    From: " BrunoJ" <b...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: ilosc roznicowek w instalacji
    Date: Thu, 22 Jan 2009 09:26:03 +0000 (UTC)

    a...@g...com napisał(a):

    > Hej!
    >
    > Pomaluutku w glowie ukladam sobie projekt instalacji elektrycznej w
    > moim domku. O ile ilosc i wydzielenie obwodow juz jako tako sobie
    > ulozylem, to zastanawiam sie na jakich zasadach, gdzie i ile
    > wylacznikow roznicowopradowych sie projektuje / umieszcza ?
    >
    > Podstawowe obwody jakie bym u siebie widzial to (to baaaardzo wstepny
    > "projekt" z glowy, nie do konca jeszcze przemyslany):
    >
    > 1 fazowe:
    >
    > 1. Gniazda - kazdy pokoj oddzielny obwod (5 obwodow)
    czy warto? Probowales liczyc co bedziesz podlaczal?
    Bardziej praktyczne jest zrobienie 2 obwodow, w taki sposob zeby w kazdym
    pokoju byly gniazda z dwoch osobnych zabezpieczen/faz. W ten sposob unikasz
    sytuacji ze masz w calosci odciety pokoj. A jednoczesnie masz 2 zabezpieczenia
    zamiast 5ciu. Chyba ze przewidujesz obciazenia po 16A w kazdym pokoju ;-)
    Oczywiscie jesli trzeba to wiecej obwodow niz 2. Zakladam ze wszystkie gniazda
    robisz na 16A, mozna na mniej ale po co.
    Ewentualnie warto pomyslec o osobnym obwodzie np na korytarzach - jesli takie
    masz. Chodzi mi po podlaczanie np odkurzacza czy wiertarki - juz czysto
    rozdzielenie fizyczne obwodow, zeby wiertarka nie byla razem w TV wpieta
    (zaklocenia). Powyzsze moze spowodowac wieksza ilosc kabli (trzeba w pokoju
    ciagnac dwa osobne obwody), ale daje naprawde duzy komfort. Poza tym mozesz
    swiadomie pod jeden obwod wpinac np RTV czy komputery, a pod drugi rzeczy
    potencjalnie szumiace. Obwod komputerowy mozesz dodatkowo zabezpieczyc
    przepieciowkami (C,D), albo podpiac pod UPS. Kwestia potrzeb i fantazji ;-)

    > 2. Oswietlenie - kazdy pokoj oddzielny obwod (5 obwodow)
    tutaj tez chyba nadmiarowo. 2-3 powinny wystarczyc. czesc pietra i czesc
    parteru, schody/korytarz. Tak zeby nie zgaslo na raz pol domu, ale przy
    zalozeniu ze oswietlenie bedzie na innej fazie niz gniazdka to rowniez nie ma
    az takiego znaczenia.

    > 3. Kuchnia
    stanowczo osobno - potencjalnie duzo 'mocnych' odbiornikow

    > 4. Lazienka
    jak wyzej, tutaj jest juz zreszta chyba wymog przepisow.

    > 5. Garaz
    podobnie

    > 6. Oswietlenie zewnetrzne
    to oczywiste, ewentualnie pomysl czy wystarczy jeden obwod. Moze najdzie
    Ciebie kiedys jakies centralne sterowanie typu czasowe wylaczanie, czy czujnik
    zmierzchu. Przy wiekszej ilosci warto to zrobic w rozdzielni, ale najczesciej
    tylko dla czesci tego oswietlenia.

    > 7. Gniazda zewnetrzne (podlaczenie narzedzi, swiatelek etc)
    ok

    > 3 fazowe:
    >
    > 1. Kuchnia (piekarnik)
    > 2. Garaz
    > 3. Kotlownia (pompa ciepla)
    ok

    > No i tak mysle.. Jedna roznicowke trzyfazowa moge chyba dac spokojnie
    > na te trzy obwody 3f ?
    to zalezy, jesli zamoknie Ci cos w garazu to nie bedziesz mial piekarnika
    i ogrzewania. Ja do kuchni osobnej nie dalem - jest wpieta pod roznicowki
    zabezpieczajace gniazdka/oswietlenie, do garazu tak, pompy nie mam, ale
    zakladajac ze to jest krytyczny sprzet w domu to dalbym osobno.

    > Do tego dac trzy roznicowki jednofazowe i rozdzielic obwody
    > jednofazowe jakos tak, zeby ich obciazenie bylo rownomierne ?
    >
    > Wtedy mialbym cztery roznicowki wpiete rownolegle do zasilania, tak
    > sie robi ? ;-)
    tak sie robi. Tylko ze troche malo tych roznicowek wyszlo.
    Generalnie to pomysl o osobnych roznicowkach wszedzie tam gdzie chesz zeby
    obwod dzialal zupelnie niezaleznie od innych. Jesli przykladowo zaleje Ci
    sciane w pokoju, kable sie zamocza i wywali roznicowke, to fajnie byloby zeby
    nie pociagalo to za soba braku ogrzewania (np kociol CO)
    Podchodzac z drugiej strony - osobna roznicowka wszedzie tam gdzie
    potencjalnie jest wieksze zagrozenie - czyli pomieszczenia potencjalnie
    morke. Powinna byc osobna roznicowka na lazienke - to jest chyba wymagane i to
    powinna byc "szybka". Skonsultuj z elektrykiem.
    Sugerowalbym tez osobna roznicowke dla gniazdek/oswietlenia na zewnatrz (moze
    wspolnie z garazem?). Osobne roznicowki dla umyslnych sprzetow - kociol CO (u
    Ciebie rozumiem ze pompa wody), jakas mata elektryczna w lazience czy schodach
    zewnetrznych - tutaj tez nie wiem czy nie jest wymagane, albo conajmniej
    wskazane, w kazdym razie moj elektryk w ogole nie chcial rozmawiac o innym
    rozwiazaniu. Tutaj wygodnie jest zastosowac zintegrowane zabezpieczenie z
    roznicowka w jednej obudowie (jeden hebelek).
    Jak wywali reszte domu, to ten jeden obwod bedzie dzialal.
    Generalnie trzeba znalesc zloty srodek, zeby nie dawac roznicowek na kazdy
    obwod, ale tez zeby uniknac sytuacji ze jeden obwod, bedacy potencjalnie
    bardziej zagrozony bedzie w stanie wywalic wiekszosc domu.

    > Czy np. w lazience wydzielac osobno dwa obwody - gniazda i
    > oswietlenie, czy mozna to zrobic na jednym obwodzie ?
    Powinno byc osobno - chocby dlatego ze na gniazdka potrzebujesz 16A (pralka,
    suszarka itp). A na oswietlenie najwyzej 10A. Obwody powinienes wydzielac nie
    tylko funkcjonalnie, ale rowniez pod katem obciazenia (zabezpieczen).

    pozdrawiam
    Bruno