    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: jaki kabel kupić do instalacji siłowej
    Date: Thu, 12 Jul 2012 10:30:44 +0200

    > Ja np już w kilku projektach widziałem że 1,5mm2 zarówno do gniazd jak i
    > oświetlenia. I w sumie powinno wystarczyc jak odpowiednią ilośc obwodów
    > się zrobi.

    Ale to będzie drożej bo do tablicy będą szły dwa kable 1,5 zamiast jednego
    2,5.

    > Urządzenia w domach sa coraz mniej pradożerne.

    Ale jest ich coraz więcej.

    Za komuny przy projektowaniu bloków przewidywano: telewizor, odkurzacz,
    pralkę i lodówkę -> stąd na całe mieszkanie szło jedno zabezpieczenie 16A na
    gniazda i jedno 10A na oświetlenie.

    Nikt wtedy nie przewidywał piekarnikó elektrycznych, czajników
    bezprzewodowych, zmywarek i mikrofalówek i teraz jest kłopot. Np. trzeba
    używać wyłączniki priorytetowe które wyłączą zmywarkę i pralkę na czas
    używania piekarnika itp.

    Co z tego że od kilku lat lodówki, pralki czy telewizory pobierają coraz
    mniej prądu skoro dochodzą coraz to nowe urządzenia.

    > Takie myślenie że tu przewymiaruje bo to grosze, tam też dam wiecej bo to
    > grosze a sen spokojniejszy prowadzi do tego ze póżniej przy wykończeniówce
    > jest lament bo > kasy brakuje. Tu grosze więcej tam 1000zł drożej i
    > później pisanie ze za 300tys to domu sie nie da wybudować;)

    Budując samemu oszczędziłem na robociźnie już kilkadziesiąt tysięcy, więc
    nie muszę się przejmować tymi dodatkowymi "groszami". 30 lat temu też
    niektórzy oszczędzali i dawali aluminiowe kable a teraz robią remonty.

    IMO nie wszędzie jest sens szukać oszczędności. Jak ktoś jest naprawdę pod
    ścianą to IMO lepiej by dał tanie panele na podłogi i pomalował ściany
    śnieżką (bo to za kilka lat względnie tanio zmieni) niż jak ma oszczędzać na
    instalacjach schowanych pod tynkiem albo pod posadzkami.

    Pozdrawiam
    Ergie