    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: rekuperator - solar czy bateria sloneczne ?
    Date: Thu, 28 Jun 2012 11:20:10 +0200

    Użytkownik "4CX250" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Powiedziałem mu, że nie chcę podłogówki i chcę kocioł na gaz (bo mam na
    > działce), a on mi dobrał do tego średnice rurek, moc pompy i moce
    > poszczególnych grzejników.

    > To dałes totalnie ciała.

    Ale to nie była decyzja ekonomiczna. Nie chcemy podłogówki bo jest
    niewygodna - za duża bezwładność i wolę płacić 5% więcej rocznie za
    ogrzewanie i nie mieć podłogówki. Ot taka fanaberia.

    > Dzisiaj kocioł na gaz _to_tylko_z_podłogówką, gdyż kotły na gaz kupujesz
    > już niemal tylko kondensacyjne a te mają najwyższą sprawność w układach
    > niskotemperaturowych.

    Wiem, dlatego mam całą instalację policzoną dla niższych temperatur wody w
    obiegu właśnie po to by jak najbardziej wykorzystać kondensację :-)

    > Gdybyś jeszcze przyjął że solary w zimie i okresie przejściowym też mają
    > lepszą sprawność grzejąc niskotemperaturowo to jak widzisz wyszedł by ci
    > sensowny układ ogrzewania CO i CWU a tak to masz kichę.

    Akurat w okresie przejściowym to moja instalacja będzie działała w
    kondensacji więc to nie problem. Jedynie w największe mrozy temperatura wody
    w obiegu będzie na tyle wysoka że sprawność kotła spadnie o jakieś 10%

    > Na moim przykładzie napisze że dzięki solarom spadłem do niższej taryfy W2
    > w której koszty stałe to około 40zł mniej na miesiąc niż w W3. Za
    > ogrzewanie CO oraz CWU za cały poprzedni rok zapłaciłem za gaz coś około
    > 1800zł w domu około 147m2 z zimnym garażem.

    No to teraz zaproponuj coś co da mi oszczędności przyjmując jako założenie
    że nie chcę podłogówki :-)
    Ja wiem, że nie mam najtańszej instalacji w użytkowaniu, ale wcale takiej
    nie chciałem!

    Pozdrawiam
    Ergie