    From: "kogutek" <k...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: pytanie do elktryków- długość przewodu
    Date: Sun, 22 Nov 2009 21:33:39 +0100
    Sender: n...@n...onet.pl

    > dlaczego tak myślisz?:O)
    > zauważ że wkładkę przepala prąd, a nie impedancja, a z norm by wychodziło że
    > impedancja zwarciowa tej pętli powinna być co najwyżej równa 0.5oma, a tej
    > pętli jeszcze do tego daleeeko:O)

    > no właśnie, może był by pożar, może, ale nie jestem pewien czy wydzielenie
    > się mocy rzędy 1 do 3 watuf na metr tego przewody by spowodował pożar? nie
    > wiem, na pewno by zwiększył jego temperaturę, ale czy napewno na tyle by
    > spowodować pożar?
    > dałem taki ekstremalny przykład, ale jak gość da łby na tą pentlę becznik
> [...]
    A teraz konkretny przykład z pytania. Założy bezpiecznik 10A B. Załóżmy że do
    ochrony przeciwporażeniowej będzie miał różnicówkę i czasy 0,2 i o,4 sekundy
    zostawiamy w spokoju. Ma wyłączyć w 5 sekund. Żeby to zrobił musi popłynąć prąd
    z 50A. Pętla zwarcia się wyrobi, widać na poprzednim przykładzie. Da minimum
    100A. Drut kabla będzie robił przez 5 sekund za grzałkę 31kW ( trzeba poprawić
    90kW z poprzedniego przykładu na 31). Czas wyłączenia dla takiego przewodu zanim
    się ugotuje wynosi przy prądzie zwarcia wynikającym z impedancji pętli zwarcia
    na poziomie 100A 1,7 sek. A dla 5 sekund potrzebuje 50A. To znaczy że
    bezpiecznik 10A wyrobi się spokojnie. Przy 100 amperowej pętli zwarcia on nie
    tylko zabezpieczy przed pożarem. On wyłączy w czasie 0,02 sek. O połowę szybciej
    niż różnicówka. Ktoś mógł by się spytać po co w takim razie rożnicówka. Bo to co
    podałem odnosi się do sytuacji jak wsadzić goły drut w gniazdko. Jak będzie
    podłączał świecącego jelonka to może go porazić z 300mA. Żaden bezpiecznik tego
    nie wykryje i nie wyłączy. Do 25mA jak młody chłop to ma szansę sam się
    odłączyć. Przy 300mA nie da rady i odwali kitę. A przy róznicówce ma szansę.
    Rożnicówka tak naprawdę nie daje pełnej ochrony. Ona daje szansę.