  • 1. Data: 2019-04-30 22:21:51
    Temat: zakładanie księgi wieczystej.
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam
    to juz po raz ostatni o tą nieruchomość pytam. Pytam, bo znowu mam
    sprzeczne informacje. Gdyby chcieć założyć księgę wieczystą. sąd
    podzielił majątek na 9 osób - w marcu 2019. o ile wiem księgę wieczystą
    może założyć ktokolwiek z współwłaścicieli. Jako pozostałych wskazać
    wszystkich wymienionych w sprawach spadkowych. Czy to wszystko? Czy
    reszta musi się podpisać, wyrazić zgodę? Jeden ze współwłaścicieli
    zmarł. Czy muszę o tym fakcie wspomnieć zakładając księgę wieczystą? Czy
    muszę wogóle o tym wiedzieć że współwłaściciel nie zyje, czy oni to "od
    ręki" sprawdzą?

    ToMasz

  • 2. Data: 2019-05-01 01:44:28
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jesli jeden wspolwlasciciel zmarl i zostawil spadkobiercow to musi byc sprawa o
    ustalenie spadku i dopiero wtedy nowi wspolwlasciciele zostana dopisani do KW. Jesli
    nie zostawil spadkobiercow to jego czesc przechodzi na skarb panstwa, z opcja prawa
    odkupienia na zasadach pierwokupu przez obecnych wlascicieli. Bez uregulowania sprawy
    po tym co umarl nic z nieruchomoscia legalnie nie da sie zrobic. Jest jeszcze opcja
    ze sad moze zezwolic na pewne dzialania zanim sprawa wlasnosci zostanie jednoznacznie
    uregulowana, ale to moze potrwac dluzej niz normalny tryb z ustanowieniem spadku po
    zmarlym i bedzie dodatkowo kosztowalo. Wyglada na to ze to co chcesz kupic jest nie
    do kupienia.

  • 3. Data: 2019-05-01 11:47:03
    Temat: Re: zakładanie księgi wieczystej.
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 30.04.2019 22:21, ToMasz pisze:

> [...]
    > wieczystą? Czy muszę wogóle o tym wiedzieć że współwłaściciel nie zyje, czy oni to

    Żeby założyć księgę wieczystą musisz być właścicielem/współwłaścicielem
    nieruchomości, czyli musisz mieć dokument to potwierdzający. W tym
    przypadku jest to postanowienie sądu, gdzie wymienieni są wszyscy
    współwłaściciele nieruchomości. Jako współwłaściciel składasz w wydziale
    ksiąg wieczystych wniosek o założenie księgi wieczystej, nie oglądając
    się na innych współwłaścicieli - żywych czy martwych - bo Cię to nie
    obchodzi. Ty chcesz mieć tylko podstawowe potwierdzenie swojej własności,
    czyli wpis do księgi wieczystej. A do tego potrzebna jest księga wieczysta.
    Zgoda innych współwłaścicieli na założenie księgi wieczystej nie jest
    potrzebna, bo oni automatycznie zostaną wpisani do księgi wieczystej
    po jej założeniu, ale Ty poniesiesz koszty jej założenia, jako wnioskodawca.

    Czy któryś z współwłaścicieli żyje, czy nie, też nie jest ważne na etapie
    zakładaniu przez Ciebie księgi wieczystej i "oni" tego nie sprawdzają, bo
    to nie ma nic do rzeczy. W księdze wieczystej może figurować nieboszczyk
    jako właściciel i dopiero dziedziczący po nim może wnioskować o wpisanie
    tam siebie zamiast niego. Krótko mówiąc: w wydziale ksiąg wieczystych sądu
    rejonowego składasz wniosek o założenie księgi wieczystej, do którego
    załączasz:
    - prawomocne postanowienie sądu o podziale majątku w sprawie spadkowej;
    - wypis z rejestru gruntów;
    - wyrys z mapy ewidencyjnej gruntów;
    - wypis z kartoteki budynków.
    Trzy ostatnie załączniki uzyskasz w wydziale geodezji miejscowego starostwa,
    a wszystko rzecz jasna podlega opłatom.

  • 4. Data: 2019-05-01 12:07:28
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 1.05.2019 01:44, Zenek Kapelinder pisze:

> [...]
    zmarlym i bedzie dodatkowo kosztowalo. Wyglada na to ze to co chcesz kupic jest nie

    Zenek, nieznaszsie, a dajesz głos. Z opisu wątkotwórcy wynika, że dostał
    spadek i chce to potwierdzić w księdze wieczystej. Mając wpis w księdze
    wieczystej, swoją część nieruchomości - czyli tym przypadku 1/9 - może
    sprzedać kiedy chce i komu chce, bez oglądania się na pozostałych
    współwłaścicieli. Oczywiście nie jest to 1/9 część w sensie fizycznym
    (bo to może nastąpić dopiero na podstawie notarialnego porozumienia
    współwłaścicieli, lub w drodze postępowania sądowego o zniesienie
    współwłasności), ale prawo własności 1/9 nieruchomości.

  • 5. Data: 2019-05-01 12:49:04
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    zmarlym i bedzie dodatkowo kosztowalo. Wyglada na to ze to co chcesz kupic jest nie

    Znów wprowadzasz ludzi w błąd. Po co się wypowiadasz w tematach o
    których nie masz najmniejszego pojęcia?

  • 6. Data: 2019-05-01 12:56:27
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Nic takiego nie wynika ze dostal spadek. Napisal tylko ze jeden z wlascicieli
    niedawno sie przekrecil. Nie wiadomo jaki w tym biznesie jest status pytajacego.
    Uwazasz ze teraz jakis sad ma problem z ustaleniem czy ktos zyje albo kipnal? Nie ma.
    W przeciagu doby w peselu dostaje status nieboszczyka. Sady maja wejscie w pesel.

  • 7. Data: 2019-05-01 13:35:15
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 1.05.2019 12:56, Zenek Kapelinder pisze:
> [...]
    W przeciagu doby w peselu dostaje status nieboszczyka. Sady maja wejscie w pesel.

    Z tematu wątku wynika, że chce założyć księgę wieczystą jako jeden
    z dziewięciu współwłaścicieli, z których jeden już nie żyje. Jemu
    (i Tobie przy okazji) wyjaśniłem, że do założenia księgi wieczystej
    potrzebny jest tylko jeden współwłaściciel-wnioskodawca, reszta
    współwłaścicieli może być martwa. To, że sądy mają dostęp do bazy
    PESEL nic w tym przypadku nie znaczy, gdyż przy zakładaniu księgi
    wieczystej nie ma znaczenia, czy właściciele nieruchomości żyją.
    Byle żył ten, który wnosi o założenie księgi wieczystej, lub jego
    spadkobierca. Księgi wieczyste w ogóle pełne są nieboszczyków,
    gdyż spadkobiercy nieruchomości nie zawsze dbają o aktualizację
    księgi. A to się potem mści, jak to było z rodziną na Pomorzu
    chyba, która uzyskała dom po wysiedlonych Niemcach, ale o stosowny
    wpis w księdze wieczystej nie wystąpiła i Niemka dom odzyskała.

  • 8. Data: 2019-05-01 15:24:57
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 1 maja 2019 06:35:17 UTC-5 użytkownik collie napisał:
> [...]
    > chyba, która uzyskała dom po wysiedlonych Niemcach, ale o stosowny
    > wpis w księdze wieczystej nie wystąpiła i Niemka dom odzyskała.

    Czytasz miedzy wierszami ale czytasz zle.
    ToMasz nie odziediczyl niczego. On jest w kontakcie z tym kto odziedziczyl. ToMasz na
    chama chce kupic te nieruchomosc i wpakowac sie w wesola sprawe spadkowa z
    nieustalonym zakonczeniem.

    Dlatego pyta tu czesciowo w imieniu tego jednego z dziewieciu.

    Tam nizej dales odpowiedz poprawna ale dales ja osobie ktora dziedziczyla a nie
    samemu ToMaszowi.

    I na koniec: Najdrozsze bedzie ta dziewiata czesc z dziewieciu.
    Ta ktora ewentualnie kupi pierwsza bedzie najtansza.

    Ale co kto lubi, jeden truskawki a drugi boje spadkowe...

  • 9. Data: 2019-05-01 15:32:22
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-05-01 o 13:35, collie pisze:

> [...]
    > chyba, która uzyskała dom po wysiedlonych Niemcach, ale o stosowny
    > wpis w księdze wieczystej nie wystąpiła i Niemka dom odzyskała.

    Kogutek pisze o przepadku na skarb państwa co jest totalną bzdurą. Co
    prawda niestety nie znamy relacji pomiędzy osobami posiadającymi udziały
    w nieruchomości, ale na 99,99% można spokojnie założyć, że jest to
    bliższa lub dalsza rodzina. Jeżeli chodzi o dziedziczenie spadku to nie
    tylko dzieci mają prawo, bo i wnukowie, rodzice, rodzeństwo, dziadkowie
    oraz ich potomkowie, a także wujkowie, stryjkowie, kuzynostwo. Prawo do
    spadku przysługuje wg określonej kolejności pokrewieństwa. W pierwszej
    kolejności małżonkom, dzieciom itd.  Może się okazać, że części po
    osobach zmarłych będą się należały osobom, które już takie udziały w tej
    nieruchomości posiadają lub które jeszcze nie zostały ujawnione, ale o
    ustanowienie spadku trzeba wystąpić do sądu. Może to zrobić dowolna
    osoba, która ze względu na stopień pokrewieństwa ma prawo do spadku.

    W tym przypadku skarb państwa czy gmina są bardzo daleko w tym
    "korowodzie spadkowym"

    W interesie składającego jest ujawnienie wszystkich potencjalnych
    spadkobierców, ponieważ w razie pominięcia spadkobiercy przy sprawie
    spadkowej, może on później wystąpić o zmianę stwierdzenia nabycia spadku
    lub o zachówek, a to może spowodować, że nabycie takiego spadku staje
    się nieopłacalne. Każdy spadkobierca ma 6 miesięcy na złożenie
    stosownego oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku od chwili,
    kiedy się dowiedział o śmierci spadkodawcy. Może tego dokonać w sądzie
    lub u notariusza.

    Sąd wzywa wszystkich ujawnionych spadkobierców do stawienia się w sądzie
    w celu złożenia stosownych oświadczeń. Jeżeli osoba powiadomiona przez
    sąd nie stawi się na takiej rozprawie spadkowej i nie złoży stosownego
    oświadczenia to po okresie 6 miesięcy sąd uznaje, że osoba ta przyjęła
    spadek i temat jest zamknięty. Gorzej jak osoba się dowie o spadku po
    kilku latach i wystąpi o zmianę postanowienia.

    Niestety sprawy spadkowe czasami bywają tak zawiłe, że ciągną się
    latami. Zakup udziałów w takim "cyrku" to spore ryzyko i trzeba się
    mocno zastanowić czy wchodzić w takie interesy, bo może się okazać, że
    koszty przewyższą wartość tej części nieruchomości.

    Trudno jest doradzać, bo nie wiemy czy ToMasz chce nabyć tą część na
    zasadzie spadkowej czy też kupić lub sprzedać.

    Co do KW to tak jak napisał Collie.

  • 10. Data: 2019-05-01 16:31:43
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 1.05.2019 15:24, s...@g...com pisze:

> [...]
    >
    > Dlatego pyta tu czesciowo w imieniu tego jednego z dziewieciu.
    >
    > Tam nizej dales odpowiedz poprawna ale dales ja osobie ktora dziedziczyla a nie

    Jak w tej anegdocie: czy Tomasz ukradł rower, czy Tomaszowi ukradziono rower,
    nieważne, zamieszany był w kradzież roweru. I jeszcze: jak nie możemy trzymać
    się tematu Tomasza, to trzymajmy się Zapały (Sławomira). A temat jaki jest,
    każdy widzi, jak pisał ksiądz Chmielowski. Dodam jeszcze tylko rzecz nie dla
    wszystkich oczywistą: żeby oddziedziczyć nieruchomość, nie musi ona mieć
    księgi wieczystej, ale żeby taką nieruchomość sprzedać/kupić, musi już być
    księga wieczysta, by móc iść do notariusza. Czy to na chama, czy kulturalnie.

    I oczywista oczywistość: aby kupić nieruchomość mającą dziewięciu właścicieli,
    musi jednocześnie wystąpić u całej dziewiątki chęć sprzedaży. W przypadku
    zejścia jednego z dziewięciu, transakcja będzie możliwa dopiero po prawnym
    ustanowieniu spadkobiercy tego, który zszedł. I nowym wpisem do księgi
    wieczystej.