  • 1. Data: 2010-01-25 17:33:29
    Temat: rekuperator czy ma to sens
    Od: bulba008 <b...@o...pl>

    Wyczytalem ze dla domu 150 m2 rekuperator zaoszczedza 300m3 gazu (600
    zl). Czyli przy cenie okolo 20000 za sprzet i montaz daje to zwrot po 30
    latach. A i tak przeciez latem otwiera sie okna na lake i las, a zima
    tez trzeba chociaz na chwile przewietrzyc, wyjsc, wejsc.

    Prosze o rade osoby co juzto maja lub planuja czy jest sens. Wole ta
    kase zainwestowac w solary do podgrzania cwu ktora wykozystuje caly rok
    i to moze dac wieksze oszczednosci gazu w skali roku.

  • 2. Data: 2010-01-25 17:54:12
    Temat: Re: rekuperator czy ma to sens
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 25 Sty, 18:33, bulba008 <b...@o...pl> wrote:
> [...]
    > kase zainwestowac w solary do podgrzania cwu ktora wykozystuje caly rok
    > i to moze dac wieksze oszczednosci gazu w skali roku.

    Jezeli myslisz tylko i wylacznie o ekonomii i o tym czy to sie oplaci
    - nie. Prawdopodobnie rekuperator nigdy sie nie zwroci (lub w koncowym
    okresie jego zywotnosci). Rekuperator to komfort i tak go nalezy
    rozpatrywac.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2010-01-25 17:55:59
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    bulba008 pisze:
    > Wyczytalem ze dla domu 150 m2 rekuperator zaoszczedza 300m3 gazu (600
    > zl). Czyli przy cenie okolo 20000 za sprzet i montaz daje to zwrot po 30
    > latach.

    Tyle zaoszczędzi gazu, ale ile przy tym zużyje prądu :-))).
    Może się okazać, że ta inwestycja jednak zwróci się... jeżeli w ogóle,
    to za jakieś 60 lat, a nie za 30...
    Pono jak się toto ma, to okien już wcale otwierać nie trzeba nawet na
    las :-P

    pozdr.
    robercik-us

  • 4. Data: 2010-01-25 18:06:23
    Od: "Łukasz C." <l...@g...com>

    Dnia Mon, 25 Jan 2010 18:33:29 +0100, bulba008 napisał(a):

> [...]
    > kase zainwestowac w solary do podgrzania cwu ktora wykozystuje caly rok
    > i to moze dac wieksze oszczednosci gazu w skali roku.

    Po pierwsze - mówisz o rekuperacji czy wentylacji mechanicznej?
    Stawiam, że o wentylacji mechanicznej generalnie.
    Zależy co dla Ciebie oznacza "ma sens". Jeśli rozpatrujesz wyłącznie w
    kategoriach ekonomicznych - to sensu nie ma (kosztuje sprzęt i instalacja,
    pobiera prąd). Jednak idąc konsekwentnie tym tokiem rozumowania, budowanie
    domu nie ma sensu ;-) Pamietać trzeba, w szczelnych domach-termosach (a
    takie się teraz buduje) w zasadzie tylko wentylacja mechaniczna zapewnia
    skuteczną wentylację (a więc brak grzyba) i świeże powietrze w
    pomieszczeniach. A rekuperator przy zastosowaniu wentylacji mechanicznej
    jest po prostu "przy okazji", by mniej ciepła szło "psu w d..." ;-)

    --
    ŁC
    Boże chroń mnie przed przyjaciółmi, z wrogami sam sobie dam radę

  • 5. Data: 2010-01-25 18:15:32
    Od: "nacocito" <n...@c...to>

    Użytkownik "bulba008" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zainwestowac w solary do podgrzania cwu ktora wykozystuje caly rok i to
    > moze dac wieksze oszczednosci gazu w skali roku.

    Czy rekuperacja ma sens? W swoim nowym domu mam już wszystko przygotowane na
    podłączenie rekuperatora..
    Ci, co maja potwierdzają a ci, co nie mają to negują, sens instalacji.
    Zaoszczędzić na tym pewnie wiele nie można, ale komfort jest zdecydowanie
    wyższy. Pamiętaj, że latem z GWC działa to, jako forma klimatyzacji a
    dodatkowo masz też jakąś kontrolę nad wentylacją w swoim domu. Koszt jest
    jednak spory, choć są tacy, co robią to sami za niewielkie pieniądze.

    Co do solarów to nie wiem ile Twoją rodzina zużywa CWU, bo przeciętnie to
    jest może około 90pln na miesiąc.
    Ale jeśli masz same panny w domu i basen to może to ma i sens. Chłodno
    licząc przy ilości dni pogodnych w Polsce to też jest raczej drogie hobby.
    Chyba, że masz gminę, która Ci to dofinansuje. Jest już kilka takich w
    naszym pięknym kraju.

  • 6. Data: 2010-01-25 18:16:55
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    > Wyczytalem ze dla domu 150 m2 rekuperator zaoszczedza 300m3 gazu (600 zl).

    600zł dziś. Ile za 5 lat ? Ile za 10 ?

    >Czyli przy cenie okolo 20000 za sprzet i montaz daje to zwrot po 30 latach.

    Mozna zrobic i za 10000 (przy pracy wlasnej).

    >A i tak przeciez latem otwiera sie okna na lake i las,

    A jak nie masz łąki i lasu ?

    > a zima tez trzeba chociaz na chwile przewietrzyc, wyjsc, wejsc.

    Wyjsc i wejsc trzeba. Przewietrzyc nie.

    > Prosze o rade osoby co juzto maja lub planuja czy jest sens. Wole ta kase
    > zainwestowac w solary do podgrzania cwu ktora wykozystuje caly rok i to
    > moze dac wieksze oszczednosci gazu w skali roku.

    Jesli patrzylbym tylko pod kątem finansowym to zrobilbym wentylacje
    mechaniczna bez reku (spadna ceny - dolozysz za 10 lat - instalacja juz
    bedzie) lub SPRAWNĄ grawitacyjną, nie robil solarów a za pozostala kase (z
    tych 20k pln) grzał wodę normalnie gazem przez całe lata.

    Pozdrawiam

    Kane

  • 7. Data: 2010-01-25 18:42:10
    Od: zbooY <z...@g...com>

    On 25 Sty, 18:55, robercik-us <r...@p...onet.pl> wrote:
    > Pono jak się toto ma, to okien już wcale otwierać nie trzeba nawet na
    > las :-P

    no a po co, przeciez niektorzy wola np zapach morza

    np http://www.kupsprzedaj.pl/zdrowie_uroda/perfumy_dezo
    doranty/pozostale/showAdvert1270156.html

    psikasz na filtrach i zmieniasz czasoprzestrzen, las to przezytek

    ewentualnie inne zapachy ;-)

    tak czy siak zabezpieczylbym kanaly wentylacyjne w projekcie a nawet
    je zainstalowal, co Ci szkodzi kilka pustych rur przygotowac na
    pozniej...
    jesli juz masz cos wybierac kosztem czegos to rekuperator lepszy od
    balkonu napewno

    bez GWC ale z bypassem nocnym tez dziala jako forma klimatyzacji,
    gorzej ale dziala

    reku nie lubi za bardzo okapow a juz szczegolnie gazowych kuchni i
    okapow
    jesli juz to pochlaniacze sa lepsze

    wałkowane niedawno:
    http://groups.google.com/group/pl.misc.budowanie/bro
    wse_thread/thread/6b1be07a4cde06e7

    z.

  • 8. Data: 2010-01-25 18:43:59
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "bulba008" <b...@o...pl> wrote:
> [...]
    > zainwestowac w solary do podgrzania cwu ktora wykozystuje caly rok i to
    > moze dac wieksze oszczednosci gazu w skali roku.

    Ja nie zrobiłem i żałuję. Nie chodzi o komfort czy oszczędności. Wpienia
    mnie po prostu jak mi naparza lodowatym powietrzem z okapu w kuchni czy
    kratki wentylacyjnej. Poza tym przy wentylacji nawiewno wywiewnej można dom
    uszczelnić w 100%. A bez - zastanawiam się czy rozszczelniać okna, czy
    otwierać nawiewniki itp.
    Wentylację mechaniczną na pewno można zrobić poniżej 20 tys.zł.

    --
    Bartek

  • 9. Data: 2010-01-25 18:55:15
    Od: "Marcin Wajnert" <m...@p...onet.pl>

    Wietrzysz i nie wpuszczasz tak zimnego powietrza do domu - to daje reku.

    Usuń kominy, załóż reku ;)

> [...]
    > dom uszczelnić w 100%. A bez - zastanawiam się czy rozszczelniać okna, czy

    I to właśnie daje reku - uszczelnienie domu i nie wianie zimnego powietrza
    po domu

    > Wentylację mechaniczną na pewno można zrobić poniżej 20 tys.zł.

    Wystarczy właśnie pomyślec wcześniej... i można montując reku nawet sporo
    zaoszczędzić (a na pewno sama went. mechaniczną) - ile macie kominów w
    domach ? ile one kosztowały?? (lub ile bedzie kominów i ile będą kosztowały
    ??) wystarczy usunąć kominy z domu (zostawić z kotłowni/kominka) i za
    zaoszczędzone pieniadze zamontować rekuperator z rozprowadzaniem. Proste :)

    Pzdr.
    Marcin W.

  • 10. Data: 2010-01-26 01:16:59
    Od: "Papo Smurf" <S...@z...sa>

    Órzytkownik "bulba008" napisał:
> [...]
    > latach. A i tak przeciez latem otwiera sie okna na lake i las, a zima tez
    > trzeba chociaz na chwile przewietrzyc, wyjsc, wejsc.

    wyczytałeś takie dane z sufitu bez obl;iczeń?:O)
    rekuperator zaoszczędzi ci max połowę ciepła wywiewanego wentylacją, więc
    policz sobie średnią temperaturę w okresie grzefczym i oblicz połowę ciepła
    potrzebnego do ogrzania powietrza wentylacyjnego w tym czasie i wyjdą ci
    twoje potencjalne oszczędności:O)
    a za 20k za reku to się nie opłaca, sam zmajstrujesz to za 1k, skręcisz
    wymiennik z pakietu blach, włożysz to do pudełka i wstawisz wentylatory:O)

    > Prosze o rade osoby co juzto maja lub planuja czy jest sens.

    ci co mają to się gryzom w język że taaaką kasę wywalili a oszczędności nie
    widać, dlatego nic nie mówią i pocieszają się tym że inni też są jelenie i
    to kupiom:O)