  • 1. Data: 2009-07-16 08:58:32
    Temat: solary dodatkowe lustra
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Na grupie pl.rec.dom padł pomysł aby do solarów na dachu dostawiać dodatkowe
    zwierciadła które skierują jeszcze wiecej promieni słonecznych na solary
    zwiekszając ich wydajność.
    Ma to sens czy nie?

    Krzysiek

  • 2. Data: 2009-07-16 09:11:23
    Temat: Re: solary dodatkowe lustra
    Od: Rafal <r...@o...pl>

    kris pisze:
> [...]
    > zwierciadła które skierują jeszcze wiecej promieni słonecznych na solary

    teoretycznie ma
    praktycznie - jak zamierzasz zrealizować sterowanie tym lustrem aby
    zajączek trafiał na kolektor?

    Jeżeli kolektor budujesz sam z np jakiegoś grzejnika płytowego to pewnie
    taniej będzie zrobić drugi zamiast lustra.
    Jeżeli zaś masz zamiar kupić kolektor, a sam byłbyś w stanie zrobić
    sterowanie lustra w ramach hobby to myślę że do zrobienia.

    Poza tym, aby osiągnąć najlepszą efektywność, to kolektor musi być
    prostopadły do promieni słonecznych - jak wtedy ustawić lustro żeby
    jeszcze dodatkowo doświetlało kolektor? potrzebne były by dwa lustra,
    albo doświetlać go od tyłu - do wykonania przy kolektorze własnej
    budowy, ale wtedy nie opłacalne - taniej wyjdzie zrobić drugi kolektor.

    W każdym razie jeżeli się podejmiesz pracy to podziel się rezultatem.
    Pozdrawiam
    Rafał

  • 3. Data: 2009-07-16 09:16:27
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Rafal" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
    > kris pisze:
    > W każdym razie jeżeli się podejmiesz pracy to podziel się rezultatem.

    Na razie nie planuję solarów nawet- czekam na spadek ich cen;))).
    Rozważam tak czysto teoretycznie
    A zwierciadło można by np ustawić na stałe tak aby zbierało jak najwiecej
    promieni i kierowało je na solar o godz 18-tej np.
    Rozwiazanie praktycznie bezkosztowe więc efektywnośc nie musi byc 100%

    Krzysiek

  • 4. Data: 2009-07-16 09:25:38
    Od: Klaus <k...@p...onet.pl>

    kris pisze:
> [...]
    > zwierciadła które skierują jeszcze wiecej promieni słonecznych na solary

    Czynnik pogodowy (wiatr, grad) raczej eliminuje takie rozwiązania.
    Ekonomicznie też chyba wychodzi tak sobie - żeby lustra miały sens
    musiały by być raczej sterowane jakimś systemem podążania za Słońcem.

  • 5. Data: 2009-07-16 09:54:25
    Od: Lisciasty <l...@g...com>

    On 16 Lip, 11:16, "kris" <k...@p...onet.pl> wrote:
    > Rozwiazanie praktycznie bezkosztowe więc efektywnośc nie musi byc 100%

    Bezkosztowe? Tzn lustro, ramę metalową ze wzmocnieniami,
    podstawę, elementy montażowe i robociznę masz za darmo?

    Jak dla mnie bezsens, przyjdzie większa wichura
    i lustro poleci i zrobi komuś krzywdę. Lepiej dołożyć
    dodatkowy panel, będzie szybciej taniej i bezpieczniej.

    Pzdr.
    L.

  • 6. Data: 2009-07-16 11:28:02
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Lisciasty" <l...@g...com> napisał w wiadomości
    m.googlegroups.com...
> [...]

    >i lustro poleci i zrobi komuś krzywdę. Lepiej dołożyć
    >dodatkowy panel, będzie szybciej taniej i bezpieczniej.

    Pisząc lustro miałem na myśli zwierciadło z np blachy nierdzewki.
    Odpowiednio zamontowane powiino sie spokojnie utrzymać

    Krzysiek

  • 7. Data: 2009-07-16 12:15:47
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    Rafal wrote:

    > teoretycznie ma
    > praktycznie - jak zamierzasz zrealizować sterowanie tym lustrem aby
    > zajączek trafiał na kolektor?

    lustro moze byc lekko wklesle, tak ze bedzie 'skupiac' promienie, i
    wystarczy je ustawic tak zeby o godz np. 10 ta skupiona wiazka byla 'na
    poczatku' a o godz 14 'na koncu' solara. koszt kawalka blachy/dykty
    pokrytej folia alu o powierzchni ~1m2 to ~100 pln , wlaczajac w to
    oczywiscie mocowanie. moim zdaniem na pewno duzo mniej niz dodatkowy
    solar :)

    sa tez gotowe rozwiazania (heliostaty), chociaz o dziwo na allegro nie
    widze.
    w moich okolicach stuka takie masowo jakas czeska firma, ale pamietam ze
    mieli dosc slaba oferte (cena vs jakosc).

    w kwestii domorobek - generalnie sterownik to kwestia jednego scalaczka
    (mikrokontroler z RTC i programem 'zegar sloneczny' tlumaczacym aktualna
    date na pozycje heliostatu) . precyzyjna date/godzine mozna brac
    z 'myszkowego' gps'a za 30 ziko - odpada problem koniecznosci
    ustawiania/pilnowania zegarka. mysle ze zakladajac ze ktos to ma zrobic dla
    nas (zamowienie) to za ~1000-2000pln pierwsza sztuka (projekt+soft) .
    nastepne 'sztuki' wyjda pewnie po ~100pln.

    z tego co widze http://www.google.pl/search?q=sterownik+do+heliostat

    to juz sporo osob probowalo takie cos rzezbic wlasnorecznie.

    osobiscie mysle ze kawal blachy , z ew. opcja zmiany pozycji 'recznie'
    raz/dwa do roku tez da rade (swego czasu mialem u siebie na
    balkonie 'koncentrator' sloneczny do testow ogniw krzemowych zrobiony ze
    starej anteny sat pokrytej folia nrc - w 'godzinach szczytu' skupialo to
    dosc dobrze i wystarczalo zmienic pozycje 3 razy w roku -
    wiosna/lato/zima )

    tak czy siak na pewno prosciej przestawic lustro (lub kilka) niz rozpalac w
    piecu ;)

  • 8. Data: 2009-07-16 20:18:55
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Pisząc lustro miałem na myśli zwierciadło z np blachy nierdzewki.
    > Odpowiednio zamontowane powiino sie spokojnie utrzymać

    Kurzyc sie itp. Niedawne solary podazalne mialy lustra odchylane w razie
    silnego wiatru. Lustra skladaly sie z wielu prostokannych lusterek o
    ruchomej osi obrotu. Dla mnie to nie ma wiekszego sensu tym bardziej, ze
    rurowe kolektory prozniowe w wiekszosci zalatwiaja efekt podazalnosci za
    sloncem.

    Pozdro.. TK

  • 9. Data: 2009-07-16 21:59:36
    Od: "marek" <m...@m...ma>

    rozumiem ,że lusterko podąża za słonkiem i najlepiej jak ogniskuje promienie
    kiedy zepsuje się silniczek zogniskuje słoneczko na przykład na
    boguduchawinnej desce wiatrowej

  • 10. Data: 2009-07-17 06:44:17
    Od: Lisciasty <l...@g...com>

    On 16 Lip, 14:15, Piotr Curious Gluszenia Slawinski
    <c...@m...ip.tpnet.pl> wrote:

    > balkonie 'koncentrator' sloneczny do testow ogniw krzemowych zrobiony ze
    > starej anteny sat pokrytej folia nrc - w 'godzinach szczytu' skupialo to

    Chyba żeby faktycznie dorwać ze złomu kilka anten sat, w zasadzie
    gotowe lustro z mocowaniem i tylko pokryć to jak piszesz czymś
    odbijającym :]
    Zawsze to też większy szpan na wsi, jak ktoś ma np.
    6 talerzy sat na dachu domu :P
    Podoba mi się ten pomysł ;)

    Pzdr.
    L.