  • 1. Data: 2019-04-27 14:31:40
    Temat: czy da sie sprzedać część działki z nieruchomością, udział procentowy BEZ ksiegi wieczystej?
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam
    jest nieruchomość na wyodrębnionej działce. niema ksiegi wieczystej.
    współwłaściciele mają akt nadania ziemi, albo stwierdzony spadek. część
    z nich nie żyje, nie wiadomo czy mają dzieci, gdzie przebywaja dzieci.
    krótkie i treściwe pytanie. czy da się sprzedać/kupić 50% takiej
    nieruchomości w "normalnym" trybie?

    ToMasz

  • 2. Data: 2019-04-27 17:40:42
    Od: "JaTy.CKmK" <J...@g...com>

    W dniu 27.04.2019 o 14:31, ToMasz pisze:
> [...]
    > z nich nie żyje, nie wiadomo czy mają dzieci, gdzie przebywaja dzieci.
    > krótkie i treściwe pytanie. czy da się sprzedać/kupić 50% takiej

    Tzn. co jest wyodrębnione nieruchomość z działki czy działka z
    nieruchomości - przecież działka to też nieruchomość albo kilka
    nieruchomości.
    Wyodrębniona z zabudowanej nieruchomości może być nieruchomość lokalowa,
    która po wpisaniu do ks. wiecz. staje się nieruchomością odrębną ale
    prawem związaną z nieruchomością macierzystą (pomijam przypadek jeśli
    nieruchomość (działka) objęta była działaniem Kodeksu Napoleona.

    Na postawione ogólne pytanie można odpowiedzieć tak: obrót
    nieruchomością może nastąpić tylko i wyłącznie po uregulowaniu stanu
    prawnego czyli właściciel musi być określony i zdolny do czynności
    prawnych. W przypadku gdy nieruchomość jest we współwłasności - każdy ze
    współwłaścicieli może niezależnie od pozostałych sprzedać swój udział -
    ale to dalej jest działka niepodzielona i zarządzać nią muszą wszyscy
    współwłaściciele jednomyślnie (jeśli nie mogą dojść do porozumienia to
    "proszą" sąd o wyznaczenie zarządcy lub ustalenie sposobu zarządzania.
    Ale zawsze przy zgodzie współwłaścicieli mogą oni ustalić sposób
    użytkowania w drodze umowy "quoad usum" - nie musi być notarialna.

    --
    JaTy

  • 3. Data: 2019-04-27 20:41:54
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 27.04.2019 o 17:40, JaTy.CKmK pisze:

    > Tzn. co jest wyodrębnione nieruchomość z działki czy działka z
    > nieruchomości
    przepraszam za niefachowe nazewnictwo. jest działka, ma numer, na
    działce jest dom. W wyniku olewania spraw spadkowych, narobiło się z 10
    współwłaścicieli.

    > czyli właściciel musi być określony i zdolny do czynności
    > prawnych.
    jest, na cmentarzu 300km od nieruchomości. podobno miał dzieci, niema z
    nimi kontaktu.
> [...]
    > współwłaściciele jednomyślnie (jeśli nie mogą dojść do porozumienia to
    > "proszą" sąd o wyznaczenie zarządcy lub ustalenie sposobu zarządzania.
    absolutnie niema zgody części współwłaścicieli na jakiekolwiek zmiany.
    Na remonty również. więc "nic nie robienie" spowoduje ( prędzej czy
    później) katastrofę, dlatego pytam czy jest możliwość sprzedaży udziału
    bez ksiegi wieczystej, bez zgody wszystkich pozostałych (chociaż 51% by
    się znalazło).
    ToMasz

  • 4. Data: 2019-04-27 21:00:47
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Oczywiscie ze mozna sprzedac. Ludzie kupowali zegary na wiezach, tramwaje. Kto
    bogatemu zabroni zaplacic.

  • 5. Data: 2019-04-27 23:42:01
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Oczywiscie ze mozna sprzedac. Ludzie kupowali zegary na wiezach, tramwaje. Kto
    bogatemu zabroni zaplacic.

    Tak, tak, ludzie masowo kupowali działki na księżycu, a twoje porady jak
    zwykle tylko o kant d....

  • 6. Data: 2019-04-28 11:32:21
    Od: l...@g...com

    Zenek dobrze pisze, nikt nikomu nie zabroni kupić tych 51%. Pytanie tylko po co i za
    ile. Pytanie też czy nieruchomość nie jest obciażona hipoteką.
    Jeśli jakiś współwlaściciel chce to prostować, by pozbyć się sporego problemu to jest
    to temat dla dobrego, MIEJSCOWEGO radcy, adwokata itp. Może się np. okazać, że pomimo
    aktu nadania nie da się założyć księgi wieczystej itp.

  • 7. Data: 2019-04-28 12:30:18
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 28.04.2019 o 11:32, l...@g...com pisze:
> [...]
    jest to temat dla dobrego, MIEJSCOWEGO radcy, adwokata itp. Może się np. okazać, że
    pomimo aktu nadania nie da się założyć księgi wieczystej itp.

    wiec dla tego pytam czy Waszym zdaniem jest to _legalnie_ do załatwienia
    czy nie. Google twierdzi że tak, notariusze w mojej okolicy że nie. w
    każdym razie nie spotkałem żadnego który by się sprawy podjął.
    ToMasz

  • 8. Data: 2019-04-28 12:49:01
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 28 kwietnia 2019 12:30:23 UTC+2 użytkownik ToMasz napisał:

    > wiec dla tego pytam czy Waszym zdaniem jest to _legalnie_ do załatwienia
    > czy nie. Google twierdzi że tak, notariusze w mojej okolicy że nie. w
    > każdym razie nie spotkałem żadnego który by się sprawy podjął.

    Miałem właśnie pisać żebyś zapytał notariusza ale jak widać pytałeś
    Skoro kilku odpowiedziało że nie da się kupić/sprzedać w takim stanie jest teraz to
    pewnie się nie da
    Ale zapewne tez podpowiedzieli Tobie co zrobić aby sie dało.

  • 9. Data: 2019-04-28 14:04:25
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-04-28 o 11:32, l...@g...com pisze:
> [...]
    jest to temat dla dobrego, MIEJSCOWEGO radcy, adwokata itp. Może się np. okazać, że
    pomimo aktu nadania nie da się założyć księgi wieczystej itp.

    Po co piszesz te bzdury?

    Przeczytaj dokładniej co napisał ToMasz. Pyta czy jest możliwość kupna w
    "normalnym" trybie nieruchomości, która nie ma założonej księgi wieczystej.

    Normalny tryb polega na sprawdzeniu stanu prawnego nieruchomości,
    podpisaniu aktu notarialnego i wprowadzeniu danych do KW. Dopóki sprawy
    nabycia nieruchomości przez obecnych "włąścicieli" nie zostaną
    uregulowane to kupno udziałów w takiej nieruchomości jest jak zakup
    działki na Księżycu wraz z butelką napoju Frugo - czyli masz świadomość,
    że coś kupiłeś, ale nie wiesz co i nie masz do tego żadnych praw.
    Oczywiście możesz zawrzeć z kimś umowę kupna-sprzedaży, ale może się
    okazać, że jesteś jedną z setki czy tysiąca osób, która zapłaciła za ten
    udział - i co wtedy? Jak dowiedziesz, że to właśnie Ty jesteś
    właścicielem? Dlatego też żaden notariusz się nie podpisze pod taką
    umową, bo do notariusza należy obowiązek sprawdzenia stanu prawnego KW.

    Co zaś się tyczy Zenka to pieprzy on od rzeczy, a jego porady mogą tylko
    zaszkodzić, a nie pomóc.

  • 10. Data: 2019-04-28 15:19:12
    Od: l...@g...com

    Odnoszę czasem wrażenie, że twoja agresja wynika z andropauzy, chyba, że od urodzenia
    masz z tym problem. Tak czy owak ToMasz musi znaleźć prawnika, który bedzie umiał i
    będzie chciał się podjąć rozwiązania problemu. I to mu napisałem i tego mu życzę, bo
    z autopsji wiem, że znalezienie takiej osoby łatwe nie jest.