    From: Marek <f...@f...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: najcieńsza rurka do karanu
    Date: Tue, 21 Apr 2020 10:31:42 +0200

    On Tue, 21 Apr 2020 08:53:32 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
> [...]
    > Ale
    > żeby to osiągnąć musi być dodatkowa regulacja pokojowa. Bez niej
    > jesteś
    > skazany na niską krzywą grzewczą oraz na taktowanie kotła. Obecnie
    > różnicę między zasilaniem, a powrotem masz niewielką i nie
    > podniesiesz
    > krzywej grzewczej, bo w domu zrobisz saunę. Z tego samego powodu
    > nie
    > powinno się też układać zbyt gęsto podłogówek, bo przewymiarowana
    > podłogówka zmusza kocioł do pracy na bardzo niskich parametrach i

    Ależ ja to rozumiem, tylko uzyskanie dłużej pracy pieca wymaga
    większego schłodzenia, większe różnice to niepotrzebna praca betonu,
    podłogi, rur. Wolę raz na dwa lata wymienić zepsuty piec za 5tys niż
    rozeschnieta podłogę za 100tys.
    Ale żebyś miał satysfakcję na przyszły sezon zaiplmentuję sterownik
    tak z ciekawości.

    > Działa to tak, że w trakcie poboru, ciepło dostarczane jest na
    > bieżąco z
    > kotła,

    ?? Po odkręceniu ciepłej wody główny przepływ jest ze zbiornika a nie
    z kotła, mówimy o równoległym połączeniu przeciez. Kocioł nie widzi
    otwarcia kranu bo mając równoległy układ gdzie jedną gałęzią jest
    przepływ o mniejszym przekroju (ograniczony przez piec, pompę, filtr)
    a w drugiej gałęzi (ze zbiornika) mamy duży przekrój sieć-kran
    niczym nie ograniczony. Kocioł reaguje tylko wtedy gdy zbiornik
    załączy pompę napełniającą a nie gdy odkręcamy kran.

    >a jeżeli pobór jest większy od wydajności kotła to ciepło
    > dobierane jest z zasobnika.

    ?? j.w.

    > Ale, żeby tak zrobić to musiał byś dołożyć zawór odcinający
    > zasobnik,
    > kiedy zostanie on wychłodzony, a woda, żeby była pobierana tylko z
    > kotła.
    > Niepotrzebne komplikowanie sobie życia, bo jeżeli tylko dobierzesz
    > wielkość zasobnika do ilości osób to nie będziesz w stanie opróżnić
    > zasobnika podczas normalnego korzystania z ciepłej wody.

    Ależ ja od początku dyskusji nic nie mam do normalnego korzystania
    czyli bez całkowitego opróżnienia zbiornika. Normalne korzystanie
    działa rewelacyjnie. Odkręcam wodę i leci pod odpowiednim ciśnieniem
    gorąca ze zbiornika. Jeśli pobór jest na tyle duży, że załączy
    termostat pompę to załącza się piec i dodaje wodę od siebie. Dalej
    układ daje ciepłą wodę aż do opróżnienia. I w tym momencie jest
    punkt, który omawiamy. Omawiamy TYLKO i wyłącznie stan brzegowy
    układu, gdy w zbiorniku kończy się ciepła woda (napełniana ogromna
    wanna).
    I interesuje mnie tylko obsłużenie tego stanu brzegowego w taki
    sposób by nie było spadku temperatury ale dopuszczamy spadek
    ciśnienia jako konsekwencja ograniczeń technologicznych układu.
    Drugi skrajny przypadek to uruchomienie gorącej wody przy zimnym
    zbiorniku (powrót z urlopu) bo gorąca woda ma być natychmiast.

    > Łączenie kotła w szereg z zasobnikiem także jest bezsensowne,
    > ponieważ
    > wewnątrz czujnika przepływu jest ogranicznik przepływu i zawsze
    > będziesz

    Co masz z tym łączeniem w szerg. Łączymy równolegle. Ale łączenie
    równolegle ma tą wadę, że w pewnych brzegowych warunkach (zimny
    zbiornik) nie da się uzyskać wystarczająco ciepłej wody.

    > Jak będziesz miał ustawiony przepływ na pompie na maksimum
    > wydajności
    > kotła to zanim kocioł zacznie taktować to będzie ograniczał moc
    > modulacją.

    Tylko w pewnych zakresach różnicy temperatur. Z przeprowadzonego
    doświadczenia wynika, że jeśli wpływającą woda ma 40 a ustawiona jest
    na 55 to samą modulacją już nie daje rady.

    --
    Marek