    From: Art <d...@d...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: na podłogi panele czy deska?
    Date: Mon, 25 Feb 2013 17:39:18 +0100

    W dniu 2013-02-25 16:43, brunet.wp pisze:
    > Witam,
    >
    > 10 lat temu, gdy kupiłem mieszkanie, zostały tam położone panele.
    > Raczej z niższej półki, Classen z marketu, płaciłem za nie bodajże
    > 30-40zł/m2. Nie są złe, nie porysowały się, ale generalnie mi się nie
    > podobają... Dlatego też w domu odkąd tylko zaczęliśmy myśleć o
    > podłogach, w planach była deska, prawdziwe drewno.
    >
    > Ale zaczynają się schody. W porównaniu do paneli deska jest droższa,
    > podatniejsza na zarysowania. Wyglądem są zbliżone. Być może tylko pod
    > względem akustyki deska jest lepsza od paneli...

> [...]

    Pytanie jak bardzo zależy Ci na odporności podłogi na zarysowania czy
    inne odkształcenia. Jasne, że fajnie jest mieć prawdziwe drzewo na
    podłodze ale jeżeli istnieje ryzyko pojawienia się na niej np. pani w
    szpilkach to zdecydowanie odradzam. Przesuwanie foteli potrafi nieźle
    zniszczyć drewnianą podłogę. Lakier też ma swoją ograniczoną
    wytrzymałość. Z drugiej strony trudno poruszać się po podłodze tylko w
    kapciach. Ja wybrałem panele o twardości AC4 i to po testach w markecie
    na zarysowania zwykłym kluczem do zamka. Co ciekawe panele oznaczone
    jako dość odporne czyli AC4 różnie reagowały na mój klucz więc i tutaj
    trzeba uważać.