    From: ptoki <s...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: instalacja elektryczna do domu - jak zrobic samemu
    Date: Fri, 27 Apr 2012 15:01:07 -0700 (PDT)

    On 27 Kwi, 20:37, "rt" <x...@W...gazeta.pl> wrote:
    > witam
    >
    > planuje zrobic samemu elektryykę w domu i teraz chcialbym sie zapytac

    Zrobic mozesz samemu ale odebrac powinien to fachowiec.
    Znajdz takiego, ugadaj sie z nim co zrobisz samodzielnie i jak a on
    wykona najistotniejsze elementy.
    W praktyce wyglada to tak:
    -za calosc elektryk skasowal by sie 10kzl.
    -za wykonanie kluczowych elementow i kontrole calosci skasuje sie
    3-4kzl.
    -za materiałsy zaplacisz 3-5kzl bo nie bedziesz mial znizek w
    hurtowni.
    W rezultacie zaoszczedzisz 1-3kzl.

    Chyba ze dostaniesz znizki w hurtowni :)

    > - wysokosc gnizdek w pokojach 40 cm od podlogi?
    OK. Ale pamietak ze male dzieci do tego dosiegna, wiec jak bedziesz je
    mial to kup wiaderko zaslepek :)

    > - wysokosc gniazdek w kuchni 120 cm ?
    Zrob troche za szafkami i tam gdzie beda staly piece lodowki,
    zmywarki.
    Zrob przynajmniej 5-6 sztuk nad blatem.
    Zaplanuj przylacza do oswietlenia podszafkowego itp.
    Porzadnie posiedz i pozastanawiaj sie co gdzie bedzie i gdzie warto
    miec gniazdko.
    Ja dalem dodatkowe nad stolem (laptop, radio itp).

    > - wysokosc wlaczników -150 cm?
    Mam podobnie. Jest ok.
    Zrob tak zeby dzieci dosiegaly jak juz beda chodzic.
    Zaplanuj miejsca dla czujek ruchu i kinkietow. Wtedy bedziesz chodzic
    po domu jakbys mial sluzacego z kagankiem biegnacego przed toba.
    _Polecam!!!_

    > - kable chce puscic od dołu - czy ma to sens?
    Moze byc.
    Roznica taka ze nie bedziesz sie martwil przy wierceniu otworow na
    obrazki ale bedziesz sie martwil przy wierceniu listew
    przypodlogowych...

    > - kable w peszlach czy bez?
    Elektryczne bez.
    Eternetowe, antenowe, telefoniczne w peszlach i z pilotami.

    > - czy mozna w pokoju zrobic 3 -4 gniazdka na jednym kablu? w kuchni nie
    Mozna.
    U siebie zrobilem 4 zespoly gniazdek (w sumie 6 sztuk) na pojedynczym
    kablu i podpialem pod osobny bezpiecznik. W ten sposob zabezpieczasz
    sie przed glupota uzytkownika ktory podepnie 6kW grzejnikow pod jeden
    kabel...

    > planuje takiego cuda - i czy taki kabelek dawac juz pod osobny bezpiecznik?
    U siebie tak czesciowo zrobilem ale moze to podrozyc instalacje.

    > - czy robi sie teraz puszki czy raczej ciagnie kable do tablicy a puszek
    I tak i tak.
    U siebie zrobilem bez ale to mocno zalezy jak sobie calosc zaplanujesz
    i ile gniazdek/punktow wykombinujesz.
    Tam gdzie zaplanowalem kinkiety dalem puszki.

    > praktycznie nie robi? dom z poddaszem uzytkowym

    > - uziemienie - jak zrobic dobre, w garazu jest jeszcze paich to moze wbic tam
    > pret metalowy an 1m i bedzie cacy?
    Uziemienie dobre jest zrobic nielatwo. Zostaw to dla fachowca albo
    zrob pod jego wytyczne.

    > - jak przyczepiac przewody do porotermu - jakies blaski kołki czy jest jakiś
    > specyfik ktory to bedzie trzymał?
    Metody sa rozne. Albo robic rowki i przypinac na takie plastikowe
    kolkoopaski (w marketach maja) albo poczepiac gwozdziami i zagipsowac
    albo niektorzy praktykuja glutoklej.

    > - jak podlaczyc roznicowke i przepieciowke - jest gdzies jakis opis bo tu
    > jestem zielony

    W sieci znajdziesz opisy, podpiac mozesz samodzielnie ale niech
    fachowiec ci calosc sprawdzi albo sam podlaczy.

    Poswiec kilkanascie godzin na rozrysowanie calosci (kolorowa kreda na
    scianie a potem na papierze i zastanowienie sie co gdzie bedzie stalo,
    gdzie bedzie tv,dekoder, komputer , pralki/lodowki i inne agd. Wez pod
    uwage ze za pare lat moze sie komus wymysli przemeblowanie. Podlicz
    ile czego bedziesz potrzebowal.
    Policz koszty.
    Zaplanuj tez wszelka pozostala kabelkologie.
    -ethernet
    -telefon
    -alarmy
    -kamery (np. na podworku czy w jakis pokojach).
    -instalacja glosnikowa.
    -domofon/otwieranie bramy
    -I co sobie tam jeszcze wymyslisz.

    Niektore instalacje nie powinny biec razem. Dlatego u siebie ethernet
    puscilem dolem a zasilanie gora...

    Poszukaj po moich postach watku gdzie byla walkowana kabelkologia. Tam
    sie starly dwa fronty wiec sobie ocenisz ktora szkola do ciebie
    przemawia bardziej.