  • 1. Data: 2012-04-16 12:44:56
    Temat: jak podlaczyc sie pod rure stalowa 50mm?
    Od: Piotr <m...@w...pl>

    Czesc

    Jest sobie dom.
    Dom ma otwarta grawitacyjna instalacje grzewcza ze starym piecem.
    Rury stalowe o srednicy 50mm. Piec w piwnicy, od pieca rozejscie do 4 pionów.

    Projekt -

    wymiana pieca na kondenser,
    wymiana poziomow (w piwnicy) na rury miedziane. (albo plastikowe)

    Problem - piony zostaja. Nie chce pruc scian i nie chce klasc nowych rur na scianach.

    Piony sa wykonane z rur stalowych 50mm. Jak do nich podlaczyc rury miedziane?
    Piony sa cztery, beda zasilane rurkami 15mm. Dom jest maly. Z pieca wyjde rurkami
    22mm.

    Wszystkie pomysly mile widziane.
    Spawac umiem. Co dospawac do rur?

    Dzieki za porady.

  • 2. Data: 2012-04-16 13:04:51
    Temat: Re: jak podlaczyc sie pod rure stalowa 50mm?
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 16 kwietnia 2012 12:44:56 UTC+2 użytkownik Piotr napisał:

    > Wszystkie pomysly mile widziane.
    > Spawac umiem. Co dospawac do rur?
    Gwinty?

  • 3. Data: 2012-04-16 13:25:00
    Od: "zapinio" <z...@g...com>

    Sprawdzić stan rur stalowych.
    Jeśli skorodowane zastąpić tworzywem. Powstrzymanie się od tego przeklniesz
    po wielokroć.
    Jeżeli w dobrym stanie ...pozostawić.
    To samo w przypadku poziomów.
    Pojemność wodna instalacji jako takiej (rury) nie jest znacząca. Natomiast
    wymiana grzejników z żeliwnych na stalowe lub aluminiowe w zasadniczy
    sposób pojemność tą zmniejszy.
    Te same uwagi dotyczą poziomów. Ich wymiana jest co prawda prostsza
    (dostepność) niż pionów, ale jeśli są w dobrym stanie można je zostawić.
    Do połączenia nowej instalacji ze starą użyć złączek GEBO.
    Podłączenie grzejników w razie potrzeby przejść na tworzywo za pomocą
    typowych kształtek ( w cenie kilku złotych).
    W żadnym razie nie pakować się w gwintowanie lub spawanie.
    W przypadku instalacji otwartej i przeróbki na zamkniętą (ogrzewanie gazowe)
    zamknąć wyloty wszystkich pionów (znowu GEBO) , a w piwnicy zamontować grupę
    bezpieczeństwa i naczynie przeponowe.

  • 4. Data: 2012-04-16 13:31:47
    Od: "zapinio" <z...@g...com>

    I jeszcze.
    Wymiana pieca na kondensacyjny najprawdopodobniej nie ma sensu.
    W starym domu zarówno izolacyjność przegród jak i powierzchnia grzewcza
    grzejników (tych już wymienionych) nie pozwoli na wykorzystanie ewentualnych
    oszczędności płynących z kondensacji, bo takowa nie będzie występować, a
    piec będzie pracował jako klasyczny (za wysokie parametry, temperatura
    powrotu).
    Więcej na ten temat może powiedzieć jackare (którego pozdrawiam).

  • 5. Data: 2012-04-16 14:17:10
    Od: Piotr <m...@w...pl>

    W dniu poniedziałek, 16 kwietnia 2012 12:31:47 UTC+1 użytkownik zapinio napisał:
> [...]
    > powrotu).
    > Więcej na ten temat może powiedzieć jackare (którego pozdrawiam).

    Dzieki za odpowiedz.

    Rury chyba sa ok.
    Dom zostal oblozony 15cm styropianu wlacznie z piwnica ponizej gruntu rok temu. Dach
    i strop ma nowa izolacji z welny 20cm. Slowem dom po remoncie.

    Z wymiana poziomow sie zastanowie, tak czy siak musze sie podlaczyc do tego co jest.

    Zobacze co to to GEBO.

  • 6. Data: 2012-04-16 17:15:17
    Od: Marek K <m...@P...pl>

    W dniu 2012-04-16 12:44, Piotr pisze:

> [...]
    > Piony sa cztery, beda zasilane rurkami 15mm. Dom jest maly. Z pieca wyjde rurkami

    Może głupi pomysł, ale ja bym pomyślał nad wsunięciem nowych pionów w
    stare bez jakiegoś masakrycznego kucia.

    Marek

  • 7. Data: 2012-04-16 17:50:26
    Od: Piotr <m...@w...pl>

    W dniu poniedziałek, 16 kwietnia 2012 16:15:17 UTC+1 użytkownik Marek K napisał:

    > Może głupi pomysł, ale ja bym pomyślał nad wsunięciem nowych pionów w
    > stare bez jakiegoś masakrycznego kucia.
    >
    > Marek

    Pomysl dobry ale dalej wymaga kucia na koncu pionu. A przynajmniej otworowania. W tej
    chwili chcial bym tego uniknac. Docelowo pewnie tak wlasnie zrobie, ale to przy
    okazji przebudowy domu wewnatrz.

    Dzieki za podpowiedz.

  • 8. Data: 2012-04-16 22:23:21
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    Uzytkownik "Piotr" <m...@w...pl> napisal w wiadomosci
    n-forums@ynnn9...

    Wszystkie pomysly mile widziane.
    Spawac umiem. Co dospawac do rur?

    Jezeli zadajesz takie pytania znaczy to ze nie umiesz spawac rur a to inna
    inkszosc niz spawanie innych elementów :)
    Dospawaj sobie po prostu gwinty. Nominalne 2 calowe lub redukcje na 1,5 cala
    ale wtedy spawanie bedzie trudniejsze. Mozesz tez wspawac mufy spawalnicze -
    bedziesz mial wtedy gwinty wewnetrzne - w sumie bez róznicy
    Spawanie gazowe albo TIG kub MAG z tym ze przy metodach elektrycznych trzeba
    pieronskiej wprawy zeby to zrobic szczelnie (TIGiem latwiej),ze nie wspomne
    o przeklenstwie spawania elektrycznego w pozycjach wymuszonych.
    Mozesz uzyc zlaczek gebo, ale przy fi 50 ich ceny beda delikatnie mówiac
    odstraszajace, jednakze biorac pod uwage np koniecznosc zaplaty za gazy w
    butlowni - powiedzmy okolo 180 zl, moga sie one okazac jakas alternatywa.

    Mozesz takze nagwintowac (ha ha ha ha ha) sobie te dwucalowe rury, ale to
    akurat jest dosc dramatyczny wymiar do recznego gwintowania, dlatego norma
    jest ze kupuje sie 10 cm odcinki jednostronnie nagwointowanych rur i spawa
    do reszty. Kiedys jak przychodzil do pracy "nowy" instalator to mu sie
    dawalo do nagwintowania dwie piecdziesiatki i na tym milym zajeciu uplywala
    mu pierwsza dniówka :)))
    Cal i dwa cale to wyjatkowo oprone wymiary do gwintowania.

    Przy starej instalacji i ogrzewaniu grzejnikowym kociol kondensacyjny sobie
    daruj - to tylko wyrzucone pieniadze - absolutnie nic nie zaoszczedzisz,
    chyba ze wydasz fortune na dwukrotnie wieksze grzejniki. Kondensaty sa
    przeznaczone do niskich temperatur, wiec glownie do podlogówek.

    A tak na zakonczenie to jaki jest problem w wypieprzeniu starych rur ze
    scian i zastapieniu ich nowymi o mniejszych srednicach? Przy kotle gazowym
    zamontujesz sobie rury PP Stabi albo jakies dobre pexy i spokój na cale
    zycie a przy okazji wywlisz cale to zelastwo ze sciany wraz z naczyniem
    wzbiorczym gdzies tam ze strychu. Po kiego to zostawiac jak wrzód na dupie.

  • 9. Data: 2012-04-17 06:50:00
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Jackare wrote:

> [...]
    > spokój na cale zycie a przy okazji wywlisz cale to zelastwo ze sciany
    > wraz z naczyniem wzbiorczym gdzies tam ze strychu. Po kiego to

    no i niestety dla pytajacego to jest najlepsza rada...

    wywalic ten caly szajs i zrobic nowa instalacje...

    dodam tylko ze stare rury to sie czesto do dupy spawaja, kwestia skladu
    stali. Juz sie kilka razy razy z tym spotykalem.

  • 10. Data: 2012-04-17 17:13:15
    Od: Piotr <m...@w...pl>

> [...]
    > wzbiorczym gdzies tam ze strychu. Po kiego to zostawiac jak wrzód na dupie.

    Problem jest taki ze trzeba to zrobic.
    Jak prowadzisz firme - poprosze o oferte. Rozwaze.

    W tej chwili instalacja ma polowe grzejnikow wymieniona i cala zime pracowala
    z temperatura zasilania obiegu 40 stopni. Tyle pokazywal termometr starego pieca.
    Powrotu nie mierzylem ale zgaduje 30-35. I bylo cieplo. Termostat pokojowy utrzymywal
    18 stopni w najwieksze mrozy.
    Wiec piec kondensacyjny ma uzasadnienie.

    Zlaczki GEBO to moj idol. Dzieki kolego Zapinio.

    Pozdro.