    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Fri, 24 Jan 2020 00:05:09 -0800 (PST)
    <5e29e35e$0$556$65785112@news.neostrada.pl>
    <3...@g...com>
    <5e2a0f75$0$557$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: gdzie podłączyć żółto zielony przewód?
    From: WS <L...@c...pl>

    On Thursday, January 23, 2020 at 10:26:58 PM UTC+1, Uzytkownik wrote:

    > Dokonując modernizacji starej instalacji, należy uwzględnić zarówno
    > przepisy, aktualną wiedzę, a także wyeliminować wszelkie inne
    > zagrożenia, które kiedyś miały mniejsze znaczenie, bo instalacja była
    > nowsza, a teraz stwarza duże niebezpieczeństwo.

    Wszystko to prawda, ale dochdza realia, czyli np. brak kasy (moj sasiad tak robil),
    sam robi sobie remont wieczorami (wlasciwie to szpachlowanie scian i malowanie), przy
    okazji wymienia przewody 2 zylowe alu na 3 zylowe Cu i co dalej? Konczy przy
    bezpiecznikach w mieszkaniu (na wejsciu instalacji). Teraz powinien podmienic przewod
    do licznika na klatce, ale tu zaczynaja sie problemy techniczne/biurokratyczne. Bylo
    to kilkanascie lat temu, przez remontem pionow (brak PE). Spoldzielnia sie zgodzi,
    ale chce projekt, odbiory, pieczatki, wykonanie przez elektryka... co (raczej
    optymistycznie liczac) potraja koszt takiego remontu... wiec wymiane przewodow konczy
    u siebie :( (zwlaszcza, ze do wiekszych zmian go nie przekonasz, bo jak "~20 lat tak
    bylo i nic sie nie dzialo to kolejne 20 moze byc")
    Stad pojawiaja sie pytania typu czy z N robic u siebie "PE + N" i podlaczyc
    roznicowke (bo to nic nie kosztuje i pies z kulawa noga sie tym nie zainteresuje
    -przy przegladzie sprawdzaja tylko czy bolec w gniazdach jest podpiety...), wiec
    wybor jest z roznicowka albo bez... prawdopodobienstwo upalenia N jest takie samo w
    obu wariantach (w sumie nie mamy na to wplywu nie chcac robic niczego poza
    mieszkaniem)

    > A choćby taki, że gaz często podłączany jest giętkimi przewodami,
    > wyposażonymi w szybkozłączki.

    U mnie (i sasiadow) bylo na stale sztywna rura ;) teraz to nie bardzo juz wiem, bo
    wiekszosc mieszkan jest wynajmowana i nie wiadomo kto tam mieszka...