    From: JanuszK <J...@m...o2.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: solary dodatkowe lustra
    Date: Sat, 18 Jul 2009 21:54:38 +0200

    Lukasz Sczygiel wrote:

    > I tak, i nie.
    > Jedyne sensowne rozwiazanie ktore nie potrzebuje pozycjonera to mocowanie lustra
    > nad solarem. Wtedy mozna z grubsza podwoic ilosc wylapywanej energii. W praktyce
    > uzyska sie wspolczynnik okolo 1,5 (bo czesc swiatla nie trafi na solar, czesc
    > pochlonie lustro, solar moze przy wyzszym nagrzaniu tracic wiecej ciepla (no
    > chyba ze pompka nadazy ciecz robocza na tyle szybko wymieniac).
    >
    > W parktyce lepiej postawic drugi solar niz sie tak mordowac.
    >
    > Ale:
> [...]
    Ale dodatkowy panel to dodatkowa moc, na wiosnę czy jesienią przydatna,
    ale co latem? dlatego uważam że lustra mają przyszłość, obstawiam połowę
    jednej połaci dachu i mam tak cirka 50m2 kolektora, tyle chcę docelowo
    uzyskać tak aby móc grząć panelami CO i CWU prawie cały rok. A teraz
    postaw tyle paneli na dachu, wytrzyma to? a co zrobisz z nadmiarem
    ciepła w lecie?

    -----
    Pozdr
    Janusz