  • 11. Data: 2021-08-10 20:27:38
    Temat: Re: kamera na baterie
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    [...]
    > Niewątpliwie, przy czym do powieszenia kamery nie potrzeba wiercić na
    > wylot. Ba, w ogóle można obejść się bez wiercenia. Ja jedną ze swoich
    > kamer przywiązuję starą dętką do tarasu, kiedy jej potrzebuję. Taka
    > bateryjna kamerka mogłaby spełniać podobne potrzeby. Zanim zdecydowałem
    > się na moje kamerki wifi, rozglądałem się właśnie za różnymi bateryjnymi
    > wynalazkami i fotopułapkami.

    Były swojego czasu takie mikrokamery, bez WiFi ale z kartą SD i
    możliwością podpięcia pod USB. W sumie każda z tych kamer w końcu zdycha
    bez ostrzeżenia i to w najlepszym momencie, dlatego osobiście unikam
    zasilania bateryjnego.

    > 15W na zestaw dwóch kamer + router brzmi bardzo dobrze. Dobierałeś
    > elementy pod taki wynik, czy samo tak wyszło?

    Trochę dobierałem. Kamery to 3Mpix Dahua a router to Huawei mam dość
    dobry sygnał LTE więc ~8W bierze router a kamerki po ~4W x 2. W nocy
    może biorą więcej bo podczerwień świeci. Pomimo że kamery mają WiFi to
    zrezygnowałem z WiFi i leci to po LAN, kablem.

    > Musi być tam również
    > jakaś elektronika kontrolno-ładująca, która odcina akumulator kiedy ten
    > zejdzie poniżej krytycznego napięcia i która nie dopuszcza do jego
    > przeładowania w długie, słoneczne dni.

    Jest i nie bierze dużo
    https://allegro.pl/oferta/solarny-regulator-ladowani
    a-akumulatorow-pwm-10a-10604915725

    Kilka mA.

    > Czy wynik 15W wlicza pobór
    > własny tego kontrolera?

    Tak.

    > Dawno temu robiłem próby z malutkm (bodaj 10W)
    > panelikiem, który miał doładowywać akumulator pastucha elektrycznego na
    > leśnej polanie. Jak się okazało, pobór samego kontrolera był na tyle
    > duży, że dla pastucha nic nie zostawało.

    > A jak wygląda żywotność akumulatora w takiej pracy buforowej?

    Chyba pomyliłeś :) To ładowanie cykliczne a nie buforowe.

    > To jakiś
    > trakcyjny model, czy zwyczajny akumulator z furgonetki lub traktora?

    2 lata i nadal sprawny. Zwykły kwasowy/samochodowy. Skoro w samochodzie
    codziennie też jest rozładowywany i ładowany to u mnie ma lepszą pracę
    nawet, bo nie jest obciążany prądem rozruchowym. Liczę że jeszcze z 2
    lata pociągnie. Co prawda zbudowałem dodatkowo wiatrak bo zimą kiedy nie
    ma słońca to trochę tego prądu brakuje. To będzie pierwsza zima z
    wiatrakiem :D Celem wiatraka jest doładowywanie "okazjonalne" znaczy jak
    wieje wiatr...bo teren nie jest "wiecznie wietrzny". Poprzedniej zimy
    robiłem pomiary wiatru i zdecydowałem się na wiatrak, bo coś tam dmucha.
    Żeby uzyskać 50W z wiatraka (prąd ok 4A) potrzebuję wiatru ok 10m/s co
    się dosyć często zdarza zimą. Moc wiatraka to 0,5kW ale nie mam jak tej
    mocy zmagazynować bo akumulator by się zagotował, dlatego wiatrak ma
    ograniczenie prądowe/obrotowe i powyżej 5A się wyłącza/hamuje na 30
    sekund a później startuje od nowa :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 12. Data: 2021-08-11 09:15:46
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-08-10 o 20:27 +0200, LordBluzg(R) napisał:
> [...]
    > możliwością podpięcia pod USB. W sumie każda z tych kamer w końcu
    > zdycha bez ostrzeżenia i to w najlepszym momencie, dlatego osobiście

    Do podobnego wniosku doszedłem, dlatego ostatecznie rozwijam
    kilkadziesiąt metrów przedłużacza.

    > Jest i nie bierze dużo
    > https://allegro.pl/oferta/solarny-regulator-ladowani
    a-akumulatorow-pwm-10a-10604915725

    > Kilka mA.

    No to całkiem inaczej niż mój chiński wynalazek zamówiony onegdaj na
    ali. Aczkolwiek przyznam, że w moim przypadku nie mam pewności, czy
    problemem był pobór samego kontrolera, czy też spadek napięcia który on
    powodował - nie wnikałem, tylko wywaliłem dziada. Sprawa i tak była
    mocno przekombinowana względem moich potrzeb.

    > Chyba pomyliłeś :) To ładowanie cykliczne a nie buforowe.

    O, właśnie. :)

    > 2 lata i nadal sprawny. Zwykły kwasowy/samochodowy.

    Taki zwykły to chyba nie, skoro 100 Ah. Nie znam się na samochodach,
    ale w moim akumulator jest dużo mniejszy, jakoś w okolicach 40 Ah. W
    traktorze natomiast mam 105 Ah, stąd skojarzyłem że ten twój to może
    jakiś specjalny typ.

    > Skoro w samochodzie codziennie też jest rozładowywany i ładowany to u
    > mnie ma lepszą pracę nawet, bo nie jest obciążany prądem rozruchowym.

    Zimą też? W samochodzie akumulator mało kiedy rozładowuje się do cna, a
    w twoim przypadku taka sytuacja może chyba wystąpić często w okresie
    zimowym. Być może kontroler ratuje sprawę i odcina obciążenie
    wystarczająco często? Ale te kontrolery przewidują chyba zgodność z
    akumulatorami "słonecznymi" (czy jak to się zwie po polsku), a te są
    zdaje się odporniejsze na pełne rozładowanie.

    > Liczę że jeszcze z 2 lata pociągnie. Co prawda zbudowałem dodatkowo
    > wiatrak bo zimą kiedy nie ma słońca to trochę tego prądu brakuje.

    Też ciekawy temat. To jakaś autorska konstrukcja, czy udało ci
    się gdzieś kupić rozsądnego gotowca? Ponoć to głośne trochę potrafi
    być, a przynajmniej "słyszalne" - sąsiedzi (jeśli są) nie narzekają?

    Mateusz

  • 13. Data: 2021-08-11 09:44:45
    Od: WS <L...@c...pl>

    środa, 11 sierpnia 2021 o 09:15:49 UTC+2 Mateusz Viste napisał(a):

> [...]
    > akumulatorami "słonecznymi" (czy jak to się zwie po polsku), a te są
    > zdaje się odporniejsze na pełne rozładowanie.

    Samochodowe (rozruchowe) raczej się nie nadają, one powinny być non stop naładowane
    praktycznie do pełna. Np. używanie w taksówkach (b. częste uruchomienia silnika,
    krótkie trasy) u wielu producentów aku jest powodem skrócenia gwarancji ;)
    Do wykorzystania pełnej pojemności są aku trakcyjne (np. z Melexów), oczywiście
    droższe...

  • 14. Data: 2021-08-11 10:30:11
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Ale uruchamiania na każdych światłach to już nie?
    ;-)

    -----

  • 15. Data: 2021-08-11 11:28:10
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-08-11 o 00:44 -0700, WS napisał:
    > Samochodowe (rozruchowe) raczej się nie nadają, one powinny być non
    > stop naładowane praktycznie do pełna.

    Dlatego też byłem ciekaw doświadczeń LB w tej materii i rodzaju użytego
    akumulatora. Wygląda na to, że w jego sytuacji kwasowy jednak się
    sprawdza - być może za sprawą znacznej pojemności? Albo dzięki
    kontrolerowi, który odcina obciążenie wystarczająco wcześnie.

    Warto byłoby porównać charakterystykę ogniw kwasowych z ogniwami w
    akumulatorach do paneli - może w tych pierwszych napięcie w funkcji
    rozładowania spada po prostu szybciej, przez co kontroler odcina pobór,
    kiedy akumulator (kwasowy) ma jeszcze spory zapas?

    Mateusz

  • 16. Data: 2021-08-11 11:45:15
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    [...]
> [...]
    > powodował - nie wnikałem, tylko wywaliłem dziada. Sprawa i tak była
    > mocno przekombinowana względem moich potrzeb.

    Wystarczyłby prosty pomiar...

> [...]
    > ale w moim akumulator jest dużo mniejszy, jakoś w okolicach 40 Ah. W
    > traktorze natomiast mam 105 Ah, stąd skojarzyłem że ten twój to może

    Nie. Samochodowe mają nawet większe pojemności a akumulator "traktorowy"
    to zwykły akumulator kwasowy. Nie ma tutaj pojęć "od traktora". Mam
    znajomego, który ma firmę przewozową i już z nim uzgodniłem, że jeśli mu
    się uszkodzi jakiś akumulator w sensie upalenia klemy, pęknięcie to
    sobie wezmę. Jego akumulatory mają pojemności < 200Ah więc mi przypasuje.

    https://allegro.pl/oferta/akumulator-eurostart-225ah
    -1150a-p-9971625815

> [...]
    > akumulatorami "słonecznymi" (czy jak to się zwie po polsku), a te są
    > zdaje się odporniejsze na pełne rozładowanie.

    Kontroler panelu FV ma zabezpieczenie, regulowane. Możesz sobie ustawić
    napięcie odłączenia 0d 10V-11,9V i próg załączenia po wzroście napięcia.

    > Też ciekawy temat. To jakaś autorska konstrukcja, czy udało ci
    > się gdzieś kupić rozsądnego gotowca? Ponoć to głośne trochę potrafi
    > być, a przynajmniej "słyszalne" - sąsiedzi (jeśli są) nie narzekają?

    To własna konstrukcja VAWT. Bezgłośna. Gotowców w tej konstrukcji raczej
    nie spotkałem a gdybym spotkał to cena nie jest akceptowalna a żadnym
    przypadku. Zrobiłem to tak, że wszystkie elementy są wymienne i
    natychmiast dostępne za grosze a montaż czy demontaż całości to kilka
    minut pracy w sensie mechanicznym (opuszczanie/podnoszenie masztu na
    korbkę/linkę). Elektronika to już czysto autorskie rozwiązanie ale
    działa poprawnie i co najważniejsze, ładuje już od wiatru 3m/s czyli
    lekkich podmuchów, czego nie potrafią wiatraki HAWT.

    https://youtu.be/OgGW363TzNs

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 17. Data: 2021-08-11 11:55:15
    Od: WS <L...@c...pl>

    środa, 11 sierpnia 2021 o 10:30:23 UTC+2 ąćęłńóśźż napisał(a):
    > Ale uruchamiania na każdych światłach to już nie?
    > ;-)

    Oczywiście też ;) zazwyczaj przy takim systemie większe aku montują, żeby
    przynajmniej na gwarancji przeżyło...
    Chyba każdy, kogo znam mając taki system wyłącza go,) zazwyczaj nie da się na stałe
    (bez podpinania kompa itp...) to pojawia się odruch wyłączenia zaraz po odpaleniu
    pojazdu ;)
    Sam tak miałem w pożyczonym, jak mi zgasł kilka razy po 2-3 dniach już pamiętałem...

  • 18. Data: 2021-08-11 12:31:41
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-08-11 o 11:45 +0200, LordBluzg(R) napisał:
    > Wystarczyłby prosty pomiar...

    Wystarczyłby do zaspokojenia jakiejś ew. ciekawości własnej, ale nie
    miałby dla mnie wartości praktycznej.

    > Nie. Samochodowe mają nawet większe pojemności

    Większe od 100 Ah, w samochodzie osobowym? Nie wiedziałem. No chyba, że
    pod "samochodowe" wliczasz jakieś ciągniki siodłowe itp. Kwestia
    słownictwa zapewne. No ale to tak czy inaczej nieistotne w omawianym
    kontekście.

    > Kontroler panelu FV ma zabezpieczenie, regulowane. Możesz sobie
    > ustawić napięcie odłączenia 0d 10V-11,9V i próg załączenia po
    > wzroście napięcia.

    A faktycznie, teraz coś mi się kojarzy, że w tym moim chińskim cudzie
    też coś takiego było do wyklikania. Zatem dałoby się ustawić, by odcinał
    akumulator kwasowy np. przy ok. 50%. Naturalnie autonomia spada wówczas
    o połowę... Czyli starcza już nie na 3 dni, a raptem na jeden deszczowy
    dzień. Już nie tak wesoło.

    > To własna konstrukcja VAWT. Bezgłośna.
    > https://youtu.be/OgGW363TzNs

    Piękne :) Gratuluję samozaparcia.
    Z ciekawości - jaki jest koszt wynikowy takiego przedsięwzięcia, i
    jakiego wymaga serwisowania?

    Mateusz

  • 19. Data: 2021-08-11 14:59:55
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik ąćęłńóśźż ...@...pl ...

    > Ale uruchamiania na każdych światłach to już nie?
    > ;-)
    >

    > -----

    Do aut z systemem start / stop sa niby troche lepsze, drozsze
    oczywiscie akumulatory.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Krowa w sklepie: 'Poproszę mączkę kostną. 20 kilo, jak szaleć, to szaleć!'

  • 20. Data: 2021-08-11 15:49:21
    Od: ddddddddddddd <d...@f...pl>

    > Wystawić taki nas-owy zasób na zewnątrz to żaden problem - wówczas
    > rozwiązanie przestaje być lokalne i można sobie oglądać zdjęcia ze
    > swojego podwórka będąc gdziekolwiek na świecie.
    >
    > Mateusz

    to prawda, z resztą pewnie udostępnia połączenie przez chmurę, bez
    przekierowania portów.
    Chodziło mi o to, że taka fotopułapka ma tą przewagę, że ma wbudowany
    muduł gsm (co może być plusem albo minusem)