nie jest możliwe do spełnienia.
    Jeżeli chodzi o wygodę to bezdyskusyjnie gaz wygrywa z kotłem na ekogroszek.

    Niestety w przypadku gazu, trzeba go po prostu mieć możliwość
    doprowadzić. W przypadku pompy ciepła trzeba mieć sprzyjające warunki,
    aby wybudować wymiennik gruntowy.

  • 9. Data: 2014-04-22 18:43:23
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    W dniu 2014-04-22 18:08, uzytkownik pisze:

    > Dla przykładu cena przyzwoitego ekogroszku to 800-850zł. Dobry miał
    > niewiele mniej kaloryczny od tego ekogroszku to wydatek ok. 600zł za
    > tonę, a bywa, że i za 500zł się też kupi.
    Tu masz cennik z Kompanii Węglowej. Wiem, że detalicznego klienta tam
    raczej nie obsłużą, ale warto rzucić okiem na te ceny:
    http://www.kwsa.pl/sprzedaz_wegla/oferta_handlowa/ce
    ny_wegla/mialy_odbior_samochodowy
    Jacek

  • 10. Data: 2014-04-23 10:42:40
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "uzytkownik" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Jeżeli jest to stary dom z grzejnikami, słabo ocieplony to koszt gazu
    > będzie nawet 2-3 krotnie wyższy od ekogroszku.

    Piszę o nowym domu. W przypadku starego nie pisałbym o koszcie budowy
    kotłowni - bo już jest :-)

    Ale nawet w przypadku starego domu. Koszt byłby raczej 2 razy wyższy a nie
    3. No i ciągle to nie uwzględnia kosztu czasu i pracy własnej :-)

> [...]
    > kondensacyjnego, aby uzyskać jak najwyższą sprawność to poza kosztem
    > dodatkowego pomieszczenia, którego koszt zwróci się po kilku latach,

    Kotłownia + skład opału to razem minimum 20m2 czyli 10% pow. domu czyli 10%
    kosztów wybudowania stanu surowego zamkniętego. Lekko licząc to będzie 10-15
    tysięcy. To się nie zwróci po kilku latach :-)

    Do tego wymurowanie komina jest droższe niż odprowadzenie spalin przez
    ścianę/strop z kotła kondensacyjnego. Koszt dobrego kotła na groszek (tanie
    to porażka ciężka do wyregulowania) jest wyższy niż kotła kondensacyjnego.
    Aby w lecie ciągle nie palić należałoby doliczyć większy zbiornik CWU.

    Koszt przyłącza i instalacji gazowej to przy tym drobiazg.

    A ciągle nie liczymy czasu i pracy własnej :-)

> [...]
    > na rynku, a poza tym muszą być zachowane wszelkie odległości od otworów
    > wentylacyjnych, okien i drzwi, co często nie jest możliwe do spełnienia.

    Można wyrzucić przez dach - wtedy formalnie to jest jak komin więc kocioł
    nie musi mieć <21 kW, a nie trzeba murowac komina. Oczywiście najsensowniej
    jest wtedy umieścić kocioł na poddaszu.

    Pozdrawiam
    Ergie