    From: "Plumpi" <a...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: ilość obwodów w kotłowni
    Date: Tue, 7 Aug 2012 15:35:11 +0200

    Użytkownik "kiki" <l...@l...net> napisał w wiadomości
    news:jvr25t$b9r$1@inews.gazeta.pl...

    > Tylko coś ci jeszcze powiem. Takie moje ostatnie przemyślenia co do
    > światła.
    > Ponieważ wydzielasz obwody świateł jako osobno sterowane więc maksymalne
    > obciążenie każdego to będzie 100-200-300W. Może zamiast dawać kablel
    > 3x1.5mm2 dałbyś okrągłą linkę 3x 0.75 ? Albo 3x1mm2 ?
    >
    > Wtedy pociągniesz osobno przewód do żarówki 3x0.75 i taki sam osobno do
    > wyłączników schodowych jak na stronie 7 Sch.12 i Sch.13
    > Lub dasz 3 żyły do żarówki i 2 żyły do przycisków dzwonkowych i zrobisz to
    > wg. schematu z następnej strony 8 Sch.14 i Sch.15
> [...]

    Ty już nie kombinuj :)
    Zabezpieczenia oraz przekroje przewodów muszą być najpierw wyliczone i
    dobrane.
    Tutaj liczy się nie tylko przekrój, ale także i długość obwodów. Nie bez
    powodu ktoś dobrał przekrój 1,5mm2 na obwody oświetlenia.
    Jest to taki przekrój, który w zasadzie zapewnia szybkie wyłączenie obwodu w
    przypadku standardowych zabezpieczeń do max. 16A.
    Mniejsze przekroje można dać tylko wtedy, kiedy od razu się zakłada, że będą
    to obwody sterujące, które nie będą bezpośrednio zasilały lamp.