  • 1. Data: 2014-06-13 12:11:04
    Temat: przezbrojony?
    Od: szary <s...@n...pl>

    Oglądam sobie projekt i zastanawiam się czy to bunkier nie przypadkiem miał
    być.
    U teściowej znalazłem na strychu stary projekt z 89r (3 kondygnacje), no tak
    sobie patrzę i jakoś tak o 1/3 (2/5?) mniej stali mi się widzi, stopa
    fundamentowa 45, itd.

    Zresztą poptrzcie sami (niestety pliczki spore):

    "Strop nad piwnicą"
    http://migrol.pl/tmp/582.png
    "Strop nad parterem"
    http://migrol.pl/tmp/582.png
    "Strop nad poddaszem"
    http://migrol.pl/tmp/585.png
    "Przekrój budynku"
    http://migrol.pl/tmp/589.png

    ..a to mój, standard z poddaszem uż., rozpiętości często mniejsze a fi10 co
    10/12/14 cmtrów masa, różne podciągi - las drutów, strop 14 cm gruby ..a tam
    (na 589) dobrze widzę? 10 cm?
    http://migrol.pl/tmp/591.png

    co prawda ja daję 100% podłogówka, ale w projekcie jest tylko w kuchni na
    parterze, reszta grzejniki.

    ps. pliki usunę za kilka dni

  • 2. Data: 2014-06-13 13:33:27
    Temat: Re: przezbrojony?
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "szary" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Oglądam sobie projekt i zastanawiam się czy to bunkier nie przypadkiem
    > miał
    > być.

    Przeliczyć to tego nie przeliczę bo na piechotę to tylko na studiach jakąś
    belkę liczyłem - teraz wszystko robi się softem (którego obecnie nie
    posiadam bo pracuję w innej branży)

    Strop fi10 co 20cm to raczej norma.

    Co do podciągów to niektórzy projektanci idą na łatwiznę i liczą osobno
    strop (w zasadzie nie liczą tylko soft to robi) a niezależnie od tego nacisk
    od ścian kolejnej kondygnacji i stąd przewymiarowane podciągi - bo pomijają
    fakt że część obciążeń przeniesie strop na sąsiednie ściany

    W przypadku gdy na różnych kondygnacjach ściany przenoszące obciążenia są w
    różnych miejscach czasem lepiej (taniej i prościej) wychodzi rezygnacja z
    podciągów i zrobienie grubszego stropu zbrojonego krzyżowo na całości
    kondygnacji.

    Tak czy inaczej daj to komuś by rzucił okiem.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 3. Data: 2014-06-13 13:59:47
    Od: szary <s...@n...pl>

    Ergie wrote:

    [ciach]

    > Strop fi10 co 20cm to raczej norma.

    [ciach]

    > Tak czy inaczej daj to komuś by rzucił okiem.
    >
    > Pozdrawiam
    > Ergie
    Czy fi 12 stosuje się tylko do "sztywnych" elementów np. ławy, tarasy -tzn.
    np. z odporem gruntu, bo w większości mam fi10 (np. schody też), zastanawiam
    się czy fi12 (mam za dużo) ciut rzadziej położone zastępuje fi10 gęściej
    (mam za mało), domyślam się że chodzi tu raczej o lepszą pracę na
    rozciąganie fi10 np. na takim stropie.
    Są jakieś uproszczone tabelki gestości zbrojenia krzyżowego w oparciu na hmm
    nie wiem, zagęszczenie czy sumę przekrojów lub kg/m stali?
    m.

  • 4. Data: 2014-06-13 14:33:12
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 13.06.2014 13:59, szary pisze:
> [...]
    > Są jakieś uproszczone tabelki gestości zbrojenia krzyżowego w oparciu na hmm
    > nie wiem, zagęszczenie czy sumę przekrojów lub kg/m stali?

    generalnie jak się liczy jakiś element to wynikiem jest pole powierzchni
    przekroju poprzecznego stali w tym elemencie, zakłada się jakąś średnice
    pręta i dzieli się poprzedni wynik przez pole powierzchni przekroju tego
    pręta, uzyskuje się wynik będący liczbą prętów w tym elemencie. Nie
    pamiętam dokładnie, bo dawno temu to liczyłem, ale są jakieś wartości
    krytyczne rozstawu prętów i trzeba się w tym zmieścić, jak się nie
    mieści to się daje więcej cieńszych prętów, albo mniej grubszych.
    Tak więc w przekroju poprzecznym stali musi być tyle samo, a rozstaw w
    "rozsądnych" wartościach.
    Ale to Ci mówię tak z pamięci i gdzieś coś mogłem pominąć, kierownik
    który się będzie pod tym podpisywał jest właściwą osobą do której
    powinieneś się udać.

  • 5. Data: 2014-06-13 15:32:39
    Od: szary <s...@n...pl>

    Albercik wrote:

    [ciach]
    > Ale to Ci mówię tak z pamięci i gdzieś coś mogłem pominąć, kierownik
    > który się będzie pod tym podpisywał jest właściwą osobą do której
    > powinieneś się udać.

    dzieki panowie
    Trzeba zajrzeć do KB i pogadać, może "urwie" z 1/2 tony stali na całości.
    W międzyczasie przeglądam sobie (pdf) M.Kamińskiego "Podstawy projektowania
    konstrukcji żelbetowych", w sumie dość ciekawa lektura, np. rodział 5 o
    ścinaniu (rysunki z ogietymi prętami) i bodaj rozdział 8 o ugieciach.
    Można nauczyć się jak prawidłowo wykonać elementy lub co wyprawiają
    robotnicy - no ja nie mam ekipy, taki DIY ;)
    pozdrawiam

  • 6. Data: 2014-06-13 15:56:59
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "szary" napisał w wiadomości grup
    .pl...

> [...]
    > się czy fi12 (mam za dużo) ciut rzadziej położone zastępuje fi10 gęściej
    > (mam za mało), domyślam się że chodzi tu raczej o lepszą pracę na

    Nie to chodzi o to co projektant wpisał do programu i co mu ten zwrócił :-)
    Podatność na rozciąganie określa parametr stali a nie grubość pręta. W
    praktyce mimo, że w projektach jest ten parametr podany inwestorzy kupują to
    co jest dostępne na pobliskim składzie. Co innego gdybyś budował most.

    A co do średnicy to nie ma problemu by np. schody zbroić fi10 gęściej, albo
    fi12 rzadziej.

    > Są jakieś uproszczone tabelki gestości zbrojenia krzyżowego w oparciu na
    > hmm
    > nie wiem, zagęszczenie czy sumę przekrojów lub kg/m stali?
    > m.

    Są. Na pewno takie tabelki występują w podręcznikach dla studentów. Możliwe
    nawet że są nawet na to jakieś normy - tyle że normy są mocno zawyżone (po
    to by nie trzeba było liczyć dokładnie).

    Od czasu gdy są komputery można znacznie dokładniej policzyć gdzie ile i
    jakiego zbrojenia potrzeba więc jak ktoś ma soft to powinien go używać a nie
    korzystać z tabelek. Tyle że na koniec ten precyzyjny wynik z softu mnoży
    się 2-4 razy aby wziąć poprawkę na kiepskie wykonawstwo :-)

    Aha, czasem przesunięcie jakiejś ściany o 20-30cm powoduje konieczność lub
    nie użycia podciągu, naprawdę warto taki projekt pokazać konstruktorowi lub
    kierownikowi i przedyskutować.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 7. Data: 2014-06-14 21:13:06
    Od: "Przemek" <olowek5-to niepotrzebne@to tez .wp.pl>

    Użytkownik "szary" <s...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > http://migrol.pl/tmp/591.png
    >
    > co prawda ja daję 100% podłogówka, ale w projekcie jest tylko w kuchni na

    A bierzesz pod uwagę to że wtedy strop był projektowany z zupełnie innego
    gatunku stali niż dzisiaj? Wtedy pewnikiem stal klasy A-0 , A-I lub A-II a
    dzisiaj wszedzie leci A-IIIN.
    Beton wtedy tez pewnie o klasę lub dwie nizszy niż dzisiaj.

    Poza tym płyta stropu 10cm jest dośc cienka ...

  • 8. Data: 2014-06-14 23:03:37
    Od: szary <x...@x...pl>

    wrote:

> [...]
    > dzisiaj wszedzie leci A-IIIN.
    > Beton wtedy tez pewnie o klasę lub dwie nizszy niż dzisiaj.

    Tak.
    "BETON KL.B150
    STAL ZBROJ. KL.A-0"

    A w moim "STAL: A-IIIN (B500SP)"

    A-0 to stal gładka o małej ciągliwości, 220 MPa
    A-IIIN to stal żebrowana o średniej ciągliwości (a B500SP o dużej) 500 MPa

    -> http://www.cpjs.pl/stal-zbrojeniowa/ciagliwosc-stali
    -zbrojeniowej/ciagliwosc-w-normalizacji/

    Czyli że jak to rozumieć?

    > Poza tym płyta stropu 10cm jest dośc cienka ...
    Cienka, ale nie bardzo rozumiem, chodzi o ciężar własny płyty a tym-samym
    mniejsze zbrojenie?

    W starym jest ~3.5 do 4 cm wylewki, w moim także 4 cm wylewki (znaczy w
    projekcie std.).

    Ten las drutów (czasem na necie widuję zdjęcia gdzie trudno dojrzeć
    deskowania) jest po to by mi dać grubszy strop?? ..znaczy w sensie cichszy?
    Bo ja mam mieć podwieszany, KG (bo went. mech) i mogę sobie tam coś napchać.

    m.

    ps, przypadkiem natrafiłem na całkiem pożyteczny art. jak rozpoznać swoją
    stal:
    http://www.muratorplus.pl/technika/konstrukcje/gatun
    ki-stali-zbrojeniowej-dostepne-na-polskim-rynku_8081
    7.html

  • 9. Data: 2014-06-15 17:19:25
    Od: "Przemek" <olowek5-to niepotrzebne@to tez .wp.pl>

    Użytkownik "szary" <x...@x...pl> napisał w wiadomości

    > Cienka, ale nie bardzo rozumiem, chodzi o ciężar własny płyty a tym-samym
    > mniejsze zbrojenie?

    Cienka tzn że przy rozpietosciach ktore sa może być wymagane więcej
    zbrojenia niz przy grubszej plycie. Zakladajac ze sa te same obciazenia
    uzytkowe.
    Las drutow moze wlasnie wynikac z cienszej plyty bo jest to potrzebne ze
    wzgledu na ugiecia i zarysowanie.

  • 10. Data: 2014-06-15 23:49:49
    Od: szary <x...@x...pl>

    wrote:

> [...]
    > uzytkowe.
    > Las drutow moze wlasnie wynikac z cienszej plyty bo jest to potrzebne ze

    Ale "las" jest u mnie przy grubszej!

    Mam odrobinę zarysowań na rysunku -przy słupach, największe na ~ 0,13 mm,
    chodzi o jakieś obliczeniowe?

    Czyli tak, w starym projekcie jest:
    - stal A-0, gładka, 220 MPa, *[2]
    - stropy szt. 3(!), 10 cm + wylewki ~4 cm
    - budynek ma 3 kondygnacje
    - 2(!) x schody
    - beton B150 (150 kg/cm2) (beton zapewne bez-popiołowy)
    = stal, ciężar łączny z wykazu: _2082_ kg

    W moim, nowoczesnym:
    - stal A-IIIN (B500SP), żebrowana, 550 MPa
    - stropy szt. 1 (!), 14 cm + wylewka 4 cm
    - budynek ma 2 kondygnacje
    - 1 x schody
    - beton B20 (20 Mpa ~206kg/cm2) (ale*->[1])
    = stal, ciężar łączny z wykazu _2386_ (taras odjąłem)

    Aha, tak przy okazji wklejam linka do tego o co wcześniej pytałem:
    http://pl.scribd.com/doc/75447908/Tablice-zbrojenia

    *[1] http://delibra.bg.polsl.pl/Content/1266/Katarzyna%20
    Domaga%C5%82a.pdf
    Z tym że nie ma teraz "starych" cementów, ojciec mówi że dawny był dobry.
    Tu pisze że obecnie każdy cement jest domieszkowany i ..składy popiołów mają
    duży rozrzut bo nie/od do cementu powstawały. Ja czytałem, ktoś pisał, nie
    wiem kto dokładnie, że popiołowe maja masę różnych soli ..może "wcina"
    zbrojenie? :)

    *[2] Ale co to jest, pręty żebrowane u szwagra leżały wprost na glebie, w
    trawie, no..ja wiem ..ze 12..15 lat, kilka jeszcze leży i wyglądają o niebo
    lepiej niż moje po 2 latach na kilku stemplach rzucone.

    Ma ktoś w zasięgu jakieś takie podobne plany domu? Chętnie bym popatrzył na
    innym przykład.