  • 1. Data: 2020-04-18 08:43:09
    Temat: najcieńsza rurka do karanu
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam
    robię instalacje wodną. mam do dyspozycji sprzęt do lutowanie miedzi i
    zgrzewarkę do rurek plastikowych. Chciałbym aby jak najszybciej woda z
    kotła gazowego co, dopływała do wylewki. czyli minimum wody stojącej w
    rurkach. jakie są najcieńsze legalne rury do ciepłej wody?

    ToMasz

  • 2. Data: 2020-04-18 14:58:12
    Temat: Re: najcieńsza rurka do karanu
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 18 Apr 2020 08:43:09 +0200, ToMasz napisał(a):

    > Chciałbym aby jak najszybciej woda z
    > kotła gazowego co, dopływała do wylewki. czyli minimum wody stojącej w
    > rurkach. jakie są najcieńsze legalne rury do ciepłej wody?

    Ty, szybkość przepływu wody zależy od oporów przepływu i ciśnienia.
    Opory tym mniejsze czym grubsza rura, więc raczej szukaj grubej.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2020-04-18 15:15:22
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-04-18 o 14:58 +0200, Jacek Maciejewski napisał:

    > Ty, szybkość przepływu wody zależy od oporów przepływu i ciśnienia.
    > Opory tym mniejsze czym grubsza rura, więc raczej szukaj grubej.

    Dokładnie odwrotnie. ToMasz pyta co zrobić, aby ciepła woda pojawiła
    się możliwie jak najszybciej w kranie. Czyli rurki możliwie cienkie.

    Mateusz

  • 4. Data: 2020-04-18 15:49:57
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 18 Apr 2020 15:15:22 +0200, Mateusz Viste napisał(a):

    > Dokładnie odwrotnie. ToMasz pyta co zrobić, aby ciepła woda pojawiła
    > się możliwie jak najszybciej w kranie. Czyli rurki możliwie cienkie.

    Czyli nie pyta o możliwie dużą przepływność, pożądaną kiedy napełniasz
    wannę wodą tylko o możliwie szybkie przemieszczanie się frontu ciepłej
    wody w sytuacji kiedy główny (większość) opór jest na kranie, co jest
    pożądane kiedy chcesz umyć ręce. Niech pyta dokładniej. Jak tylko
    chciałem zwrócić uwagę na brak precyzji.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 5. Data: 2020-04-18 16:49:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek Maciejewski napisał:

> [...]
    > pożądane kiedy chcesz umyć ręce. Niech pyta dokładniej. Jak tylko
    > chciałem zwrócić uwagę na brak precyzji.

    Czasownik "dopływać" jest wystarczająco precyzyjny, został użyty we
    właściwy sposób. Pytanie było jednoznaczne.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2020-04-18 16:56:18
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 18.04.2020 o 08:43, ToMasz pisze:

> [...]
    > dopływała do wylewki. czyli minimum wody stojącej w rurkach. jakie są najcieńsze

    Trzecia rurka (plus pompka) i będziesz miał ciepłą
    wodę w try miga, bez stosowania rurek kapilarnych.

  • 7. Data: 2020-04-18 17:19:14
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 18 Apr 2020 16:49:05 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Pytanie było jednoznaczne.

    Rzecz gustu. Ale przyjrzyjmy się sprawie dokładniej.
    1. Gruba rura, gruby kran (gruby w sensie o takich samych minimalnych
    oporach przepływu co rura).
    2. Cienka rura, cienki kran (czyli o takich samych oporach przepływu co
    rura).
    Jeśli porównamy te dwa przypadki dla maksymalnego otwarcia kranów, widać
    że czoło gorącej wody prędzej dojdzie do kranu niż w przypadku drugim.

    Teraz weźmy pod uwagę inny aspekt:
    1. Gruba rura, cienki kran (czyli przepływ jest tamowany głównie przez
    kran)
    2. Cienka rura, cienki kran (zastrzeżenie j.w.)
    To widać że w tym przypadku, czoło gorącej wody dotrze później w p. 1,
    ponieważ przez kran będzie się musiała przedostać większa ilość wody niż
    w p.2.
    Ale, reasumując, jeśli zależy nam na szybkim dotarciu czoła gorącej wody
    do kranu, wygrywa opcja gruba rura i gruby kran. Natomiast kiedy mamy
    konkretny wybrany kran, mniejszy od możliwie największego, to opcja ten
    właśnie kran i cienka rura jest lepszy.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 8. Data: 2020-04-18 17:21:13
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

> [...]

    rura).
    Jeśli porównamy te dwa przypadki dla maksymalnego otwarcia kranów, widać
    że czoło gorącej wody prędzej dojdzie do kranu w pierwszym przypadku niż
    w przypadku drugim. Powód oczywisty, ciśnienie to samo, opory mniejsze.

  • 9. Data: 2020-04-18 17:41:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    [...opis instalacji hydraulicznych...]
> [...]
    > do kranu, wygrywa opcja gruba rura i gruby kran. Natomiast kiedy mamy
    > konkretny wybrany kran, mniejszy od możliwie największego, to opcja ten

    Pytanie zostało zadane w sposób jednoznaczny.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2020-04-18 17:53:59
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 18 Apr 2020 17:41:21 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Pytanie zostało zadane w sposób jednoznaczny.

    Masz ochotę na mały flejmik? Zadano formalnie jedno pytanie, cytuję:
    "jakie są najcieńsze legalne rury do ciepłej wody?" Jest jednoznaczne
    ale ja na nie nie odpowiadałem.
    Ja odpowiedziałem na pytanie niewypowiedziane, cytuję: "Chciałbym aby
    jak najszybciej woda z kotła gazowego co, dopływała do wylewki"
    I w kontekście pytania o cienkie rury niewłaściwie zadane.
    Niewłaściwie, bo z kontekstu widać że pytek sądzi że im cieńsza rura tym
    woda szybciej dopłynie a tymczasem, jak wynika z moich objaśnień, wcale
    tak nie jest.

    --
    Jacek
    I hate haters.