    From: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: rekuperator - solar czy bateria sloneczne ?
    Date: Wed, 27 Jun 2012 23:53:28 +0200

    RadekNet wrote:

    > OK, to konkret:
    > Mam zasobnik CWU 130l, bufor 500l.
    > Pompa ciepla powietrzna 7kW przy -15 st (chinczyk).
    > Brakuje mi kolektorow (1tys/szt), rury do nich (300zl?), pompki
    > (200?) i sterownika (200?) oraz robocizny (500) czyli kolo 5 tys zl.

    tak btw naczynia przeponowego do instalacji solarnej nie przewidujesz?
    jakiegoś separatora powietrza, przepływomierza z regulacją przepływu.

    te 500 złotych to sam sobie wziołeś za osobiste zamontowanie kolektorów na
    dachu i podpiecie do zasobnika oraz sklecenie grupy solarnej (bo za 200) to
    kupiłes jakąs tanią pompę bez osprzętu raczej

    ten bufor 500l to czym jest ładowany, bo nie solarami raczej, no i jak
    szybko doładowujesz 130l wody w zasobniku jak ja zużyjesz na dwa solidne
    przysznice.

    > Trzy "zrodla" ciepla (pompa ciepla, solary i bufor - stad ten ""),
    > cztery "odbiorniki" (podloga, cwu, bufor, dom rodzicow) - tym moge
    > dowolnie sterowac hydraulicznie przez dosc zmyslna konstrukcje a
    > czuwac nad tym bedzie sterownik PLC.
    > Kosztowalo mnie to 12 tys zl + 5 tys na 4 solary

    imho cena którą podajesz nie uwzględnia sporej części elementów, które
    kupiłeś ale nie uwzgleniałeś w kalkulacji bo przecie to prawie nic nie
    kosztuje :)

    samych rurek, kształtek śrubunkó i zaworów trzeba tutaj sporo a składanei
    tego to z dwa trzy dni roboty i to nie dla jednej osoby.

    sterowników PLC też za darmo raczej nie dają no i zlecenie napisania
    programu nie jest tanie raczej.

> [...]
    > podobna cene zaproponowac duzo sensowniejsza.

    > Przepraszam, troche sie nabijam :) Ale w koncu nie rozmawiamy na
    > smiertelnie powazny temat, prawda? ;)
    > Moj projekt ewoluowal przez rok dosc intensywnych rozmow i szukania
    > sprawdzonych, acz niepopularnych rozwiazan i widze jak ludzie ida na
    > latwizne, a potem narzekaja, ze im cos zle dziala. I widze ile ekip
    > dziala na zasadzie "bo ja tak od 20 lat robie" ...
    > Sluze namiarem na projektanta jakby kto potrzebowal, ale on czyta
    > grupe, wiec jak ktos napisze, ze szuka to pewnie sie odezwie sam.

    ile kosztowały te roczne konsulatacja z projektantem?

    bo nie powiesz mi, że projektant mający żyć ze swojej pracy prowadzi
    pogaduszki z klientem za darmo a potem wystawia ci rachunek za narysowanie
    tego wszystkiego w kwoeice 200 zeta... aaa pomyłka ) zł bo w poprzednim
    kosztorysie projekt nic nie kosztował.

    bo wiesz, facet co robi zwykły standardowy projekt instalacji gazowej bierze
    zwykle co najmniej 400zł do 500 zł. konstruktor za ekspertyze neitypowego
    nadproża bierze jakieś 300 złotych.