    From: "Jackare" <...@s...de.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: kominek z płaszczem wodnym czy bez?
    Date: Sun, 8 Nov 2009 23:50:12 +0100

    Użytkownik "Amir" <d...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:hd3ghh$92a$1@inews.gazeta.pl...
    > Witam!
    >
    > Muszę podjąc decyzję, jaki zainstalować kominek, z płaszczem wodnym czy
    > moze bez
    >
    > Ogrzewanie będe miał na kocioł na miał w piwnicy
    >
    > Dom to ok 200m2 Archon Groszek3 jeszcze w stanie surowym zamkniętym
    >
    > Co przemawia za płaszczem wodnym, jakie wady i zalety
    > a, co przemawia za kominkiem z nawiewami?

    Jeżeli masz już instalację CO to z kominek z płaszczem- nie ma sensu robić
    kolejnego systemu grzewczego, kanałów, nawiewów wentylatorów.

    Kominek zwykły + nawiewy powietrza to źródło kurzu, smug przy nawiewach i
    potencjalna przyczyna lub wzmacniacz alergii (spiekanie kurzu). Przy
    wykonaniu grawitacyjnym jest też trudność wykorzystania takiego systemu w
    pomieszczeniach na poziomie kominka lub położonych poniżej.

    Kominek z płaszczem to dodatkowy "napęd" do istniejącej instalacji. Uważam
    że jeżeli chce się mieć kominek (jakiś) i posiada się możliwość podłączenia
    do isntalacji grzeczej to nie ma sensu ładować się w inne rozwiązanie chyba
    że kominek ma być tylko używany okazjonalnie lub być tylko elementem
    budującym nastrój. Kominek z płaszczem jest o TERAZ o tyle fajną sprawą że
    już są wykonania przystosowane do pracy w systemach zamkniętych na co od
    lipca tego roku pozwala nasze prawo. Gdzieś tydzień temu montowałem takie
    cudo LECHMA PL-190 z automatyką: sterownik + przepustnica powietrza, zawór
    automatyczny doprowadzający wodę do chłodzenia płaszcza wodnego i takie tam
    bajerki. Myśląc o takim kominku na etapie stanu durowego domu warto od razu
    zaplanować doprowadzenie do miejsca instalacji kominka rur do połączenia z
    systemem grzewczym domu, kanału doprowadzającego powietrze z zewnątrz
    (najlepiej od strony z której najcżęsciej wieją wiatry) podejścia
    kanalizacyjnego fi 32 mm, podejścia zimnej wody, zasilania 230 VAC, kabla
    lub kabli łączących miejsce instalacji kominka z kotłownią tak by sterownik
    kominka mógł także sterować pompą ogrzewania podłogowego itp. Doprowadzenia
    te warto jakoś zaekranować od paleniska przegrodą lub izolacją odporną na
    wysoką temperaturę.

    W mojej ocenie kominek z płaszczem jest fajnym uzupełnieniem instalacji
    grzewczej gdy posiada się dostęp do taniego drewna, miejsce do jego
    składowania i oczwyiście ma się zacięcie i czas na palenie w kominku wraz z
    całą robotą jaką należy przy tym wykonywać. Wśród moich klientów widać, że
    jednak cena drewna potrafi być niezłą zachętą do palenia w kominku jako
    alternatywa innego paliwa, zwłaszcza gdy tym innym paliwem ma być gaz
    płynny, olej opałowy lub węgiel w okolicach gdzie jego cena jest wysoka.
    Ja ogrzewam swoje mieszkanie gazem, na kominek nie mam warunków (brak
    wolnych kanałów kominowych) ale gdym miał to pewnie bym sobie kominek z
    płaszczem dołożył gdzieś miejsce na składowanie tego drewna zorganizował :)
    ciesząc się grą płomieni i tanim ciepłem.
    --
    Jackare