  • 11. Data: 2009-07-17 08:57:45
    Temat: Re: solary dodatkowe lustra
    Od: Rafal <r...@o...pl>

    Lisciasty pisze:

    > Chyba żeby faktycznie dorwać ze złomu kilka anten sat, w zasadzie
    > gotowe lustro z mocowaniem i tylko pokryć to jak piszesz czymś
    > odbijającym :]
    > Zawsze to też większy szpan na wsi, jak ktoś ma np.
    > 6 talerzy sat na dachu domu :P
    > Podoba mi się ten pomysł ;)
    >
    > Pzdr.
    > L.

    tylko popatrz gdzie w takiej antenie jest ognisko i jak byś chciał tam
    zamontować kolektor?
    dodatkowo to co wspomniałem już wcześniej - jeżeli kolektor ma być
    prostopadle ustawiony do promieni słonecznych, to jak ustawić
    zwierciadło(jakiekolwiek), które też by musiało być prostopadle do tych
    promieni ustawione aby rzutowany "zajączek" miał jak najlepsze właściwości..
    sensowne rozwiązania jakie mi się nasuwają są dwa
    1. kolektor ustawiony plecami do słońca i wiele luster które rzutują
    promienie na niego, oczywiście lustra sterowane - jest nawet
    elektrownia, która działa na tej zasadzie
    2. kolektor ustawiony pionowo, z przodu świeci słonko, z tyłu dogrzewa
    lustro(a)
    Pozdrawiam
    Rafal

  • 12. Data: 2009-07-17 19:40:31
    Od: JanuszK <J...@m...o2.pl>

    kris wrote:
    > Na grupie pl.rec.dom padł pomysł aby do solarów na dachu dostawiać dodatkowe
    > zwierciadła które skierują jeszcze wiecej promieni słonecznych na solary
    > zwiekszając ich wydajność.
    > Ma to sens czy nie?

    Ja uważam że ma, zresztą kiedyś już tutaj rzucałem taki pomysł ale
    spotał sie ze słabym odzewem.
    Powtórzę więc:
    Mam dach ustawiony na południe tak że mogę na nim postawić kilka
    sterowanych heliostatem luster, będą świeciły na małą wieżę (max 2m
    wysokości) na której będzie kolektor jeden albo dwa, myślę że wystarczy
    najzwyklejszy płaski. Zalety to praca w dużym kącie widzenia słońca i
    łatwa regulacja mocy. Bo wg mnie największą wadą normalne
    umiejscowionych kolektorów jest ich moc, nie można ich mieć za dużo bo
    jest problem z nadmiarem mocy, a jak jest mało to sprawdzają się w pełni
    tylko w mocno słoneczne iletnie dni. A przy lustrach mogę dać luster
    więcej tak np: aby na jeden kolektor przypadało 5 luster co teoretycznie
    zwiekszy jego moc pięciokrotnie, a przy nadmiarze mocy sterownik
    skieruje lustro np: do góry, i moc spadnie. Dzięki tej regulacji mogę
    dać więcej luster aby uzyskać więcej mocy w okresie wiosenno, jesiennym.
    To tak w skrócie.

    --
    -----
    Pozdr

  • 13. Data: 2009-07-17 20:50:42
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    JanuszK wrote:

> [...]
    > spadnie. Dzięki tej regulacji mogę dać więcej luster aby uzyskać
    > więcej mocy w okresie wiosenno, jesiennym. To tak w skrócie.

    podejżewam że lustra ze sterowaniem wyjdą drożej od porównywalnej baterii
    solarów na dachu :)

  • 14. Data: 2009-07-18 11:03:06
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > zwierciadła które skierują jeszcze wiecej promieni słonecznych na solary

    I tak, i nie.
    Jedyne sensowne rozwiazanie ktore nie potrzebuje pozycjonera to mocowanie lustra
    nad solarem. Wtedy mozna z grubsza podwoic ilosc wylapywanej energii. W praktyce
    uzyska sie wspolczynnik okolo 1,5 (bo czesc swiatla nie trafi na solar, czesc
    pochlonie lustro, solar moze przy wyzszym nagrzaniu tracic wiecej ciepla (no
    chyba ze pompka nadazy ciecz robocza na tyle szybko wymieniac).

    W parktyce lepiej postawic drugi solar niz sie tak mordowac.

    Ale:
    budujac sprytny system pozycjonowania luster mozna zbudowac kolektor lustrzany
    ktory bedzie ogrzewal punkt centralny - zbiornik. Gdyby zbiornik umiescic w
    ognisku zwierciadla paraboidalnego to mozliwe ze nie trzeba by nawet poruszac
    lustrami.

    Lustra nie musza byc ciezkie i super drogie. Starczy troche styropianu, folia
    aluminiowa z rolki i sylikon. Lusterka wychodza piekne :)

    W praktyce ja bym sie w to nie bawil bo za duzo roboty przy eksploatowaniu
    calosci. Prosciej dostawic dodatkowy panel.

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 15. Data: 2009-07-18 19:49:36
    Od: JanuszK <J...@m...o2.pl>

    Marek Dyjor wrote:

    > podejżewam że lustra ze sterowaniem wyjdą drożej od porównywalnej
    > baterii solarów na dachu :)
    Nawet jak wyjdą drożej to i tak będą lepsze od solarów bo
    1. Lżejsze
    2. Regulacja mocy
    Poza tym można kilka spiąć wspólnymi cięgnami i zminimalizować koszty
    napędu.

    --
    -----
    Pozdr

  • 16. Data: 2009-07-18 19:54:38
    Od: JanuszK <J...@m...o2.pl>

    Lukasz Sczygiel wrote:

> [...]
    >
    > W praktyce ja bym sie w to nie bawil bo za duzo roboty przy eksploatowaniu
    > calosci. Prosciej dostawic dodatkowy panel.

    Ale dodatkowy panel to dodatkowa moc, na wiosnę czy jesienią przydatna,
    ale co latem? dlatego uważam że lustra mają przyszłość, obstawiam połowę
    jednej połaci dachu i mam tak cirka 50m2 kolektora, tyle chcę docelowo
    uzyskać tak aby móc grząć panelami CO i CWU prawie cały rok. A teraz
    postaw tyle paneli na dachu, wytrzyma to? a co zrobisz z nadmiarem
    ciepła w lecie?

    -----
    Pozdr
    Janusz

  • 17. Data: 2009-07-18 20:20:11
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "JanuszK" <J...@m...o2.pl> napisał w wiadomości

    > postaw tyle paneli na dachu, wytrzyma to? a co zrobisz z nadmiarem ciepła
    > w lecie?

    Latem mozna pokombinowac cos z regulacja przeplywu przez panele odlaczajac
    niektore z nich.

    Pozdro.. TK

  • 18. Data: 2009-07-18 21:31:11
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Maniek4 wrote:
    > Użytkownik "JanuszK" <J...@m...o2.pl> napisał w wiadomości

    > Latem mozna pokombinowac cos z regulacja przeplywu przez panele
    > odlaczajac niektore z nich.

    raczej zagotowanie płynu w solarach nie jest dobrym pomysłem, trzeba
    zbudować basen ogrzewany solarami :)

  • 19. Data: 2009-07-18 21:43:19
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > raczej zagotowanie płynu w solarach nie jest dobrym pomysłem, trzeba
    > zbudować basen ogrzewany solarami :)

    Mozna potraktowac instalacje zimowo letnia. Latem spuszczac glikol z czesci
    i po sprawie. Przy odrobinie pomyslunku wszystko dalo by sie rozsadnie
    uproscic. Ale to i tak takie gadanie dla gadania.

    Pozdro.. TK

  • 20. Data: 2009-07-18 22:14:06
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Maniek4 wrote:

    > Mozna potraktowac instalacje zimowo letnia. Latem spuszczac glikol z
    > czesci i po sprawie. Przy odrobinie pomyslunku wszystko dalo by sie
    > rozsadnie uproscic. Ale to i tak takie gadanie dla gadania.

    troche cieżko jest spuścić z solarów płyn :)