    From: "Tornad" <t...@h...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: ile impregnatu do więźby
    Date: Tue, 06 Jul 2010 08:22:47 +0200
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Użytkownik "Tornad" <t...@h...com> napisał w wiadomości
    >

    > Tornad, a suszone i strugane drewno na kanadyjczyka też impregnować? Mówi
    > sie ze suszenie komorowe i struganie wystarczy, ale kto wie. Wyraz opinie -
    > tak po amerykansku  :-)

    > b.

    Niestety, specem od technologii drewna nie jestem.
    Tu w sprzedazy sa trzy gatunki drewna; to zatrute, nazywane "treated
    pressure" opisalem, ono jest rzeczywiscie chyba trujace skoro nawet w duzym
    skladzie gdzie maja pily i cyrkularki i na zyczenie przycinaja na wymiar, to
    tej zarazy Ci nie utna za chiny. Ono ma kolor zielonkawy, zapewne jeden ze
    skladnikow, siarczan miedzi je tak zabarwia. W domu, wewnatrz ani szajta tego
    drewna uzyc nie wolno. Wilgotnosc tego drewna jest rozna, swieze jest od tego
    moczenia czesto mokre i dosycha na polce spiete tasmami.
    Drugi gatunek, najpopularniejszy, z ktorego sie buduje, to drewno rozowe. Ono
    jest suche, no powietrzno suche, jakos chyba suszone ale nie na popiol. Ma
    wilgotnosc umozliwiajaca latwe wbijanie gwozdzi i dopiero po wbudowaniu
    dosycha.
    I trzeci gatunek zalecany tylko na scianki dzialowe to drewno biale, tez
    powietrzno suche, niczym nie zapuszczane bo ono jest najtansze.
    Maja to dosc dobrze dopracowane. Z moich obserwacji wnioskuje, ze samo ciecie
    tych dech jest sprytne. Ze srodkow pnia wycinaja zawsze slupki czyli przekroje
    kwadratowe, takie slupki sie nie wyginaja a na przekroju widac prawie zawsze
    srodek pnia.
    "Tubaj-fory" i tubajsiksy (2x4 i 2x6 cali) staraja sie wycinac tak aby sloje
    byly rownolegle do szerokosci dechy dzieki czemu one sie nie wykrzywiaja na
    boki i sciana nie ma wybrzuszen.
    Przekroje szersze na krokwie czy podciagi uzyskuja z grubych pni i one
    praktycznie sa roznie uslojone ale tez jakos tak suszone, ze sa proste.
    No i to drewno jest relatywnie tanie. Sklejka budowlana na poszycie dachow i
    obijanie konstrukcji z zewnatrz kosztuje 9 dolarow za arkusz. Ceny sa czasem
    dziwne, jeden tubajfor 8 stopowy kosztuje 3 dolary czyli trzy cegly...
    W sumie nie wiem, wydaje mi sie, ze to rozowe jest impregnowane ale bardzo
    lekko, czyms nieszkodliwym.
    Dawniej, powiedzmy kilkadziesiat lat temu, drewna nie impregnowano ani nie
    heblowano. I te domy maja po 70 lat lat i stoja do dzis. Czesto jakis
    naroznik, od przeciekajacej rynny zgnije to sie go wymienia i czesc.
    Pzdr.
    Tornad