    Date: Wed, 01 May 2019 11:47:03 +0200
    From: collie <c...@v...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: zakładanie księgi wieczystej.

    W dniu 30.04.2019 22:21, ToMasz pisze:

    > to juz po raz ostatni o tą nieruchomość pytam. Pytam, bo znowu mam sprzeczne
    > informacje. Gdyby chcieć założyć księgę wieczystą. sąd podzielił majątek na 9 osób
    > - w marcu 2019. o ile wiem księgę wieczystą może założyć ktokolwiek z
    > współwłaścicieli. Jako pozostałych wskazać wszystkich wymienionych w sprawach
    > spadkowych. Czy to wszystko? Czy reszta musi się podpisać, wyrazić zgodę? Jeden ze
    > współwłaścicieli zmarł. Czy muszę o tym fakcie wspomnieć zakładając księgę
    > wieczystą? Czy muszę wogóle o tym wiedzieć że współwłaściciel nie zyje, czy oni to
> [...]

    Żeby założyć księgę wieczystą musisz być właścicielem/współwłaścicielem
    nieruchomości, czyli musisz mieć dokument to potwierdzający. W tym
    przypadku jest to postanowienie sądu, gdzie wymienieni są wszyscy
    współwłaściciele nieruchomości. Jako współwłaściciel składasz w wydziale
    ksiąg wieczystych wniosek o założenie księgi wieczystej, nie oglądając
    się na innych współwłaścicieli - żywych czy martwych - bo Cię to nie
    obchodzi. Ty chcesz mieć tylko podstawowe potwierdzenie swojej własności,
    czyli wpis do księgi wieczystej. A do tego potrzebna jest księga wieczysta.
    Zgoda innych współwłaścicieli na założenie księgi wieczystej nie jest
    potrzebna, bo oni automatycznie zostaną wpisani do księgi wieczystej
    po jej założeniu, ale Ty poniesiesz koszty jej założenia, jako wnioskodawca.

    Czy któryś z współwłaścicieli żyje, czy nie, też nie jest ważne na etapie
    zakładaniu przez Ciebie księgi wieczystej i "oni" tego nie sprawdzają, bo
    to nie ma nic do rzeczy. W księdze wieczystej może figurować nieboszczyk
    jako właściciel i dopiero dziedziczący po nim może wnioskować o wpisanie
    tam siebie zamiast niego. Krótko mówiąc: w wydziale ksiąg wieczystych sądu
    rejonowego składasz wniosek o założenie księgi wieczystej, do którego
    załączasz:
    - prawomocne postanowienie sądu o podziale majątku w sprawie spadkowej;
    - wypis z rejestru gruntów;
    - wyrys z mapy ewidencyjnej gruntów;
    - wypis z kartoteki budynków.
    Trzy ostatnie załączniki uzyskasz w wydziale geodezji miejscowego starostwa,
    a wszystko rzecz jasna podlega opłatom.