    Subject: Re: zakładanie księgi wieczystej.
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Wed, 1 May 2019 15:32:22 +0200

    W dniu 2019-05-01 o 13:35, collie pisze:

    > Z tematu wątku wynika, że chce założyć księgę wieczystą jako jeden
    > z dziewięciu współwłaścicieli, z których jeden już nie żyje. Jemu
    > (i Tobie przy okazji) wyjaśniłem, że do założenia księgi wieczystej
    > potrzebny jest tylko jeden współwłaściciel-wnioskodawca, reszta
    > współwłaścicieli może być martwa. To, że sądy mają dostęp do bazy
    > PESEL nic w tym przypadku nie znaczy, gdyż przy zakładaniu księgi
    > wieczystej nie ma znaczenia, czy właściciele nieruchomości żyją.
    > Byle żył ten, który wnosi o założenie księgi wieczystej, lub jego
> [...]

    Kogutek pisze o przepadku na skarb państwa co jest totalną bzdurą. Co
    prawda niestety nie znamy relacji pomiędzy osobami posiadającymi udziały
    w nieruchomości, ale na 99,99% można spokojnie założyć, że jest to
    bliższa lub dalsza rodzina. Jeżeli chodzi o dziedziczenie spadku to nie
    tylko dzieci mają prawo, bo i wnukowie, rodzice, rodzeństwo, dziadkowie
    oraz ich potomkowie, a także wujkowie, stryjkowie, kuzynostwo. Prawo do
    spadku przysługuje wg określonej kolejności pokrewieństwa. W pierwszej
    kolejności małżonkom, dzieciom itd.  Może się okazać, że części po
    osobach zmarłych będą się należały osobom, które już takie udziały w tej
    nieruchomości posiadają lub które jeszcze nie zostały ujawnione, ale o
    ustanowienie spadku trzeba wystąpić do sądu. Może to zrobić dowolna
    osoba, która ze względu na stopień pokrewieństwa ma prawo do spadku.

    W tym przypadku skarb państwa czy gmina są bardzo daleko w tym
    "korowodzie spadkowym"

    W interesie składającego jest ujawnienie wszystkich potencjalnych
    spadkobierców, ponieważ w razie pominięcia spadkobiercy przy sprawie
    spadkowej, może on później wystąpić o zmianę stwierdzenia nabycia spadku
    lub o zachówek, a to może spowodować, że nabycie takiego spadku staje
    się nieopłacalne. Każdy spadkobierca ma 6 miesięcy na złożenie
    stosownego oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku od chwili,
    kiedy się dowiedział o śmierci spadkodawcy. Może tego dokonać w sądzie
    lub u notariusza.

    Sąd wzywa wszystkich ujawnionych spadkobierców do stawienia się w sądzie
    w celu złożenia stosownych oświadczeń. Jeżeli osoba powiadomiona przez
    sąd nie stawi się na takiej rozprawie spadkowej i nie złoży stosownego
    oświadczenia to po okresie 6 miesięcy sąd uznaje, że osoba ta przyjęła
    spadek i temat jest zamknięty. Gorzej jak osoba się dowie o spadku po
    kilku latach i wystąpi o zmianę postanowienia.

    Niestety sprawy spadkowe czasami bywają tak zawiłe, że ciągną się
    latami. Zakup udziałów w takim "cyrku" to spore ryzyko i trzeba się
    mocno zastanowić czy wchodzić w takie interesy, bo może się okazać, że
    koszty przewyższą wartość tej części nieruchomości.

    Trudno jest doradzać, bo nie wiemy czy ToMasz chce nabyć tą część na
    zasadzie spadkowej czy też kupić lub sprzedać.

    Co do KW to tak jak napisał Collie.