  • 1. Data: 2011-12-30 07:33:07
    Temat: sterowanie pogodowe oraz wpływ temp. pom.
    Od: quent <x...@x...com>

    Odpaliłem wczoraj kocioł gazowy Junkersa Cerapur smart 14c ze
    sterownikiem pogodowym FW100 na kablu, który ma możliwość nastawienia
    wpływu temp. pomieszczenia (w %) na zachowanie kotła (zaworu).
    W domu parterowym mam 100% ogrzewanie podłogowe.

    Pomóżcie mi proszę zrozumieć zasadę działania takiego sterowania.

    Sprawa dla mnie jest jasna w jednym przypadku. Gdy wpływ temp.
    pomieszczenia ustawiam na 100% kocioł grzeje z mocą zależną od krzywej
    grzewczej, czyli od temp. na zewnątrz aż do chwili w której zadana temp.
    w pomieszczeniu zostanie osiągnięta, po czym zawór gazowy się zamyka.
    Wznawia grzanie gdy temp. w pomieszczeniu spada poniżej nastawy na
    sterowniku itd.

    Wadą takiej nastawy (100% wpływu temp. pomieszczenia) jest niekomfortowe
    obniżenie temp. przez pewien czas, czas potrzebny do ponownego ogrzania
    pomieszczeń gdy temp. w pomieszczeniu spadnie poniżej nastawy na
    sterowniku. Gdy np. temp. na zewnątrz gwałtownie spadnie z 0st do -10st
    kocioł stoi bo czeka aż ta zmiana zacznie wpływać na wnętrze domu a
    przecież idea sterowania pogodowego mówi, że właśnie powinien zacząć
    grzać już aby do takiego oziębienia wnętrza nie doszło.

    I w tym momencie, tak myślę, powinno się ustawić wpływ temp.
    pomieszczenia na mniejszy % ale jaki??
    Tego nie rozumiem.

    Mam nadzieję ze nie nakręciłem zbytnio.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 2. Data: 2011-12-30 16:31:09
    Temat: Re: sterowanie pogodowe oraz wpływ temp. pom.
    Od: "nacocito" <n...@c...to>

    Nikt chyba niczego konkretnego nie zaproponuje gdyż zależy to od zbyt wielu
    czynników. Charakterystyki kotła, bezwładności cieplnej twojego domu,
    jakości (ilości) ocieplenia, czy są inne źródła ciepła jak np. kominek oraz
    jakie są upodobania użytkowników. W moim DD jest podobna funkcja i w tej
    chwili trenuję 6 w 10 stopniowej skali. Trzeba próbować ;)

  • 3. Data: 2011-12-30 21:42:50
    Od: quent <x...@x...com>

    On 2011-12-30 17:31, nacocito wrote:
> [...]
    > kominek oraz jakie są upodobania użytkowników. W moim DD jest podobna
    > funkcja i w tej chwili trenuję 6 w 10 stopniowej skali. Trzeba próbować ;)

    Dziś po pracy pierwszy raz spędziłem parę godzin w ogrzanym już
    podłogówką domu. Nie ma innego zrodla ciepla. Termometr w każdym pokoju
    wskazywał 18st. a ja chodzilem w tshircie i bylo mi cieplo!
    Dom mam ocieplony 15cm styro klejone po obwodzie i chyba dosyc starannie
    bo tego pilnowalem. Parterowka z ocieplonym stropem 30cm ekofiber.
    Wentylacja mech z rekuperacją.
    Pod podlogowką 12cm styro w 3 warstwach.
    Wszystko napedza 1f kociol gazowy junkers smart 14c.

    Zobaczymy jak bedzie dalej ale podoba mi się ta podlogowka :-)

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 4. Data: 2011-12-30 23:08:35
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > pomieszczeniu zostanie osiągnięta, po czym zawór gazowy się zamyka.
    > Wznawia grzanie gdy temp. w pomieszczeniu spada poniżej nastawy na

    No mniej wiecej.

> [...]
    > przecież idea sterowania pogodowego mówi, że właśnie powinien zacząć grzać
    > już aby do takiego oziębienia wnętrza nie doszło.

    Tez tak.

    > I w tym momencie, tak myślę, powinno się ustawić wpływ temp. pomieszczenia
    > na mniejszy % ale jaki??
    > Tego nie rozumiem.

    Wiec jest mniej wiecej tak:
    odczyt temp. zewnetrznej powinien sprawiac, ze dom nie bedzie sie
    wychladzal, ale tez nie bedzie sie przegrzewal. Wychladzal z powodu
    nieprzewidywania temp. nizszej i przegrzewal nie reagujac na wzrost temp. na
    zewnatrz.
    Oczywiscie przegrzewanie bedzie drozsze, bo zanim zareaguje czujnik
    wewnetrzny na zmiane temp. wewnatrz to na dworzu moze byc juz cieplej.
    Skutek taki, ze kociol grzeje stala moca mimo wzrostu temp. na zewnatrz.
    Wylaczy sie po osiagnieciu temp. zadanej, ale na zewnatrz ciagle cieplej i w
    domu tez mimo wylaczenia sie kotla, zwlaszcza z podlogowka.
    Technicznie realizowane jest to przez przesuniecie krzywej grzewczej w
    zaleznosci od temp. wewnatrz. Jak w domu zimniej to krzywa do gory, jak
    cieplej to krzywa w dol, ale bez zmiany jej nachylenia. Dla podlogowki
    smialo mozna calkowicie zrezygnowac z wplywu temp. wewnetrznej. W zeszlym
    roku tak wlasnie zrobilem, bo rano w domu bywalo i 24C po mroznej nocy.
    Masz w sterowniku dwa parametry: nachylenie krzywej i temp. nazwijmy ja
    bazowa.
    Temp. bazowa jak spojrzysz na wykres zapewne dolaczony do instrukcji to
    temp. jaka utrzymywana jest w instalacji CO przy bazowej temp. zewnetrznej.
    Tu dobiera sie taka temp. wody w CO, by przy bazowej temp. zewnetrznej w
    domu osiagnac temp. jaka sie chce. Kolejny parametr to nachylenie krzywej.
    Ta ma miec takie nachylenie, ktore pozwoli utrzymywac stala temp. w domu
    przy zmianach temp. zewnetrznej. Przyjmuje sie, ze straty domu sa liniowe,
    wiec im wiekszy mroz tym proporcjonalnie wyzsza temp. zasilania, wiec krzywa
    rosnie wraz ze spadkiem temp. na zewnatrz.
    Technicznie ustawia sie to tak, ze w nocy sprawdzamy sobie jaka jest temp.
    wewnatrz, rano sprawdzamy ponownie. Jak temp. rano jest wyzsza to
    zmniejszamy kat nachylenia, jak nizsza to podnosimy. Jak temp. z czasem
    spada to podnosimy temp. zasilania, jak rosnie to zmniejszamy nie zmieniajac
    konta nachylenia krzywej. Generalnie nachylenie krzywej odpowieda za
    utrzymywanie stalej temp. mimo zmian na zewnatrz, a za temp. wewnatrz
    odpowiada temp. zasilania. Trzeba znalezc takie ustawienia, zeby temp.
    wewnatrz byla wzglednie stala. U mnie aktualnie wahania to pare dziesiatych
    stopnia przy ogrzewaniu opartym wylacznie na temp. zewnetrznej. Wplyw temp.
    zewnatrznej mam wylaczony od zeszlego sezonu, bo wychodzily tylko jakies
    cyrki po mroznych nocach.
    Ten sposob ma tez druga zalete, mianowicie nie wylacza ogrzewania w calym
    domu po odpaleniu kominka i nie przegrzewa pomieszczenia gdzie kominek
    grzeje.

    Pozdro.. TK

  • 5. Data: 2011-12-30 23:37:56
    Od: "zapinio" <z...@g...com>

> [...]
    >opartym wylacznie na temp. zewnetrznej. Wplyw temp. zewnatrznej mam
    >wylaczony od zeszlego sezonu, bo wychodzily tylko jakies cyrki po mroznych
    Jedno zdanie wyklucza drugie.
    Czy mógłbyś wyjaśnić ?

  • 6. Data: 2011-12-30 23:41:38
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "zapinio" <z...@g...com> napisał w wiadomości
    > Jedno zdanie wyklucza drugie.
    > Czy mógłbyś wyjaśnić ?

    Ops, sorry.
    Chodzilo oczywiscie o wylaczony od zeszlego sezonu wplyw temp. wewnetrznej.

    Pozdro.. TK

  • 7. Data: 2011-12-30 23:54:56
    Od: "zapinio" <z...@g...com>

    Wg. takich zasad działają regulatory pogodowe w węzłach cieplnych budynków.
    Zaś regulacja temperatury pomieszczeń za pomocą zaworów termostatycznych.
    Jak mi się wydaje w przypadku domu jednorodzinnego (lub własności domu
    wielorodzinnego) można tak jak w przypadku regulatora temperatury w
    pomieszczeniu umieścić pomiar temperatury wnętrza w najchłodniejszym
    pomieszczeniu zaś wpływ jego temperatury eksperymentalnie, przy czym zacząć
    od ca. 30%.
    Dobór krzywej grzania jest cały czas kluczowy.
    Pomiar temperatury wnętrza i jego wpływ na regulację jest tylko korektą.

  • 8. Data: 2011-12-31 13:18:23
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 30-12-2011 o 22:42:50 quent <x...@x...com> napisał(a):

> [...]
    > Wszystko napedza 1f kociol gazowy junkers smart 14c.
    >
    > Zobaczymy jak bedzie dalej ale podoba mi się ta podlogowka :-)

    Dlatego ja wszystkich na to namawiam bo jak na razie do domu
    nic lepszego nie wymyślono, zresztą pojawiają się i tutaj
    tacy co zrobili CO mieszane, podłogówka z grzejnikami i teraz
    żałują że nie mają na całości podłogówki.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 9. Data: 2012-01-01 15:41:56
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > Dobór krzywej grzania jest cały czas kluczowy.
    > Pomiar temperatury wnętrza i jego wpływ na regulację jest tylko korektą.

    Wplyw temp. przesuwa krzywa, co calosc czyni bardziej debiloodporna. Sek w
    tym, ze mozna to wyregulowac bez wplywu i ja przekonalem sie, ze jest tylko
    lepiej.
    Piszesz w najchlodniejszym pomieszczeniu.. Dla mnie to po prostu niewygodne,
    bo czujnik temp. wewnetrznej stanowi integralna czesc panelu sterownika. Nie
    wyobrazam sobie biegac gdzie musze a nie tam gdzie chce, by sprawdzic np.
    jaka jest temp. w domu czy na zewnatrz. Moze dziwny jestem, ale nie lubie
    gadzetow i pieciu termometrow na scianach z temp. zewnetrzna i wewnetrzna.
    Sterownik wisi w srodku domu, tj. w salonie, gdzie jest kominek. Kominek to
    kolejny argument by zrezygnowac z wplywu temp. wewnetrznej.

    Pozdro.. TK

  • 10. Data: 2012-01-02 17:14:48
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

[...]

    oj tam oj tam..... wymyślono ogrzewanie ścienne, wymyślono sufitowe. trudno
    powiedzieć jak byłoby w nowych budynkach bo nikt nie stosuje, podobnie jakt
    nikt nie stosuje przy grzejnikach instalacji jednorurowych. Rozwiązań jest
    od groma i trochę a stosuje się "takie jak zawsze" bo prościej a
    niekonicznie lepiej...