  • 41. Data: 2021-12-04 01:07:59
    Temat: Re: panele w pionie, off-grid, akumulator
    Od: a a <m...@g...com>

    On Friday, 3 December 2021 at 23:09:43 UTC+1, ToMasz wrote:
> [...]
    > 2. same panele, które tylko latem (plus trochę wiosny i jesieni) mają
    > być odciążeniem zasilacza 12v który mi teraz zasila ledy. zastanawiam
    > się ile czasu minie aby zwrócił mi się stelaż na komin/dach, kable itp.
    >
    > łapie deszczówkę. Od dawna, ale teraz już po całości, bo mam zapas na
    > 2.6m3. Rurki, pompa, beczki - wszystko ze śmietnika. śmiali się zemnie
    > (i słusznie) że nie wiadomo czy na prąd do pompki to zarobi. zarobi, bo
    > w miesiącu spokojnie 2m3 zejdą. Wychodzi że na deszczówce zaoszczędzę
    > więcej niż na energii ze słońca - nawet gdy panele bedę miał w cenie
    Jeszcze lepiej się opłaca miec własny staw i zbierac desczówke , lod, śnieg

    Przed wojną każdy folwark mial własny staw do pojenia koni, krów

  • 42. Data: 2021-12-04 01:30:36
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 4 grudnia 2021 o 01:08:01 UTC+1 m...@g...com napisał(a):

    > Jeszcze lepiej się opłaca miec własny staw i zbierac desczówke , lod, śnieg
    >
    > Przed wojną każdy folwark mial własny staw do pojenia koni, krów
    A teraz każdy by chciał mieć pompę ciepła na peltierach. Tobie już ktoś mówil że sam
    nie możesz decydować czy możesz przestać brać lekarstwa, czy jestem pierwszy?

  • 43. Data: 2021-12-04 07:41:17
    Temat: Re: kogut na dachu
    Od: Runt <t...@s...prv>

    W dniu 2021-12-04 o 01:30, KANALIA* Zenek Kapelinder pluje:
    /bełkot koguta - ciach

    i pamietaj byś trzymał swego tate za fiuta kiedy nogę do szczania podnosi! *

    to za twoje wyzwiska na pl.soc.polityka psi eunuchu!*

    no krisy, janusze i inne marki - brońcie swego idola!

    --
    Runt

    * - Oculum pro oculo, dentem pro dente!

  • 44. Data: 2021-12-04 08:20:29
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2021 o 22:27 LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    >>
    > Noto Ci jeszcze śniegiem nie sypnęło :) Ostatnie dni były tak ciężkie że
    > od rana i cały "dzień" musiałem światło w domu zaświecać bo zwyczajnie

    Fakt, zapomniałem o tym - miałem już snieg na panelach, ale nie cały
    dzień. Po południu wyszło słońce i go trochę rozpuściło. Wtedy wyszło
    poniżej 1kWh.
    Jak są "ciężkie" dni to jest problem aby się falownik wybudził - u mnie
    jeszcze daje radę bo mam na południe 30 paneli i powierzchnia robi swoje.
    U kumpla, który ma około 9KW i wschód-zachód jest z tym dużo gorzej.U mnie
    jak już się wybudzi i panele nie są pod śniegiem to zawsze jakaś produkcja
    będzie. Jeszcze nie miałem sytuacji aby po wybudzeniu, poszedł znowu spać
    w ciągu dnia.

    TG

  • 45. Data: 2021-12-04 08:24:20
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2021 o 23:09 ToMasz <t...@p...fm.com.pl> pisze:

> [...]
    > być odciążeniem zasilacza 12v który mi teraz zasila ledy. zastanawiam
    > się ile czasu minie aby zwrócił mi się stelaż na komin/dach, kable itp.

    Im mniejszej mocy instalacja tym mniejszy sens ekonomiczny jej robienia.
    Co innego jak nie masz gdzieś prądu i kombinujesz jak zasilić żarówkę czy
    alarm, a co innego gdy ten prąd masz i chcesz "oszczędzić" przy
    "instalacji" poniżej 1kWp. To nie ma wtedy żadnego sensu. Szkoda zachodu.

    TG

  • 46. Data: 2021-12-04 08:26:25
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2021 o 08:24 Tomasz Gorbaczuk <g...@a...pl> pisze:

> [...]
    > czy alarm, a co innego gdy ten prąd masz i chcesz "oszczędzić" przy
    > "instalacji" poniżej 1kWp. To nie ma wtedy żadnego sensu. Szkoda zachodu.

    Chyba, że w ramach hobby i nauki, wtedy to co innego.

  • 47. Data: 2021-12-04 09:35:27
    Od: Kris <k...@g...com>

    piątek, 3 grudnia 2021 o 21:34:14 UTC+1 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):
    >!
    > U mnie dzisiaj 6,7kWh, wczoraj 7,2kWh, przedwczoraj 10kWh.
    > To nie dużo wobec 70-80kWh w sierpniu ale zawsze coś. Przez 3 dni grudnia
    > mam 23kWh.
    Ok 5 zł dziennie
    150 zł w grudniu uzyskasz.
    W sierpniu 50 zł dziennie, 1500x 0.8=ok 1200zl
    40000zl(tyle wydałeś?)pożyczki(przyjmijmy pożyczkę bo mało kto za gotówkę kupuje)na
    60 rat to wychodzi ok 750zl miesiecznie/9000zl rocznie.
    Słabo to się spina

  • 48. Data: 2021-12-04 09:47:42
    Od: Kris <k...@g...com>

    piątek, 3 grudnia 2021 o 23:09:43 UTC+1 ToMasz napisał(a):
    .
> [...]
    > 2.6m3. Rurki, pompa, beczki - wszystko ze śmietnika. śmiali się zemnie
    > (i słusznie) że nie wiadomo czy na prąd do pompki to zarobi. zarobi, bo
    2m3 czystej wody prosto z kranu plus odbiór brudnej w kanalize to u nas 15zl
    Bez kanalizy(z licznika ogrodowego) to ok 5zl
    Marny to interes biorąc pod uwagę że z jej magazynowaniem same kłopoty.
    Zimą niewiele nalapiesz, latem również, a to co nalapiesz wiosną i jesienią to szybko
    musisz zużyć bo do zimy nie przechowasz

  • 49. Data: 2021-12-04 11:22:05
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2021 o 09:35 Kris <k...@g...com> pisze:

> [...]
    > 40000zl(tyle wydałeś?)pożyczki(przyjmijmy pożyczkę bo mało kto za
    > gotówkę kupuje)na 60 rat to wychodzi ok 750zl miesiecznie/9000zl

    Wydałem 36k PLN (gotówki).
    Za rok w sierpniu Ci powiem ile wyszło produkcji.
    Na dziś mam trochę ponad 3,5MWh.
    Z czego na bieżąco zużyłem ~950kWh, oddałem do sieci ~2,6MWh, pobrałem z
    sieci ~2,5MWh.
    Czy przy zużyciu 3,45MWh (od 1.08) do zapłaty mam 2,5-2,6*0,7 = 0,68MWh
    za 3,45MWh zapłaciłbym (3450 * 0,55) ~1900 zł
    a do zapłaty mam: 0,68MWh * 0,55 = 374 zł
    w kieszeni zostaje 1500 zł (za 4 miesiące)
    Czy to dużo czy mało każdy musi sobie odpowiedzieć sam dla swojego
    przypadku.

    U mnie do początku marca będzie rósł dług bo nie będzie produkcji. Od
    marca do lipca powinienem go spłacić i wypracować nadwyżkę na kolejny
    okres. Jak będzie to się okaże za rok w sierpniu.

    TG

  • 50. Data: 2021-12-04 13:40:22
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Wydałem 36k PLN (gotówki).
    > Za rok w sierpniu Ci powiem ile wyszło produkcji.

    Duża część osób ma problemy z liczeniem i wyobraźnią związaną z
    szacowaniem opłacalności.

    "nie spina się" "nie opłaca sie"
    Koszt zwróci się po kilku albo kilkunastu latach(w przypadku nowych
    zmian). Ale po tym czasie zostajesz z instalacją która dalej produkuje i
    przynosi wymierne oszczędności.

    Dopóki stopa zwrotu jest poniżej 10 lat to jest to opłacalne IMHO.
    Wszyscy w swoich szacunkach i obliczeniach bardzo naiwnie zakładają cenę
    1kwh na tym samym poziomie na przestrzeni dekady czy dwóch.

    Instalacja przy montażu powinna zwrócić się po powiedzmy 8 latach
    (jeszcze). Jak ceny prądu wzrosną (są naiwni liczący na to, że nie?) to
    okaże się po obliczeniach, że okres zwrotu będzie wynosił 7 a może i 6
    lat....a potem?

    Dlatego spieszyłem się jak tylko to możliwe by wyrobić się przed
    zmianami i czekam już na licznik... :)

    Avast.