  • 1. Data: 2010-05-12 06:57:43
    Temat: podkładki karłowe
    Od: tomekp <t...@a...ma.kota.pl>

    Witam,
    Zastanawiam się jak produkuje się podkładki karłowe lub półkarłowe dla
    jabłoni. Wysiew nasionek daje raczej podkładki mocno rosnące lub
    przypadkowe. Da się takie podkładki wyhodować w warunkach amatorskich? A
    może wystarczy dać wkładkę skarlajacą do podkładki silnie rosnącej żeby
    otrzymac drzewko karłowe. Skąd zatem je wziąć, czy wystarczy wyciąć z
    drzewka karłowego kawałek pędu? Potrzebuję wyprodukować sobie trochę
    jabłoni i chetnie zrobiłbym to od nasionka.
    Pozdrawiam
    Tomek

  • 2. Data: 2010-05-12 12:43:15
    Temat: Re: podkładki karłowe
    Od: "skryba ogorodowy" <z...@o...pl>

    Użytkownik "tomekp" <t...@a...ma.kota.pl> napisał w wiadomości
    > Da się takie podkładki wyhodować w warunkach amatorskich? A może wystarczy
    > dać wkładkę skarlajacą do podkładki silnie rosnącej żeby otrzymac drzewko
    > karłowe.

    Iwan Miczurin i Augustyn Mika też od czegoś zaczynali.
    Eksperymentuj. Sława przed Tobą.
    Skarlanie niełatwa sprawa, ale rokowania przed Tobą są obiecujące.
    Całkiem fajnie "kombinujesz".

    Pozdrawiam eksperymentalnie
    skryba

  • 3. Data: 2010-05-12 14:34:32
    Od: tomekp <t...@a...ma.kota.pl>

    skryba ogorodowy pisze:
> [...]
    > Eksperymentuj. Sława przed Tobą.
    > Skarlanie niełatwa sprawa, ale rokowania przed Tobą są obiecujące.

    Poeksperymentować zawsze warto ale dobrze byloby przewidzieć wyniki.
    Szkółkarze jakoś rozmnażają podkładki karłowe ale nikt nie chce się
    przyznać jak... Musi to być jedna z metod wegetatywnych więc albo
    ukorzenienie pędów albo co gorsza jakieś in-vitro. W internecie jakby
    cisza na temat produkcji podkładek. A może źle szukałem. Co do wstawki
    skarlającej to trochę mnie marwi cisza w internecie jeśli chodzi o
    zastosowanie tej metody do jabłoni. Pewnie lipa z tego bo karłowatość to
    przede wszystkim cecha systemu korzeniowego. Chociaż w przypadku
    czereśni to działa. Myśle nad zastosowaniem drogi następującej: 1)
    wyhodowanie podkładki karłowej (kupienie drzewka w sklepie - przycięcie
    poniżej miejsca szczepienia - modlenie się o wypuszczenie pędów z pąków
    ukrytych) 2) wyhodowanie siewek 3) zaszczepienie siewek zrazami
    podkładki karłowej 4) zaszczepienie odmian szlachetnych na pędzie
    wyrosłym ze zrazu podkładki. No i teraz pytanie:co z tego wyjdzie?
    Oczywiście najwygodniej byłoby pojechać do szkółki i kupić gotowe
    sadzonki. Ale nie o to chodzi. Chcę w moim ogrodzie mieć jak najwięcej
    drzewek wyprodukowanych przez siebie. Czasu mam jeszcze trochę do
    emerytury...
    Pozdrawiam
    Tomek

  • 4. Data: 2010-05-12 15:43:35
    Od: "waldek" <m...@p...onet.pl>

    > Szkółkarze jakoś rozmnażają podkładki karłowe ale nikt nie chce się
    > przyznać jak... Musi to być jedna z metod wegetatywnych więc albo
    > ukorzenienie pędów albo co gorsza jakieś in-vitro.
    Witam!
    Jak byłem w technikum ogrodniczym (30 lat temu) to były rozmnażane w ten
    sposób. Były ścinane dość nisko i obsypywane kopczykiem ziemi wiosną (jak
    róże na zimę) Z pąków umieszczonych nisko wyrastały pędy i do jesieni się
    ukorzeniały. Jesienią rozgarniało się kopczyk i podkładki miały na tych
    pędach już korzenie. Odcinało się je i sadziło a w następnym roku
    okulizowało.
    Wstawka skarlająca to zaszczepione na podkładce pęd karłowy i dopiero na nim
    odmianę szlachetną. Właściwości skarlające ma ten odcinek. Korzenie są z
    Antonówki która jest odporna na wszystko i silnie rosnąca.
    Pozdrawiam - Waldek