    From: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: inwestorzy budujcie się to dobry moment :)
    Date: Wed, 14 Apr 2010 09:59:58 +0200

    Użytkownik "Adam Sito" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:hq2g7n$432$1@news.onet.pl...
    > Holandii.
    >
    > Możesz napisać coś więcej?

    Z tego co mi mówili klienci z Niemiec tam nie ma zupełnie takiego parcia by
    mieć na własność nieruchomość. Proporcje własność - wynajem są praktycznie
    odwrócone o 180 stopni w porównaniu do Polski. U nas to jest pewne
    uwarunkowanie historyczne, że Polak to chce mieć coś na własność. Oni nie są
    do tego tak przywiązani (podobnie jak w wielu stolicach europejskich, gdzie
    czy to z racji wysokich cen czy sposobu życia preferowany jest wynajem niż
    zakup). Ale jeden mój klient chciał kupić mieszkanie. Facet miał koło
    trzydzisestu paru lat, zajmował sie reklamą, więc praca trwa rok-dwa w
    jednym miejscu i zmienia - taka branża. Poszedł do niemieckiego banku i tam
    zaczyna się korowód, że najlepiej to żeby pracował w jednym miejscu co
    najmniej 5 lat, to może porozmawiają o kredycie. Nikt z jego znajowych (a
    facet nie jest przeciez studenciakiem) nie ma swojego mieszkania.
    Przeniósł się do Polski i tutaj prowadząc własną firmę spokojnie dostał
    kredyt na bardzo dobrych warunkach i dziwił się bardzo, że jak to jest że
    banki w Niemczech są takie rygorystyczne, a w Polsce tak łatwo (w jego
    odczuciu) dostał kredyt.
    Inne przypadki to głównie pary mieszane - odbijały się od banków niemieckich
    i brały kredyty w bankach w Polsce. W okresie boomu kredytowego cena takiego
    kredytu była dużo niższa niż kredytów w Niemczech.
    Jeszcze sprawa Berlina - moja klientka dziwiła się, że tam ceny
    nieruchomosci są niższe niż w Warszawie, ale swoje duże mieszkanie na
    Saskiej Kępie chciała sprzedać za bardzo wysoką cenę. Jak jest popyt to ceny
    rosną - zasada jest prosta. Jak chcesz kupić dom w centralnych dzielnicach
    Warszawy to ofert wtedy i teraz było stosunkowo mało, a w Berlinie
    zdecydowanie więcej, bo to wynika z charakteru tego miasta, miasta naukowego
    i administracyjnego, gdzie nabudowano nieruchomości których ludzie nie chcą
    kupować. A jak jest nadmiar podaży to normalne że ceny spadają.
    Ale jak się pytałem o ceny porównywalnych mieszkań i domów w innych miastach
    niemieckich (biznesowych, nie z terenów DDR) to odpowiedź była krótka -
    zdecydowanie wyższe.
    Jeszcze przed wejsciem Polski do Unii pamietam starania władz Gerlitz by
    mogli sprzedawać mieszkania mieszkańcom Zgorzelca, bo tam był popyt, a podaż
    w Niemczech. Nie dziwne, skoro tylu Niemców wyjechało z DDR. To tak jakby
    pisać o naszej ścianie wschodniej.