  • 1. Data: 2019-04-28 10:17:24
    Temat: modernizacja elektrycznych "wynalazków z przeszłości"
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    Witajcie!

    Baaaardzo stary dom, zostały różne dziwne wynalazki
    budowlano-instalacyjne po pierdylionie mieszkańców na przestrzeni
    ostatnich 200 lat. Aktualnie wypieprzam całą elektrykę i robię wszystko
    od nowa, i zastanawiam się nad trzema kwestiami. Przez wiochę idzie
    linia napowietrzna, na słupie mam skrzynkę z licznikiem, dalej 30m
    kablem w ziemi do budynku, na budynku jedna mała skrzynka, dalej po
    ścianie kabel do istniejącej RG, ale będzie nowa w innym miejscu.

    1) Zabezpieczenia w skrzynce na słupie: przed licznikiem rozłącznik
    bezpiecznikowy, wkładki gG 25A, a za licznikiem niespodzianka eska
    trójfazowa D40. Selektywność zupełnie żadna, ta eska to właściwie w tej
    sytuacji tylko pstryczek. Zastanawiam się czy zmienić na coś w stylu
    B20, C20 i mieć chociaż trochę selektywność, czy inwestować w selektywny?

    2) W małej skrzynce na budynku jest rozłącznik i dalej do obecnej
    psudo-RG wewnątrz. W skrzynce były też dwa wyłączniki 3f i dwa gniazda
    3f, ale wywaliłem bo wszystko było popalone. Zastanawiam się czy
    wykorzystać tą skrzynkę w jakikolwiek sposób czy może w ogóle dać tu
    tylko hermetyczną puszkę, połączyć w niej kable, schować pod styropian.
    Inne pomysły na wykorzystanie skrzynki:
    - zrobić coś na kształt wyłącznika pożarowego/awaryjnego/głównego
    jakkolwiek zwał, ale tak żeby w razie draki dało się odciąć zasilanie
    budynku z zewnątrz
    - przepięciówki (zamiast w RG)
    Gniazda 3f zewnętrzne w tym miejscu odpadają, będą po drugiej stronie
    budynku, zasilane z RG.

    3) PE i N rozdzielone są z PEN przed licznikiem. Ale PE nigdzie nie jest
    uziemiony, dokoła fundamentów wylana zbrojona opaska, chcę uziemić PE do
    tego zbrojenia. Gdzie ten punkt zrobić? W małej skrzynce na ścianie, w
    RG, czy lepiej w obu miejscach?

    Jakub Rakus

  • 2. Data: 2019-04-28 13:01:35
    Od: wowa <w...@g...pl>

> [...]
    > mała skrzynka, dalej po ścianie kabel do istniejącej RG, ale będzie nowa w

    Nieznam się, to się wypowiem. Ten kabel w ziemi, jaki i w jakim stanie?
    Może przy takiej kapitalce warto wymienić na grubszy? Dojdzie płyta
    indukcyjna, zmywarka i mocy braknie. Wtedy możesz dociągnąć go w
    całości do rozdzielni. Co do selektywności na eskach to jest
    praktycznie niemożliwa. Były duże dyskucje na forach elektryków i z
    mojego doświadczenia wynika, że wybija ten który ma ochotę. Albo dać
    dużą różnicę w amperażu albo jako pierwsze zabezpieczenie daje się
    wkładki topikowe (tak mam na obiektach przemysłowych).
    Wojtek

  • 3. Data: 2019-04-28 22:49:32
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 28.04.2019 o 13:01, wowa pisze:

> [...]
    > Może przy takiej kapitalce warto wymienić na grubszy? Dojdzie płyta
    > indukcyjna, zmywarka i mocy braknie. Wtedy możesz dociągnąć go w całości

    Akurat ten kabel w ziemi jest spoko, całkiem nowy i przekrój też
    odpowiedni. No i kopanie w tym terenie gdzie stoi dom wcale nie należy
    do fajnych, glina i kamienie.

> [...]
    > różnicę w amperażu albo jako pierwsze zabezpieczenie daje się wkładki
    > topikowe (tak mam na obiektach przemysłowych).

    Z porównania charakterystyk wychodzi że pełną selektywność dla wkładki
    gG 25A zapewnia dopiero eska B16, ale takie B20 albo C20 przynajmniej w
    zakresie przeciążeniowym dają radę. Mnie tylko chodzi o zminimalizowanie
    sytuacji w których trzeba będzie dzwonić po elektryka z Taurona, bo
    rozłącznik przed licznikiem plombowany.

    Jakub Rakus

  • 4. Data: 2019-04-28 23:22:08
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 28 kwietnia 2019 22:49:34 UTC+2 użytkownik Jakub Rakus napisał:
> [...]
    > zakresie przeciążeniowym dają radę. Mnie tylko chodzi o zminimalizowanie
    > sytuacji w których trzeba będzie dzwonić po elektryka z Taurona, bo

    Ja bym to uprościł jak się da. Najpierw sprawdził obecny kabel pod kątem
    rezystancji izolacji, a potem wywalił te wszystkie zbędne eski,
    zostawił tylko przedlicznikowe a całą zabawę w ochronniki i zabezpieczenia
    robił już w prywatnej docelowej rozdzielni.

    L.

  • 5. Data: 2019-04-29 08:18:26
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu niedziela, 28 kwietnia 2019 23:22:10 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:

> [...]
    > zostawił tylko przedlicznikowe a całą zabawę w ochronniki i zabezpieczenia
    > robił już w prywatnej docelowej rozdzielni.

    otóż to - żadnej rozsądnej selektywnosci uzyskać się nie da w domowej instalacji.
    Zabezpieczenie selektywne skutecznie zmniejsza za to dostępną moc.
    Te wkładki 25A nalezy (w razie potrzeby, za porozumieniem z tauronem) wymienic na
    automat który jest zaplombowany, ale dzwignienka do załączanie juz nie.

    b.