    From: "Łukasz C." <l...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: rekuperator czy ma to sens
    Date: Mon, 25 Jan 2010 19:06:23 +0100

    Dnia Mon, 25 Jan 2010 18:33:29 +0100, bulba008 napisał(a):

    > Wyczytalem ze dla domu 150 m2 rekuperator zaoszczedza 300m3 gazu (600
    > zl). Czyli przy cenie okolo 20000 za sprzet i montaz daje to zwrot po 30
    > latach. A i tak przeciez latem otwiera sie okna na lake i las, a zima
    > tez trzeba chociaz na chwile przewietrzyc, wyjsc, wejsc.
    >
    > Prosze o rade osoby co juzto maja lub planuja czy jest sens. Wole ta
    > kase zainwestowac w solary do podgrzania cwu ktora wykozystuje caly rok
    > i to moze dac wieksze oszczednosci gazu w skali roku.

    Po pierwsze - mówisz o rekuperacji czy wentylacji mechanicznej?
    Stawiam, że o wentylacji mechanicznej generalnie.
    Zależy co dla Ciebie oznacza "ma sens". Jeśli rozpatrujesz wyłącznie w
    kategoriach ekonomicznych - to sensu nie ma (kosztuje sprzęt i instalacja,
    pobiera prąd). Jednak idąc konsekwentnie tym tokiem rozumowania, budowanie
    domu nie ma sensu ;-) Pamietać trzeba, w szczelnych domach-termosach (a
    takie się teraz buduje) w zasadzie tylko wentylacja mechaniczna zapewnia
    skuteczną wentylację (a więc brak grzyba) i świeże powietrze w
    pomieszczeniach. A rekuperator przy zastosowaniu wentylacji mechanicznej
    jest po prostu "przy okazji", by mniej ciepła szło "psu w d..." ;-)

    --
    ŁC
    Boże chroń mnie przed przyjaciółmi, z wrogami sam sobie dam radę