  • 1. Data: 2022-01-01 00:45:46
    Temat: Re: na dworze -10'C
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2021 o 14:17 Irek.N. <i...@t...jest> pisze:

    > Ło matko, 60C toż to tragedia jest. Nie odważył bym się tak PC
    > eksploatować. Widzę co się dzieje w mojej jak pogonię na 50C,

    A co ma się dziać? - ja ma R32.
    Ja ustawiam na sterowniku temp. na powrocie z bufora. Ile bym tam nie
    ustawił to na górę bufora leci 70-90 st.C bez żadnych grzałek.

    TG

  • 2. Data: 2022-01-01 11:32:04
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > A co ma się dziać? - ja ma R32.
    > Ja ustawiam na sterowniku temp. na powrocie z bufora. Ile bym tam nie > ustawił to
    na górę bufora leci 70-90 st.C bez żadnych grzałek.

    Nie rozumiesz, macie różne gazy które mają różną temp krytyczną,
    twój R32 ma 86 st a jego R410 ma 72 st, stąd te różnice.
    "Temperatura krytyczna - temperatura, powyżej której zanika różnica
    gęstości między stanem gazowym a ciekłym danej substancji, a w związku z
    tym niemożliwe jest skroplenie gazu pomimo wzrostu ciśnienia. Mówi się,
    że taka substancja znajduje się w stanie nadkrytycznym."

    --
    Janusz

  • 3. Data: 2022-01-01 13:00:58
    Od: "Irek.N." <i...@t...jest>

    > A co ma się dziać? - ja ma R32.
    > Ja ustawiam na sterowniku temp. na powrocie z bufora. Ile bym tam nie
    > ustawił to na górę bufora leci 70-90 st.C bez żadnych grzałek.

    Janusz odpisał Ci dlaczego coś ma się dziać. Ja dodam tylko że te 72C
    dla 410-ki to prawie 5MPa i nie sądzę aby moja sprężarka była w stanie
    to zdzierżyć.

    Jeżeli na zasilaniu zbiornika masz zawsze 70-90C, to moim zdaniem coś
    źle mierzysz. Raz że przekraczasz R32*, a dwa, nie sądzę aby producent
    pompy tak wysoko jechał ze sprężaniem, to kompletnie nieekonomiczne
    jest. Wolał by, aby mając ustawione 50C na CWU pompa grzała mi go 60C a
    nie 90C. Ale znów - nie znam się na PC i CWU, nigdzie nie mam takiego
    połączenia.

    Miłego.
    Irek.N.
    * jeżeli woda ma 90C, to HPt będzie znacząco powyżej 100-ki.

  • 4. Data: 2022-01-02 14:59:43
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 01.01.2022 00:45, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > Ja ustawiam na sterowniku temp. na powrocie z bufora. Ile bym tam nie
    > ustawił to na górę bufora leci 70-90 st.C bez żadnych grzałek.

    Niemożliwe żeby bez grzałek szło tyle. Maksymalna temperatura dla R32 to
    78C a i to przy 58 barach w instalacji. Raz że to więcej niż ciśnienie
    robocze rur miedzianych w których jest czynnik, a dwa że sprężarka by
    chyba tego nie wytrzymała.

    Jak pamiętam to sprężarki panasonic scroll miały chyba deklaracje
    producenta dla maksymalnego ciśnienia pracy do 40bar. Dla R410A daje to
    jakieś 62C czynnika.

    Przykładowo:
    R410A - 50C ma przy 30,3 bar
    R32 - 50C ma przy 31,0 bar

    Czyli przy R32 sprężarka musi się delikatnie szybciej kręcić aby
    osiągnąć tę samą temperaturę par, ale R32 ma też większą pojemność
    cieplną więc więcej tego ciepła przetransportuje w cyklu.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 5. Data: 2022-01-02 16:12:09
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2022 o 14:59 Mateusz Bogusz <m...@o...pl> pisze:

> [...]
    > 78C a i to przy 58 barach w instalacji. Raz że to więcej niż ciśnienie
    > robocze rur miedzianych w których jest czynnik, a dwa że sprężarka by

    Nie chce mi się dzisiaj mierzyć, ale zobacz str 22:

    https://www.manualslib.com/manual/1918802/Toshiba-Ra
    v-Gp1101at8-E.html?page=22#manual

    RAV-GP1601 series, TD sensor, Heating, Standard, 3.0 Mpa, 100,9 stC

    TG

  • 6. Data: 2022-01-03 09:26:34
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 02.01.2022 16:12, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > zobacz str 22:
    >
    > https://www.manualslib.com/manual/1918802/Toshiba-Ra
    v-Gp1101at8-E.html?page=22#manual

    > RAV-GP1601 series, TD sensor, Heating, Standard, 3.0 Mpa, 100,9 stC

    Ale to jest temperatura "sprężarki" (na wyjściu). Na wejściu do
    wymiennika w jednostce wewnętrznej będzie "Indoor heat exchanger" czyli 48C.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 7. Data: 2022-01-03 09:35:54
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2022 o 09:26 Mateusz Bogusz <m...@o...pl> pisze:

    v-Gp1101at8-E.html?page=22#manual

    > Ale to jest temperatura "sprężarki" (na wyjściu). Na wejściu do
    > wymiennika w jednostce wewnętrznej będzie "Indoor heat exchanger" czyli
    > 48C.

    To jest temp czynnika na wyjściu sprężarki.
    U mnie ta rurka z tym czynnikiem jest wpięta do wymiennika płytowego. Ja
    nie mam "Indoor heat exchanger" z tej aplikacji.
    Ta temp. czujnika TD (100,9 st.C) stoi w sprzeczności z tym co napisałeś:

    "Maksymalna temperatura dla R32 to 78C a i to przy 58 barach w instalacji".

    Jeśli tak - to skąd tam jest 100st.C?

    TG

  • 8. Data: 2022-01-03 10:18:50
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2022 o 09:35 Tomasz Gorbaczuk <g...@a...pl> pisze:

> [...]
    > Ta temp. czujnika TD (100,9 st.C) stoi w sprzeczności z tym co napisałeś:
    >
    > "Maksymalna temperatura dla R32 to 78C a i to przy 58 barach w

    Dopowiem aby nie było niedomówień - TC to jest u mnie czujnik temp. wody
    na powrocie z bufora. Sterownikiem zadaję temp tego czujnika. Czyli np.
    jak ustawiam 40 st. na sterowniku - to PC grzeje aż do czasu gdy na
    powrocie z bufora (1500L) nie będę miał zadanych 40 st.
    Nie steruję temp. zasilającą bufor - ta jest zależna od aktualnej mocy
    sprężarki (ciśnienia).
    Jednostka wew. ma jeszcze jedne czujnki (TCJ), który znajduje się w
    połowie wysokości wymiennika płytowego.

    TG

  • 9. Data: 2022-01-03 10:24:06
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

> [...]
    > jak ustawiam 40 st. na sterowniku - to PC grzeje aż do czasu gdy na
    > powrocie z bufora (1500L) nie będę miał zadanych 40 st.

    Jak rozumiem, bufor ma pobieranie z góry?
    Czyli pobiera ciepłą wodę?

    Jaka jest wtedy temperatura na jego dole?
    Czy w ten sposób w ogóle wykorzystujesz jego pojemność?

  • 10. Data: 2022-01-03 10:41:55
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2022 o 10:24 Cavallino <C...@k...pl> pisze:

    > Jak rozumiem, bufor ma pobieranie z góry?
    > Czyli pobiera ciepłą wodę?

    to jest klasyczny układ kotła na drewno z buforem.
    Wymiennik PC (z własną pompą) jest wpięty równolegle do kotła.
    Odbiór ciepła na CO i CWU u mnie idzie z "czubka" bufora.
    Na buforze mam wspawane 3 mufy powrotne - w zależności od tego do której
    podłączę (zaworami kulowymi) powrót wymiennika to nagrzewam do zadanej
    temp różną ilość wody - 1/2, 3/4, lub cały bufor.

    > Jaka jest wtedy temperatura na jego dole?
    Taka jaka wraca z powrotu CO i CWU.

    > Czy w ten sposób w ogóle wykorzystujesz jego pojemność?
    Oczywiście.

    TG