    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: przezbrojony?
    Date: Fri, 13 Jun 2014 15:56:59 +0200

    Użytkownik "szary" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Czy fi 12 stosuje się tylko do "sztywnych" elementów np. ławy,
    > tarasy -tzn.
    > np. z odporem gruntu, bo w większości mam fi10 (np. schody też),
    > zastanawiam
    > się czy fi12 (mam za dużo) ciut rzadziej położone zastępuje fi10 gęściej
    > (mam za mało), domyślam się że chodzi tu raczej o lepszą pracę na
    > rozciąganie fi10 np. na takim stropie.

    Nie to chodzi o to co projektant wpisał do programu i co mu ten zwrócił :-)
    Podatność na rozciąganie określa parametr stali a nie grubość pręta. W
    praktyce mimo, że w projektach jest ten parametr podany inwestorzy kupują to
    co jest dostępne na pobliskim składzie. Co innego gdybyś budował most.

    A co do średnicy to nie ma problemu by np. schody zbroić fi10 gęściej, albo
    fi12 rzadziej.

    > Są jakieś uproszczone tabelki gestości zbrojenia krzyżowego w oparciu na
    > hmm
    > nie wiem, zagęszczenie czy sumę przekrojów lub kg/m stali?
    > m.

    Są. Na pewno takie tabelki występują w podręcznikach dla studentów. Możliwe
    nawet że są nawet na to jakieś normy - tyle że normy są mocno zawyżone (po
    to by nie trzeba było liczyć dokładnie).

    Od czasu gdy są komputery można znacznie dokładniej policzyć gdzie ile i
    jakiego zbrojenia potrzeba więc jak ktoś ma soft to powinien go używać a nie
    korzystać z tabelek. Tyle że na koniec ten precyzyjny wynik z softu mnoży
    się 2-4 razy aby wziąć poprawkę na kiepskie wykonawstwo :-)

    Aha, czasem przesunięcie jakiejś ściany o 20-30cm powoduje konieczność lub
    nie użycia podciągu, naprawdę warto taki projekt pokazać konstruktorowi lub
    kierownikowi i przedyskutować.

    Pozdrawiam
    Ergie