    From: "Tornad" <t...@h...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: "ulatniaj&plusmn;cy si&ecirc;" styropian a zdrowie?
    Date: Wed, 10 Nov 2010 08:24:07 +0100
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Problem w tym, &iquest;e te "kulki" trzeba wpierw wyprodukowa&aelig;. A to wcale
    nie
    > jest tanie. Kulki produkuje si&ecirc; metod&plusmn; polimeryzacji suspensyjnej.
    > Nast&ecirc;pnie do tych kulek zawieszonych w cieczy trzeba wprowadzi&aelig;
    porofor,
    > którym cz&ecirc;sto jest pentan. To wymaga reaktora ci&para;nieniowego. Po
    > sch&sup3;odzeniu pentan zostaje uwi&ecirc;ziony w kulkach. Kulki wydziela si&ecirc;
    > suspensji i u&iquest;ywa do produkcji styropianu:

    Milo jest poczytac fachowe wiesci.
    Ale nawet jak w tej suspensji wystepowalaby flokulacja czy inna agregatyzacja
    czastek w czasie tej ich suspensyjnej polimeryzacji to i tak jest on za drogi.
    Kubik betonu dwa lata temu placilewm po 240 zl. Za kubik styropinanu placilem
    (mam gdzies rachunki) chyba po 220 zl. Tego zwyklego nie jakiegos superspecjal
    ekstrudowanego czy jak sie to poprawnie nazywa...
    Mysle, ze produkcja samego cementu jest bardziej zlozona, energo- i surowco-
    chlonna od produkcji tego styro, ktorego surowcem sa chyba frakcje ropy
    naftowej, czyli byc moze podestylacyjny odpad uzytkowy. A to kruszywo do
    betonu, transport, kruszenie, sianie itp. przeciez tez kosztuje. W kazdym
    razie za czasow kwitnacego socjalizmu styropian byl w porownaniu z cementem
    zanczaco tanszy. Na tej podstawie oszacowalem, ze obecna cena styropianu jest
    terrorystycznie wrecz wysoka.

    > Styropian nie ulatnia si&ecirc;. Ulatnia si&ecirc; tylko gaz zawarty w styropianie.
    > proces trwa dot&plusmn;d, dopóki ci&para;nienia nie wyrównaj&plusmn; si&ecirc; a
    pentan nie
    > zostanie wymieniony na sk&sup3;adniki powietrza. A poniewa&iquest; przebiega to na
    > drodze dyfuzji, wi&ecirc;c proces jest bardzo wolny. Podobnie jest z piank&plusmn;
    > poliuretanow&plusmn;. Tam gazem spieniaj&plusmn;cym te&iquest; jest pentan,
    cho&aelig; mo&iquest;e
    > powstawa&aelig; równie&iquest; CO2.

    To wiem czyli wiedzialem i na tej wlasnie podstawie wywnioskowalem, ze
    przyuczony nawet businesmen, produkujacy gotowe plyty w stodole czy wiekszym
    garazu, bedzie dbal o swoj interes a nie o interes klienta. Po co on ma te
    spienione kulki sezonowac? Po to by zmiejszyc sobie zysk?
    Za Gierka byla jeszcze jakas kontrola, jak cos bylo nie tak, to zawsze mozna
    bylo zrobic donos czy isc do "pierwszego" sekretarza i ten rezym, tym razem
    produkcyjny, byl jakos, ale utrzymywany. A teraz wolna hamerykanka...
    Podobnie zreszta jest z tym cementem. Cementownie, podobnie jak wszystko
    szybko i sprawnie wyprzedano. Wiec nowi wlsciciele rownie szybko doszli do
    porozumienia odnosnie cen cementu, ktory jak szacuje, jest w Polsce ze dwa
    razy drozszy niz w Hameryce. Podobnie zreszta jak drewno, sklejka czy inne
    materialy.
    Ale i jego wlasciwosci zapewne odbiegaja od wymagan normowych. Czesto pojawia
    sie na tej grupie problem pekania plyt, wylewek czy posadzek. Moim zdaniem
    nalezaloby przyjrzec sie jakosci cementu, ktory wyprodukowac jako surowiec
    maloskurczliwy jest sztuka nie ladacy jaka. Wiec sru, robi sie jak leci czesto
    z odpadow, roznych pylow dymnicowych, popiou zuzla co popadnie to do pieca.
    Ludzie to kupia a skurcz przypisze sie zlemu skladowi granulometrycznemu
    kruszywa, za duzej ilosci wody czy tez niezawibrowaniu masy...
    > Je&para;li pentan jest tak szkodliwy, to dlaczego sprzedawany jest w benzynie?

    No w koncu z baku samochodu nikt go nie upija. Tu w Hameryce na stacjach
    benzynowych pisze, ze do etanolu dodano 10 alkoholu. Czyli po naszemu
    ignorujac procenty - gorzaly. Zastanawialem sie czy nie oplacaloby sie
    destylowac tej benzyny gdy byla po dolarze za galon. Ale zapewne smierdzilby
    tym jak mu tam pentanem czy innym oktanem.
> [...]
    > styropian? Bo ja to zrobi&sup3;em.
    > Ponad rok temu kupi&sup3;em styropian i roz&sup3;o&iquest;y&sup3;em na stropie jako
    izolacj&ecirc;.
    > Wiosn&plusmn; zebra&sup3;em i 'schowa&sup3;em'. Latem rozk&sup3;ada&sup3;em go
    ponownie, ju&iquest; na
    > dobre. Ale mia&sup3;em tego styro ma&sup3;o, wi&ecirc;c dokupi&sup3;em drugie tyle.
    > Okaza&sup3;o si&ecirc;, &iquest;e 'nowy' styropian ma wymiary 5x50x100 cm,
    natomiast stary
    > ~5x49,5x99 cm. Znaczy si&ecirc; uby&sup3; 1%. Czy u Was te&iquest; tak by&sup3;o??

    Oczywiscie, ze sie kurczy; to jest zgodne z moja teza niesezonowania lub za
    krotkiego sazonowania polproduktu. Te swieze kulki sa jak dobrze napompowane
    pileczki, w czasie naparzania, owszem troche tego pentanu z nich w postaci
    gryzacego i irytujacego pracownikow gazu ulatuje ale to co tam zostanie
    uwiezione, moze sie jeszcze snuc jak smrod po gaciach, lata cale. No i chyba
    tego efektem jest zmierzony czy wrecz udokumentowany przez Ciebie, ten 1-2
    procentowy skurcz reologiczny.
    I popieram Twoj pomysl czy apel aby wykonac takie pomiary. Ale czy to cos
    zmieni? Watpie.
    Pzdr.
    Tornad