  • 1. Data: 2010-01-25 17:18:13
    Temat: Te wszystkie labdy i U...
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Mogę Was prosić o przybliżenie mi tematu odnośnie obliczania tych
    wszystkich lambda... :-) dla mojego domu?
    Nie wiem jak temat ugryżć, a chciałbym mniej - więcej chociaż sobie
    poobliczać opory cieplne przy zastosowaniu jakichś tam grubości styro.

    Ściany nośne zewnętrzne z maxa 29 cm, na to chcę dać styropian. I tu
    jestem w kropce, bo nie bardzo wiem jak temat ugryźć, a z informacji, do
    jakich dotarłem wynika, że moje maxy mają lambdę 0,22. Nie wiem teraz w
    jaki sposób mam uwzględnić spoiny, bo jak mi się wydaje, mają jakąś
    pewnie inną przenikalność cieplną.

    Jaką przenikalność cieplną będzie miała ściana z samego maxa, a jaką po
    dociepleniku np 14 cm styro? Przy założeniu rzecz jasna, że docieplenie
    zostanie wykonane jak nalezy - bez fuszery.

    Jak mam sobie z kolei obliczyć grubość wełny na poddaszu? Jak to jest z
    tą lambdą? Czy lambda dla danej wełny dotyczy określonej grubości? a
    przy dodaniu kolejnej warstwy o jakiejś tam lambdzie się ją dodaje do
    poprzedniej?

    Bardzo proszę o oświecenie mnie, bo nie przerabiałem jeszcze tego
    tematu, a czuję się nieco zagubiony :-D. I stąd zadaję trywialne dla
    wielu pytania.

    pozdrawiam
    robercik-us

  • 2. Data: 2010-01-25 17:52:13
    Temat: Re: Te wszystkie labdy i U...
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 25 Sty, 18:18, robercik-us <r...@p...onet.pl> wrote:

    > Ściany nośne zewnętrzne z maxa 29 cm, na to chcę dać styropian. I tu
    > jestem w kropce, bo nie bardzo wiem jak temat ugryźć, a z informacji, do
    > jakich dotarłem wynika, że moje maxy mają lambdę 0,22. Nie wiem teraz w

    Cos pomyliles z tymi 0,22 :-) Porotherm 25 ma powyzej 1, porotherm 30
    ma cos kolo 0,7, porotherm 44 ma niecale 0,3.
    Tu masz prosty kalkulator dla roznych przegrod:

    http://www.styropiany.pl/index.cgi?oper=1&kod=kalkul
    ator

    > jaki sposób mam uwzględnić spoiny, bo jak mi się wydaje, mają jakąś
    > pewnie inną przenikalność cieplną.

    Wogole nie biez pod uwage tego maxa - to jest sciana konstrukcyjna,
    zimna, fe ;) Liczy sie tylko ocieplenie. Daj najgrubiej jak sie da ->
    styropian kupisz teraz za tak smieszne pieniadze, ze biorac pod uwage
    inne "stale" koszty (siatka, klej, narozniki, tynk, robocizna) to sam
    styropian to moze 1/3 tego :) Ja dalem 20cm i uwazam ze to
    najrozsadniejsza wartosc. Glify okienne grubosci 20cm wygladaja
    zupelnie normalnie. Grubsze ocieplenie byloby jeszcze lepsze ale wtedy
    trzeba okna montowac w warstwie ocieplenia - a zeby to dobrze zrobic
    to trzeba fachowcow ze swieczka szukac :(

    > Jaką przenikalność cieplną będzie miała ściana z samego maxa, a jaką po
    > dociepleniku np 14 cm styro? Przy założeniu rzecz jasna, że docieplenie
    > zostanie wykonane jak nalezy - bez fuszery.

    Bez styro to bedzie tragedia ;) Z 14cm styro - strzelam - jakies 0,20
    - 0,22 :)

    > Jak mam sobie z kolei obliczyć grubość wełny na poddaszu?

    Ale co tak naprawde chcesz obliczyc? Do czego dazysz? Tu nie ma co
    liczyc - trzeba dac jak najwiecej wejdzie, jak najlepszej jakosci,
    przy zachowaniu pewnego rozsadku i kieszeni :)

    > Jak to jest z
    > tą lambdą? Czy lambda dla danej wełny dotyczy określonej grubości? a
    > przy dodaniu kolejnej warstwy o jakiejś tam lambdzie się ją dodaje do
    > poprzedniej?

    Sam wspolczynnik lambda okresla izolacyjnosc danego materialu i to
    jest wartosc w Watach na metr przy roznicy temperatur 1 st C.
    Wspolczynnik U to praktycznie to samo tylko dotyczy juz danej
    przegrody. Przegroda to juz poprostu dany material o konkretnej
    grubosci. U = lambda / grubosc. Czyli majac np. styropian grubosci
    20cm o lambdzie 0,044 to jego U = 0,044 / 0,2 = 0,22 W / m2K. A to z
    kolei znaczy, ze przez 1m2 takiej przegrody przy roznicy temperatur
    (to te K) np. 40st (w srodku +20, na zewnatrz -20) ucieka 0,22 * 1 *
    40 = 8,8W. Czyli jak masz w domciu 200m2 scian zewnetrznych to bedzie
    uciekac przez taka przegrode 8,8 * 200 = 1,7kWh.

    Jak dasz 10cm styro lambdy 0,044 to mialbys przez tyle scian strate U
    = 0,44 * 40 * 200 = 3,5kWh.

    A bardziej realnie - zakladajac 180 dni * 24 = 4320 godzin sezonu
    grzewczego w ktorym panuje srednio temp. 0 st C, to odpowiednio (10 i
    20cm styro) do swiata wyemitujesz:

    - 10cm styro -> ~7603kWh
    - 20cm styro -> ~3801kWh

    Z grubsza wiec biorac pod uwage cene np. gazu rzedu 0,18 pln / kWh,
    placilbys:

    - 10cm styro -> 1368 pln
    - 20cm styro -> 684,18 pln

    Roznica: 683,82 pln. Za 10cm grubiej styro na 200m2 scian zaplacisz
    200*0,1 = 20m3 * 80 = 1600 pln. Zwrot juz w trzecim roku :)
    Ja polecam jak najgrubiej. W zime cieplo, w lato zimno. Tak ma byc ;D
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2010-01-25 18:36:14
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]

    >200*0,1 = 20m3 * 80 = 1600 pln. Zwrot juz w trzecim roku :)
    >Ja polecam jak najgrubiej. W zime cieplo, w lato zimno. Tak ma byc ;D

    Wg. kalkulatora ktory podales Max 29 i 10cm styropianu bedzie mial U=0,31, z
    20cm styropianu U=0,18
    Roznica U 0,13, powierzchnia scian 200m, nawet jezeli srednia grzewcza 0C
    (moze wyjatkowo tej zimy) tj. 86,4 stopniogodziny = 0,13x200x86,4=2246,4kWh
    co daje ~264m^3 GZ50 po 1,55zl = 410zl a nie 683,82zl. Jezeli temp. srednia
    okresu bedzie +3C to oszczednosc bedzie na poziomie 348zl, zatem polowa tego
    co podajesz (nie przeliczam calosci do sredniej +3C), a jezeli powierzchnia
    scian bedzie mniejsza to odpowiednio mniej. Nie neguje potrzeby ocieplania,
    ale te straszace liczby prosza sie o korekte bo to nie bedzie trzy lata.

    Pozdro.. TK

  • 4. Data: 2010-01-25 20:36:15
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Adam Szendzielorz pisze:
    [..]
    > Cos pomyliles z tymi 0,22 :-) Porotherm 25 ma powyzej 1, porotherm 30
    > ma cos kolo 0,7, porotherm 44 ma niecale 0,3.
    > Tu masz prosty kalkulator dla roznych przegrod:

    Nie przeczę... :-)

    > http://www.styropiany.pl/index.cgi?oper=1&kod=kalkul
    ator

    ale to tylko do styropianu kalkulator jest...?
    Wprowadzam tam wartość dla materiału innego niż styropian, ale coś nie
    łapie jak bym tego oczekiwał :-/. Do obliczania ścian wystarczy ;-).
    Teraz tylko obliczyć ile mam mkw tych ścian zewnętrznych :-).

    [..]

    > Bez styro to bedzie tragedia ;)

    Nie... no nie wydoliłbym na węgiel :-).

> [...]
    > liczyc - trzeba dac jak najwiecej wejdzie, jak najlepszej jakosci,
    > przy zachowaniu pewnego rozsadku i kieszeni :)

    Chcę wiedzieć jaka jest optymalna grubość warstwy wełny na skosach
    poddasza :-). Tak wstępnie myślę o tych 15 miedzy krokwie i jeszcze z
    dziesięć pod nie jako drugą warstwę. Chodzi o to, żeby nie kombinować
    już z żadnymi 'wieszakami domowej roboty' :-), bo to się nie zachowuje
    później tak, jak powinno :-)

> [...]
    > grubosci. U = lambda / grubosc. Czyli majac np. styropian grubosci
    > 20cm o lambdzie 0,044 to jego U = 0,044 / 0,2 = 0,22 W / m2K.

    Czyli na mój chłopski rozum :-)... Ta lambda jest dla materiału o
    grubości 1m...? skoro trzeba toto podzielić przez grubość wyrażoną w
    metrach. :-) Tak?

> [...]
    > 200*0,1 = 20m3 * 80 = 1600 pln. Zwrot juz w trzecim roku :)
    > Ja polecam jak najgrubiej. W zime cieplo, w lato zimno. Tak ma byc ;D

    Chyba zabrakło tu uwzględnienia strat przez okna, drzwi, posadzkę na
    gruncie i skosy na poddaszu oraz wentylację no nie ? :-D.
    Ale dzięki - rozjaśniłeś mi znacznie temat :-)

    pozdrawiam
    robercik-us

  • 5. Data: 2010-01-25 22:27:25
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 25 Sty, 21:36, robercik-us <r...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > łapie jak bym tego oczekiwał :-/. Do obliczania ścian wystarczy ;-).
    > Teraz tylko obliczyć ile mam mkw tych ścian zewnętrznych :-).

    Jak chcesz full wypas program do obliczania przegrod wielowarstwowych
    z wielu roznych materialow to sciagnij np. ze strony PURMO program OZC
    - tam mozesz stworzyc dowolna przegrode i poznac jej U oraz zobaczyc
    na wykresie rozklad temperatur i ew. ostrzezenie o wystepowaniu punktu
    rosy w srodku przegrody :)

> [...]
    > dziesięć pod nie jako drugą warstwę. Chodzi o to, żeby nie kombinować
    > już z żadnymi 'wieszakami domowej roboty' :-), bo to się nie zachowuje

    To 15 + 10 bedzie idealnie (bo ja tak mam :))) Tylko wybierz dobra
    welne - ja mam toprocka ktory ma labmde 0,035. Marketowy DOMROCK ma
    0,044. Przy grubosci 25cm jeden ma U = 0,14, a drugi 0,176. To jest
    25% lepsze ocieplenie tej samej grubosci! :)

    > Czyli na mój chłopski rozum :-)... Ta lambda jest dla materiału o
    > grubości 1m...? skoro trzeba toto podzielić przez grubość wyrażoną w
    > metrach. :-) Tak?

    Tak :) Czesto jeszcze jest podawany opor cieplny (przy np tabelkach
    rockwoolowych i innych producentow welny). Opor to jest dokladnie
    odwrotnosc U :) Czyli U = 1/0,2 = opor cieplny (R) = 5.

    > Chyba zabrakło tu uwzględnienia strat przez okna, drzwi, posadzkę na
    > gruncie i skosy na poddaszu oraz wentylację no nie ? :-D.
    > Ale dzięki - rozjaśniłeś mi znacznie temat :-)

    No nawet pustaka zabraklo w tych obliczeniach bo to bylo liczone tylko
    dla samego styropianu ;) Wazne ze znasz juz podstawy - teraz sobie
    wszystko obliczysz jak trzeba :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 6. Data: 2010-01-25 22:34:28
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 25 Sty, 19:36, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > Wg. kalkulatora ktory podales Max 29 i 10cm styropianu bedzie mial U=0,31, z
    > 20cm styropianu U=0,18

    No fakt, zapedzilem sie i obliczylem dla samego styropianu :-)

> [...]
    > co daje ~264m^3 GZ50 po 1,55zl = 410zl a nie 683,82zl. Jezeli temp. srednia

    No niech bedzie :)

    > okresu bedzie +3C to oszczednosc bedzie na poziomie 348zl, zatem polowa tego
    > co podajesz (nie przeliczam calosci do sredniej +3C), a jezeli powierzchnia

    Srednia zalezy w sumie od regionu ale moze byc nawet ponizej zera,
    wtedy idziemy w druga strone :) Srednia w samej zimie to -6 !
    Caloroczna to 7-9.. Stawialbym raczej blizej tego zera niz +3 :)

    > scian bedzie mniejsza to odpowiednio mniej. Nie neguje potrzeby ocieplania,
    > ale te straszace liczby prosza sie o korekte bo to nie bedzie trzy lata.

    200m2 to malo - licz np. srednio 60mb po obwodzie * 3 = 180m2 plus
    wieniec 60*0,3 = 18 plus zwykle ludzie robia scianki kolankowe na 4
    pustaki czyli 1m * 60 = 60m, to masz scian 258 minus ~30m2 okien =
    228m2 minus brama.. Zostaje 220.. A sa chaupy (np moj sasiad buduje
    taka stodole) co ma "scianke kolankowa" na 2m i jeszcze sciany piwnicy
    wystawione na dwa metry w gore. On tych scian ma minimum 300m2 ;)
    Ja mam znowu ponizej 200m2 :) Sam parter + gora to ok 130m2. Tyle ze
    malo kto tak buduje :D
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 7. Data: 2010-01-25 22:59:02
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Srednia zalezy w sumie od regionu ale moze byc nawet ponizej zera,
    > wtedy idziemy w druga strone :) Srednia w samej zimie to -6 !
    > Caloroczna to 7-9.. Stawialbym raczej blizej tego zera niz +3 :)

    A niech tam bedzie, posluzylem sie jakimis tam danymi IMGW z ostatnich lat.
    Przy dzisiejszych cenach styropianu i tak pewnie warto dac te 20cm, nie ma o
    czym gadac.

> [...]
    > 228m2 minus brama.. Zostaje 220.. A sa chaupy (np moj sasiad buduje
    > taka stodole) co ma "scianke kolankowa" na 2m i jeszcze sciany piwnicy

    Matko, juz sobie wyobrazam te okna dachowe otwierane z taboretu. :-)

    > On tych scian ma minimum 300m2 ;)
    > Ja mam znowu ponizej 200m2 :) Sam parter + gora to ok 130m2. Tyle ze
    > malo kto tak buduje :D

    Ja mam ok. 150m^2, jak pamietam mamy podobnie. :-)
    Mamy tez cos co zwane jest permanentnym mostkiem tj. ja luki dwa a Ty
    wykusze zdaje sie. :-) No i udzial ocieplenia w rachunkach znow spada, ale
    nie ma co na to za bardzo patzec bo i tak nie ma innej drogi.
    Zauwazylem ostatnio ciekawa rzecz, termometr ze sterownikiem mam w salonie
    od strony zachodzniej. Od poludnia mam tylko drzwi balkonowe serokie na
    60cm, znaczy standardowo male. Duze okna mam od zachodu, a temp. wzrasta o
    ponad stopien zanim slonce zacznie swiecic przez zachodnie okna. Pewnie jest
    cos takiego jak wplyw sciany jednowarstwowej na zyski ze slonca, w domach
    pasywnych w koncu z czego innego robi sie sciany poludniowe i zachodnie. Ale
    tego wplywu bym nie przecenial, moze odbicie od sniegu? Zauwazyles to u
    siebie?? Wzrost temp. o ponad stopien w pomieszczeniu gdzie slonce jeszcze
    nie dociera to dosc sporo. Kociol w tym czasie wlacza sie stosunkowo rzadko
    jakby ten wzrost przekladal sie na caly dom, bo kociol mierzy caly czas
    temp. wody w instalacji i na jej podstawie sie wlacza i wylacza.

    Pozdro.. TK

  • 8. Data: 2010-01-25 23:28:23
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 25 Sty, 23:59, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > Matko, juz sobie wyobrazam te okna dachowe otwierane z taboretu. :-)

    Bylem tam u niego raz. Nie powiem - pokoje super ustawne i duze ale z
    zewnatrz to koszmarek - z kazdej strony slupy, balkony, lukarny i te
    duuuupne schody.. Taras tez 2m powyzej normalnego poziomu terenu -
    jest wyzej niz plot, a plot 10m od tarasu przy drodze - super miejsce
    na robienie grilla w samych majtkach, czy romantyczna kolacje "we
    dwoje" (+ wszyscy przechodnie) wieczorna pora ;-))) Ja mam scianke
    kolankowa 25cm na ktorej odrazu lezy murlata wiec roznica kolosalna :)
    Ale te okna u niego to totalna pomylka - mozna ogladac tylko i
    wylacznie niebo. Mi dolna rama siega gdzies ponizej barkow, wiec moge
    spokojnie przez nie wyjrzec :)

    > Ja mam ok. 150m^2, jak pamietam mamy podobnie. :-)
    > Mamy tez cos co zwane jest permanentnym mostkiem tj. ja luki dwa a Ty
    > wykusze zdaje sie. :-) No i udzial ocieplenia w rachunkach znow spada, ale

    No ja mam takie wykusze dwa:

    http://szyna.civ.pl/gallery2/main.php?g2_itemId=1794

    I wogole nie zaluje - przy tym wykuszu mam parapet wewnetrzny dlugi na
    2,5m i szeroki na 45cm - mozna sie spokojnie polozyc, a nawet wygodnie
    wyspac :-)) I czego sie najbardziej obawialem, a co wogole nie ma
    miejsca - nic od niego nie ciagnie ! Wszystko szczelnie i dokladnie
    zapianowane i nie ma najmniejszego problemu z zimnem. To samo zreszta
    z oknem tarasowym - szerokie na 2,6m wysokie na 2,55m i jest spoko :)

    [...]
> [...]
    > jakby ten wzrost przekladal sie na caly dom, bo kociol mierzy caly czas
    > temp. wody w instalacji i na jej podstawie sie wlacza i wylacza.

    Nic takiego nie zauwazylem - u mnie temperatury sa stabilne i stale.
    Pewnie w tym sezonie juz nie dam rady ale na przyszly doloze pare
    czujek i "z-online-nuje" wyniki :) Moze jest to u Ciebie zauwazalne bo
    nie grzejesz jeszcze tak mocno ? Niska temperatura w srodku to slonce
    moze daje rade cos podgrzac ? Ale przeciez niedawno byl watek w ktorym
    wszyscy sie zapierali, ze cieplo ZAWSZE jest oddawane w kierunku od
    srodka domu na zewnatrz, nigdy w druga strone :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 9. Data: 2010-01-26 08:19:45
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > na robienie grilla w samych majtkach, czy romantyczna kolacje "we
    > dwoje" (+ wszyscy przechodnie) wieczorna pora ;-)))

    Hehe, niezle. :-)

> [...]
    > Ale te okna u niego to totalna pomylka - mozna ogladac tylko i
    > wylacznie niebo. Mi dolna rama siega gdzies ponizej barkow, wiec moge

    Inaczej to bez sensu...

    [...]
    > Moze jest to u Ciebie zauwazalne bo
    > nie grzejesz jeszcze tak mocno ? Niska temperatura w srodku to slonce
    > moze daje rade cos podgrzac ?

    Fakt, moze tak byc...

    > Ale przeciez niedawno byl watek w ktorym
    > wszyscy sie zapierali, ze cieplo ZAWSZE jest oddawane w kierunku od
    > srodka domu na zewnatrz, nigdy w druga strone :-)

    Ale chyba z pominieciem dni slonecznych? :-)

    Pozdro.. TK

  • 10. Data: 2010-01-26 08:21:00
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    .googlegroups.com...

    >No nawet pustaka zabraklo w tych obliczeniach bo to bylo liczone tylko
    >dla samego styropianu ;) Wazne ze znasz juz podstawy - teraz sobie
    >wszystko obliczysz jak trzeba :-)
    >pozdr.

    Są jeszcze opory wnikania. Niewielkie ale jednak są.

    Marek