    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: rekuperator - solar czy bateria sloneczne ?
    Date: Wed, 27 Jun 2012 14:16:18 +0200

    > Ujmij trochę bo masz z czego. Przy różnicy temperatur w granicach 10
    > stopni
    > zysk z rekuperatora jest mniejszy niż prąd potrzebny do jego napędzania.

    A to co za prawda objawiona?

    Rekuperatory (nie produkty rekuperatoro-podobne) mają już od jakiegoś czasu
    silniki prądu stałego - to raz, dwa to przy wentylacji mechanicznej jakieś
    silniki i tak są potrzebne, a dodatkowa moc potrzebna na pokonanie oporów
    wymiennika wynosi ok 25%. A po trzecie i ostatnie wentylatory są montowane
    po stronie wewnętrznej czyli prąd zmieniający się w ciepło też jest
    odzyskiwany więc koszt ich pracy w zimie należy zmniejszyć jeszcze o połowę.
    W lecie oczywiście jest to wada, ale jednak większą część roku się grzeje
    niż chłodzi.

    > Chyba
    > że kogoś stać na rekuperator z wymiennikiem o powierzchni takiej jak
    > powierzchnia pomieszczeń w których jest odzysk ciepła. Rekuperator w
    > przypadku
    > położenia geograficznego Polski jest wyrzuceniem pieniędzy. W Polsce
    > średnioroczna temperatura jest w okolicach 8 10 stopni. Akurat taka żeby
    > 10
    > razy za mały rekuperator pracował poniżej zakresu opłacalności.

    Ale jakie znaczenie ma średnioroczna temperatura? Przecież przy temp
    zewnętrznej powyżej 20st. włącza się bypass więc tym momencie nie ma już
    oporów wymiennika czyli zostaje instalacja mechanicznej wentylacji która
    działa dokładnie tak samo i zużywa tyle samo prądu co gdyby nie było
    rekuperatora. Dlaczego to mam liczyć do kosztów rekuperatora?

    Pozdrawiam
    Ergie