  • Data: 2012-06-28 08:52:28
    Temat: Re: rekuperator - solar czy bateria sloneczne ?
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:jsetva$62k$1@node2.news.atman.pl...

    > Mniej więcej tyle mi wyszło gdy rok temu robiłem kosztorys. 4 panele,
    > pompy, rurki, czynnik, zasobnik CWU, sterownik i co tam jeszcze trzeba.
    > Najwyższy jednostkowy koszt to był zasobnik 300l.
    >
    > Ps. Liczyłem to dla siebie - 5 osobowa rodzina.

    No to już widzę podstawowe błędy w założeniach. Po pierwsze jeżeli
    przyjmujesz 4 panele to wiedz że na każdy panel powinno być około 100-150l
    pojemności zbiornika. Ten zbiornik 300 litrów to ci będzie się gotował co
    lato, chyba że zakładasz ograniczać moc kolektorów w lecie przez zasłanianie
    albo odprowadzać nadmiar bypasem w ziemi lub basenie. Ja mam 300l i trzy
    panele i w miesiącach lipiec sierpień temperatura wody dochodziła czasami do
    95stC i trzeba było to kontrolować funkcją schładzania rewersyjnego w
    sterowniku.
    Drugi błąd jaki często inwestorzy przyjmują to koszt zbiornika. Ja w domu
    bez solarów też potrzebowałbym zbiornik tyle że mniejszy, około 150l. Więc
    jak widzisz zbiornik najczęściej jakiś być musi. Za zbiornik 300l zaplaciłem
    nieco ponad 2tys zł a za zbiornik 150 zapłaciłbym może 500-1000zł mniej.
    Więc policz do instalacji solarnej nie 100% ceny zbiornika lecz tylko tyle,
    ile więcej musisz na większy zbiornik wydać.

    Marek