    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: rekuperator - solar czy bateria sloneczne ?
    Date: Thu, 28 Jun 2012 13:33:19 +0200

    Użytkownik "4CX250" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Dziwne. Wydawało mi się że ta bezwładność czyli akumulacyjność jest
    > zaletą. Nie pomyślałeś że np. gaz podrożeje, ludzie jeszcze bardziej będą
    > oszczędzać więc ceny kosztów stałych pójdą w górę i czy będziesz grzał czy
    > nie będziesz płacił wysokie rachunki? Wtedy być możę zachce ci się grzać
    > dom w drugiej taryfie w nocy prądem i pożałujesz że nie masz naturalnego
    > idealnego magazynu ciepła jak podłogówka.

    Nie chcę kolejnego flame'a o zaletach i wadach akumulacyjności. Ja jej nie
    chcę. Kropka.
    Co do cen gazu to na rynkach światowych od paru lat spadają. Wszystko za
    sprawą gazów z łupków w USA które z największego importera stało się
    eksporterem. Arabowie już nie wiedza gdzie swój gaz sprzedawać więc jak
    tylko skończymy polski terminal do odbioru skroplonego gazu ceny IMO spadną.
    Nawet jeśliby ceny gazu dalej rosły w takim tempie jak rosną to zarobki
    rosną szybciej więc mnie to nie boli.

    No i wreszcie gdyby nastąpił jakiś kataklizm np. UE zabroni ogrzewania gazem
    bo ją przekona lobby górnicze :-) ot taki czarny scenariusz to zawsze mogę
    zamontować pompę ciepłą z kolektorem pionowym i z niej napędzać moje
    przewymiarowane grzejniki. Nie będzie to tak tanie jak podłogówka, ale też
    nie będzie zabójczo drogie.

    > Choćbyś nie wiem jak przewymiarował to grzejnikami nawet się nie zbliżysz
    > do takich wyników jak przy podłogówce.

    Poszukaj w archiwum postów Piotra Bonczy sprzed wielu lat. On tu kiedyś
    niósł kaganek oświaty w tym względzie mnie się nie chce, ale w skrócie:
    zbliżę się i to mocno. Kocioł będzie pracował za wyjątkiem kilkunastu dni w
    roku gdy są największe mrozy i tylko wtedy jego sprawność spadnie o te 10%.

    > Jak to nie problem? Solar w okresie przejściowym nagrzeje podłogę w cenie
    > prądu do pompki czyli za około 40W na godzinę a za gaz to już ci za darmo
    > policzą?

    Oczywiście nie, ale solar się też za darmo nie stworzy. Chodzi o to, że
    kocioł wtedy też będzie miał najwyższą sprawność, więc jeśli chodzi o
    rachunek zysków i strat to należałoby się bardziej zainteresować
    dogrzewaniem w największe mrozy.

    > Ty mylisz totalnie sens solarów. Właśnie w okresie przejściowym solary a
    > jak przywali mróz a słońca jednak będzie mało to dogrzejesz gazem.
    > Chociaż najmroźniejszed dni to akurat wysokie ciśnienie atm. więc z reguły
    > wtedy mamy piękny słoneczny dzień. Idealny do grzania solarami, Duża
    > pokrywa śnieżna odbija dodatkowo promienie w kierunku solarów podnosząc
    > wymiernie uzysk energetyczny, rzadkie suche powietrze to więcej promieni
    > docierających do powierzchni solarów. No nic tylko idealne warunki do
    > wykorzystania darmowej energii słońca.
    > A ty twierdzisz uparcie że zrobisz na odwrót.

    Bo (powtarzam) nie chcę podłogówki.

    > Nie zaproponuję ci, gdyż wszystko co się z tym wiąże sensownego wymaga
    > właśnie podłogówki.

    No właśnie i od tego powinniśmy zacząć dyskusję :-)

    > To po co ci solary? Siedź spokojnie i płać za ten gaz i ciesz się ze
    > swojego jedynego słusznego wyboru.

    Ale ja nie twierdzę, że jest jedynym i słusznym. Wręcz przeciwnie przyznaję
    że jest ekonomicznie nieuzasadniony :-)

    > Dodam, że ja jestem naprawdę jednym z niewielu któremu wyłożone pieniądze
    > z kieszeni na solary zwróciły się poi 4 latach. Tak w tym roku we wakacje
    > mija 4 lata. Ja to wiem teraz nie na jakiejś tam podstawie założeń i
    > symulacji lecz na podstawie porównań faktycznych kosztów za CO i CWU z
    > czasów kiedy nie miałem solarów a był to okres dwuletni z kosztami za 4
    > lata w ciągu których mam solary.
    > Owszem nie każdy będzie miał taki wynik bo to zależy od wielu innych
    > czynników.

    Zacny wynik przyznaję. W znanych mi przypadkach oczekiwany okres zwrotu
    wynosi bliżej 10 lat.

    Ciekawostka znam osobiście jeden przypadek, gdy montaż solarów nie zwróci
    się nigdy, a inwestor z pełną świadomością je zamontował :-) Dom na wsi,
    drewno z własnego lasu, CO zasilane piecem na wszystko (w praktyce drewno +
    węgiel) i ten sam piec zasila wężownicę w zbiorniku CWU. Jedynym argumentem
    za solarami była wygoda - aby w lecie nie trzeba było co dwa dni rozpalać
    pieca na godzinę. W zimie to nie ma znaczenia bo w piecu i tak się pali.

    Tak wiem, można zamontować boiler elektryczny, ale inwestor wolał
    zainwestować raz niż płacić co miesiąc więcej za prąd.

    Pozdrawiam
    Ergie