  • 1. Data: 2009-07-16 08:03:41
    Temat: Podłączenie elektryczne w garażu
    Od: "maestro_01" <m...@g...net>

    Mam pytanie dot. sposobu wyk. instalacji w budynku gospodarczym typu garaż.
    Próbowałem poradzić się kilku elektryków, ale żaden nie chciał nic
    podpowiedzieć, sam nie chciał robić (pewnie za mała robota), a jeden
    powiedział 2 tys. więc sobie odpuściłem.
    A więc po kolei. Mam przydzielone z elektrowni 7kW czyli zabezpieczenie za
    licznikiem mam 16A.
    Układ działa w systemie TN-C.
    W garażu chciałem mieć gniazdo prądu trójfazowego, gniazo prądu
    jednofazowego i oświetlenie górne.
    Chcę to wykonać sam a następnie poprosić któregoś z elektryków żeby
    sprawdził i podbił papiery, ile w ogóle może coś takiego kosztować, koszt
    podjazdu i wbicie pieczątki?
    Teraz mam sporo pytań możę ktoś podpowie co robić:

    -czy instalacje mam wykonać w systemie TN-C-S czy TN-S? Rozumiem ze skoro
    elektrownia w warunkach pisze
    ze ich siec działa w systemie TN-C to przewód neutralny jest połączony i
    uziemiony wpólnie z przewodem PE w skrzynce przylicznikowej. Wnioskuje więc
    że mogę zrobić tak, że ciągnąć PE do samej skrzynki a mogę go połączyć w
    tablicy rozdzileczej wewnatrz budynku do przewodu neutralnego? Tak czy
    inaczej od skrzynki do garazu mam przewód 5x10 więc i tak jest 5 żył a więc
    rozumiem ze mogę wykonać TN-S. jakie są przeciwskazania i który układ będzie
    tańszy w wykonaniu.

    -jakiego rodzaju ochrone muszę zastosować? Będzie to pewnie wył.
    różnicowo-prądowy i wył. nadprądowy.
    Czy muszę stosować jeszcze wył. izolacyjny (stycznik) na samym początku
    układu?

    -co mogę wyrzucić ze schematu żeby układ był najprostszy i spełniał wymogi
    przepisów i bezpieczeństwa.
    Czy mogę zastosować jeden wył. różnicowo prądowy podpinając do niego
    gniazdo prądu trójfazowego i na poszczególnych fazach za nim robić gniazdo i
    oswietlenie górne czy muszę zastosować oddzialne wyłaczniki roznicowo
    pradowe dla instalacji jednofazowych?

    -czy gniazo siły mam zastosować 16A 4-bolcowe czy 5-bolcowe. Wydaje mi sie
    ze ewidentnie 5-bolcowe ale pytam dla wiekszej pewnosci.

    Ponizej schemacik jaki sobie rozrysowałem, oczywiscie wyrzucam ochronnik
    przeciprzepieciowy (u gory po prawej stronie).
    A wiec glownie mam pytanie czy musze w instalacji jednofazowej dawac wyl.
    roznicowo-pradowe czy moge wykorzystac ten ktory zabezpiecza gniazdo siły.
    http://img131.imageshack.us/img131/3271/ele.jpg