  • 11. Data: 2022-12-15 13:20:32
    Temat: Re: ogrzewanie mieszkania wodą, grzaną pompą ciepła w taryfie nocnej
    Od: WS <L...@c...pl>

    czwartek, 15 grudnia 2022 o 12:57:21 UTC+1 Cavallino napisał(a):

    > Wyjechałem na weekend, zmniejszyłem grzanie do 15 stopni.
    > Jak wróciłem, to przez wieeeele godzin wracał do temperatury 19 stopni.
    >
    > BTW: ciepło było po ok 1h, reszta czasu to nagrzewanie ścian - które
    > zresztą trwa do dziś.
    > To tak a propos dyskusji o różnicy między ogrzewaniem nadmuchowym a
    > kaloryferowym....

    Wbrew pozorom kaloryferowe działa podobnie... Testuje to od dobrych kilkunastu lat ;)
    Mam chałupę na wsi i wracając do Krk po weekendzie zazwyczaj ustawiam tryb "urlop",
    który utrzymije u mnie 10 stopni, jak planuje przyjazd to w tym dniu się
    włącza grzanie, jak nie wiem kiedy przyjedziemy, to zazwyczaj ustawiam recznie 12-15
    (ale i 10 sie zdarzało!) i jak przyjedziemy to dopiero uruchamiamy.
    Mam same grzejniki (no, + 2 pseudo podlogowki w lazienkach, czyli z grzejnika w
    podloge rurka), oczywiscie pierwsze (i dosc szybko) nagrzewa sie powietrze.
    Do stanu "normalnego" dochodzi w kilka dni, czyli np. poczatkowo jak sie wylacza
    grzejniki na grzanie CWU i widac spadek temp. jest odczuwalny, po pelnym nagrzaniu
    budynku juz nie...

  • 12. Data: 2022-12-15 13:29:13
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 14.12.2022 22:59, Budzik wrote:
    > Przeciez pompa ciepła produkuje wiecej kwh ciepła niz zuzywa prądu.
    > Przemnoz przez cop.

    Ja zrozumiałem że jest to zużycie jak za pomocą grzałki, czyli COP ~1.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 13. Data: 2022-12-15 17:02:17
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-15 o 12:44, WS pisze:

    > Porównanie zużycia w mieszkaniu i domu jest raczej bez sensu,
    I tak i nie, cenowo np płaciłem za grzanie domu tyle samo co za
    mieszkanie jak się z niego wyprowadzałem :) a dom mam 3 razy wiekszy :)

    mieszkania zazwyczaj mają mniejsze zużycie na m2, im większy budynek tym
    mniej... ja np. w mieszkaniu o rzucie prostokąta mam tylko 2 zewnętrzne
    ściany, trzecia oddziela od klatki schodowej (dość ciepłej), czwarta i
    stropy od sąsiadów, więc nie włączając grzejników mam ~20 stopni zimą...
    Ja z kolei miałem mieszkanie narożne do klatki schodowej zimnej, czy
    ściana zewnetrzna z balkonem nieizolowanym, ściana od klatki i połowa
    kolejnej ściany w zimnej klatce, czyli 2,5 ściany zimne, pół cieplejsze
    bo zamknięty korytarz i jedna dzielona z sąsiadem.
    Za ogrzewanie w 2009 roku pamiętam zapłaciliśmy 2700zł/rok, a za gaz na
    samo grzanie w domu też mi podobnie wychodziło w następnych latach.

    > W domu jak wyłączę to pewnie poniżej zera spadnie ;)
    Miałem 2 tygodnie temu uszkodzony piec gazowy, ponad tydzień grzałem
    tylko kominkiem ale też nie za mocno, w alonie było 20st, w sypialniach
    spadło na 17 i się utrzymywało, na zewnątrz było od 3 do -2.
    Po opaleniu pieca temp w sypialniach dochodziła przez kilka dni od 17 do
    20 st.

    --
    Janusz

  • 14. Data: 2022-12-16 02:09:30
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 15 December 2022 at 17:02:22 UTC+1, Janusz wrote:

> [...]
    > spadło na 17 i się utrzymywało, na zewnątrz było od 3 do -2.
    > Po opaleniu pieca temp w sypialniach dochodziła przez kilka dni od 17 do

    17 stopni to ma Czech nocą, bo śpi pod pierzyna i mu ciepło bez ogrzewania
    i Austria tez wylacza centralne w blokach na noc.

  • 15. Data: 2022-12-16 14:12:38
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 14.12.2022 o 22:09, WS pisze:
    > kilka ton wody w mieszkaniu (zwłaszcza mogącej spowodować poparzenia) to już
    przegięcie..
    Poparzeń to bym się tu nie obawiał, to nie kocioł parowy, natomiast
    obawiałbym się o wytrzymałość stropu.
    Jacek

  • 16. Data: 2022-12-16 14:17:55
    Od: WS <L...@c...pl>

    piątek, 16 grudnia 2022 o 14:12:41 UTC+1 Jacek napisał(a):
    > Poparzeń to bym się tu nie obawiał, to nie kocioł parowy, natomiast
    > obawiałbym się o wytrzymałość stropu.
    > Jacek

    Woda 70+ stopni też może poparzyć, wytrzymałość stropu oczywiście należy brać pod
    uwagę.
    Problem rozważany przez akwarystów ;) np.
    https://nano-reef.pl/forums/topic/110724-du%C5%BCe-a
    kwarium-ile-wytrzymuj%C4%85-wasze-stropy/

    BTW obliczenia obliczeniami ;) a u Niemców akwarium pękło właśnie...
    https://wydarzenia.interia.pl/zagranica/news-w-niemc
    zech-peklo-najwieksze-akwarium-na-swiecie,nId,647669
    7

  • 17. Data: 2022-12-16 14:52:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan WS napisał:

    > wytrzymałość stropu oczywiście należy brać pod uwagę.
    > Problem rozważany przez akwarystów ;)

    Jeśli chodzi o akwarystów, to ci z Berlina dzisiaj rano się przekonali,
    że rozważać trzeba nie tylko wytrzymałość stropów.

    --
    Jarek

  • 18. Data: 2022-12-17 16:18:22
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Jeśli chodzi o akwarystów, to ci z Berlina dzisiaj rano się przekonali,
    > że rozważać trzeba nie tylko wytrzymałość stropów.

    dziękuję wszystkim. jest piwnica. zamiast inwestować w komin do kotła
    gazowego, zainwestujemy w ocieplone rury do piwnicy. pi razy oko koszt
    baniaka 500litrów, i pompy ciepła która go nagrzeje. a i jeszcze jedno.
    baniak musi przejśc przez drzwi 82cm...

    ToMasz

  • 19. Data: 2022-12-17 18:28:02
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2022 o 16:18 ToMasz <t...@p...fm.com.pl> pisze:

> [...]
    > gazowego, zainwestujemy w ocieplone rury do piwnicy. pi razy oko koszt
    > baniaka 500litrów, i pompy ciepła która go nagrzeje. a i jeszcze jedno.

    Właśnie dlatego moje bufory to prostokąty w podstawie; 0,5 x 1 x 3m
    wysokości.
    Wyspawał mi je z 15 lat temu rzemieślnik z blachy 4mm.
    Instalacja otwarta, ale naczynie wzbiorcze jest 6m nad nimi.

    TG

  • 20. Data: 2022-12-17 22:26:03
    Od: a a <m...@g...com>

    On Saturday, 17 December 2022 at 18:28:32 UTC+1, Tomasz Gorbaczuk wrote:
> [...]
    > Wyspawał mi je z 15 lat temu rzemieślnik z blachy 4mm.
    > Instalacja otwarta, ale naczynie wzbiorcze jest 6m nad nimi.

    syfilis produkujący legionelizę