    From: Kris <k...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: jaki kabel kupić do instalacji siłowej
    Date: Thu, 12 Jul 2012 01:16:39 -0700 (PDT)

    W dniu czwartek, 12 lipca 2012 09:28:31 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:
    > A co w tym dziwnego skoro tak mają w projektach i tak każe elektryk.

    A zdrowy rozsądek i rozsądny kierbud reguły spokojnie to mogą zweryfikować.
    Ani projerktant ani wykonawca nie maja żadnego interesu aby proponowac optymalne
    rozwiazania.
    W moim projekcie były przekroje więźby takie że podobno czołg mógłby po dachu
    jeździć. Na kościołach takich belek nie daja. Zamawiając materiał wg projektu wycenę
    na więzbe miałem na ok 10tys. Na szczeście najpierw wykonawca mówił ze jego zdaniem
    dużo za grube te belki, kumpel w tartaku u którego z projektem po wycene byłem tez
    się w głowe pukał. W końcu zaprosiłem kierbuda aby spojrzał, a że ma wszelkie
    uprawnienia projektowe itp to mi to przeliczył. I okazało się ze drewno bedzie mnie
    kosztowac 6tys zł.

    I IMO
    > dobrze bo po co teraz się zastanawiać czy za 10 lat nie pojawią się
    > mocniejsze kuchenki.

    Bez sensu teraz coś przewymiarowac bo za 10lat coś tam. Za 10 lat kuchenki pewnie
    będą jeszcze mniej energożerne a nawet jakby co to za 10lat jakis remont i tak będzie
    to sobie ten grubszy kabel doprowadzisz;)
    > Ja znam takie &quot;wystarczy&quot;. Ktoś budując dom za 500 000 zł oszczędził
    > kilkaset na przyłączu i teraz nawet nie może zmienić przydziału mocy. A już
    > po pierwszych świętach bardzo chciał :-)

    Ja z kolei w odwrotną strone- jak wnioskowałem o przyłącze to mi w ZE zaproponowali
    15kW. Ja wtedy niezorientowany to się zgfodziłem i zapłaciłem ok 2000zł. Sasiad parę
    miechów później zaczął budowę i na 15kw się namówic nie dał wziął 9 lub 11kW.
    Zapłacił sporo taniej, dwa lata już mieszka i problemów nie ma. To samo z kablem od
    skrzynki do rzodzielni ludziska jakies strasznie grube kable zakopują bo sen
    spokojniejszy. Do diabła to tylko domek a nie jakiś duży warsztat czy inna stolarnia.

    > kuchenka, piekarnik, zmywarka, pralka, czajnk... i włączając żelazko trzeba
    > wiedzieć które gniazdko jest podpięte do której fazy by nie wywaliło
    > zabezpieczenia.
    Parę dyskusji już tu podobnych było. Ja mam zabezpieczenia 16a na gniazdka w kuchni,
    jest zmywarka, piekarnik miukrofala tostery i inne pierdoły i jeszcze nic nigdy nie
    wywaliło. Na oświetlenie mam 10A ale myślę ze 6A też by spokojnie starczyło