eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowaniepompa powietrze woda - schlodzenie poddasza - czy to ma sens? › Re: pompa powietrze woda - schlodzenie poddasza - czy to ma sens?
  • Data: 2019-06-24 20:02:46
    Temat: Re: pompa powietrze woda - schlodzenie poddasza - czy to ma sens?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Marcin N napisał:

    > Też takie wnioski wyciągnąłem.
    > Co więcej: do ogrzania wody w kranach wystarczy prądu za ok 50 zł
    > miesięcznie; do ochłodzenia domu - znacznie więcej. Co to oznacza?
    > Ano to, że "przy okazji" grzania wody w kranie pompa zaledwie
    > nieznacznie schłodzi powietrze w domu. Całe prawdziwe schładzanie
    > odbędzie się już "bez okazji".

    W cyklu Carnota są dwie przemiany izotermiczne -- te w "chłodnicy"
    i "grzejniku" pompy ciepła lub klimatyzarora. Izotermiczne, czyli
    takie, w których temperatura się nie zmienia, ale istnieje przepływ
    ciepła (wiem, niktórzy tych rzeczy nie odróżniają). Znajomość tych
    dwóch temperatur pozwala na obliczenie COP. Inne dane nie są do tego
    potrzebne, nie ma znaczenia np. gaz roboczy. To oczywiście wartość
    teoretyczna, większa od technicznej -- na to wpływ ma wiele czynników.
    W tym różnice temperatur w obrębie wymiennika, niezbędne gdy chcemy
    jakoś z tego ciepła skorzystać.

    W każdym wzorze na COP różnica temperatur obu "końców" pompy występuje
    w mianowniku. Jest więc prosta zależność -- uda nam się zredukować
    dwukrotnie deltę, to nam COP podskoczy też dwukrotnie. Niedawno jeden
    mi tu zadawał "podchwytliwe" pytanie -- "czy chłód, z którym nie ma co
    robić lepiej wpuszczać w glebę za domem, czy dmuchać tym na tarasie".
    I wcale nie było dla niego oczywiste, że lepiej w glebę, bo gleba może
    długo oddawać ciepło bez znaczącej zmiany temperatury, ponad 20 stopni
    latem. A za dmuchanie chłodnym chłodem trzeba będzie zapłacić ekstra.

    Może mam zbyt duże wymagania, ale nie mogę się nadziwić, że w 2019 roku
    istnieją ludzie potrafiący czytać i pisać, którzy wierzą w jakieś darmowe
    chłody, a pompy ciepła uznają za "cudowne wynalazki", których nawet nie
    starają się zrozumieć -- wiedzą tyle, że *musi* grzać i *musi* chłodzić,
    a oni sobie tę darmochę, jak mannę z nieba, dowolnie wykorzystają.

    Jarek

    --
    To nie tak działa :P niemniej uważam że pompa ciepła to cudowny wynalazek.
    Z jednej strony grzeje, z drugiej chłodzi, dwie storny można dowolnie