  • 1. Data: 2009-11-23 23:37:27
    Temat: Srednica kanalow wentylacji mechanicznej.
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Uszanowanie.

    Bez specjalnych ceregieli, jakiej srednicy uzyc kanalow do rozprowadzenia
    wentylacji mechanicznej do pomieszczen?
    Mam ostatnia mozliwosc rozprowadzenia czegos takiego, urzadzenia jakby
    ciagle tanialy i za jakis czas byc moze warto bedzie sie podlaczyc. Tak
    sobie pomyslalem, ze zanim przykrece plyty gipsowe do sufitow, to moze
    wsadzic tam rury i wyciagnac wolnymi kanalami do gory nad ostatni strop. Na
    razie nie planuje rekuperatora, mysle zapobiegawczo na wypadek pojawienia
    sie uciazliwej wilgoci, bo wszystko coraz szczelniejsze, wiekszy komfort
    latem i ogolnie na wszelki wypadek.
    W zwiazku z ostatnia rozbudowana dyskusja nie uwazam ze uda mi sie dzieki
    temu zaoszczedzic 70% na rachunkach za gaz. Traktuje to wylacznie w
    granicach ew. wiekszego komfortu w przyszlosci, nic wiecej, a to ostatni
    moment na takie decyzje.

    Pozdro.. TK

  • 2. Data: 2009-11-23 23:53:12
    Temat: Re: Srednica kanalow wentylacji mechanicznej.
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    > Uszanowanie.
    >
    > Bez specjalnych ceregieli, jakiej srednicy uzyc kanalow do rozprowadzenia
    > wentylacji mechanicznej do pomieszczen?

    Główne kanały możesz dać fi 200mm.
    Pamietaj, że jest nawiew i wywiew.
    Ja użyłęm zwykłych rur SPIRO.
    Genrlanie im większa centrala tym większe przekroje.
    W sumie jak dasz 250mm to też nie zaszkodzi.
    Odwiedź sosbie stronę PRO-VEnt'u i tam wszytko znajdziesz.

    Pozdrawiam
    Michał

  • 3. Data: 2009-11-24 00:07:17
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Bez specjalnych ceregieli, jakiej srednicy uzyc kanalow do rozprowadzenia
    > wentylacji mechanicznej do pomieszczen?

    daj największe, jakie się zmieszczą :-)
    ale bez przesady: od centrali 200 - 250 (takie zazwyczaj są króćce), a
    potem za każdym trójnikiem zmniejszaj o rozmiar (albo i nie) i będzie
    dobrze,
    ważna jest długość przewodów, najlepiej sobie rozrysować i policzyć
    opory, dobrze by było zachować równowagę między nawiewem i wywiewem

    pozdrawiam
    s_13

  • 4. Data: 2009-11-24 01:28:28
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 24 Lis, 00:37, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

> [...]
    > Mam ostatnia mozliwosc rozprowadzenia czegos takiego, urzadzenia jakby
    > ciagle tanialy i za jakis czas byc moze warto bedzie sie podlaczyc. Tak

    Brawo :)

    > sobie pomyslalem, ze zanim przykrece plyty gipsowe do sufitow, to moze
    > wsadzic tam rury i wyciagnac wolnymi kanalami do gory nad ostatni strop. Na

    Troche kucia Cie czeka bo kanaly sa sporawe:) Jezeli masz nieuzytkowe
    poddasze (tudziez stryszek) to z pokoi lec najbezpieczniej - fi 125 do
    gory. U gory kiedys to sobie polaczysz grubszymi srednicami do kupy :)
    Generalnie - zaczac od 200, podzial na 150, 125, ew. 100. Tylko
    przemysl usytuowanie anemostatow. Wywiewy w kiblach, kuchni, pralni i
    innych "brudnych" pomieszczeniach, warto w garderobie i wiatrolapie.
    Nawiewy w pokojach "czystych". Tak zaplanuj zeby powietrze
    przelatywalo przez caly pokoj, lecac najkrotsza droga od nawiewu do
    wywiewu i bedzie git :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 5. Data: 2009-11-24 07:54:13
    Od: "Druid29" <d...@p...onet.pl>

    > Uszanowanie.
    >
    > Bez specjalnych ceregieli, jakiej srednicy uzyc kanalow do rozprowadzenia
    > wentylacji mechanicznej do pomieszczen?

    Na stronie viessmanna można znaleźć wytyczne projektowe z dobrymi
    przykładami obliczenia doboru średnic przewodów i rozmieszczenia i
    anemostatów (Vitovent 300):
    http://www.viessmann.pl/pl/strefa_projektanta/wytycz
    ne_projektowe.html

    Pozdrawiam,
    Druid29

  • 6. Data: 2009-11-24 10:05:21
    Od: zbooY <z...@g...com>

    On 24 Lis, 02:28, Adam Szendzielorz <a...@g...com> wrote:
    > Wywiewy w .... kuchni....

    tak czy siak pochlaniacz w kuchni to minimum bo reku nie lubi tluszczy
    kuchennych a przynajmniej trzeba ponadnormatywnie dbac o filtry
    a tak wogole to wentylacja mechaniczna (tzn centrala reku) nie lubi
    kuchni gazowych - to tak na marginesie :-)
    zalecenie jest by okapu bezposrednio nie podlaczac do centrali

    > Tak zaplanuj zeby powietrze przelatywalo przez caly pokoj, lecac najkrotsza droga
    od nawiewu do wywiewu

    a dlaczego nie najdluzsza? wtedy beda strefy mniej wentylowane

    jeszcze jedna sprawa - jak rozmiescic w pionie? nawiewy i wywiewy na
    gorze?

    czy jest jakis patent na pomiary przeplywow samodzielnie?

    z.

  • 7. Data: 2009-11-24 10:11:47
    Od: " K" <k...@W...gazeta.pl>

    Adam Szendzielorz <a...@g...com> napisał(a):

    > Nawiewy w pokojach "czystych". Tak zaplanuj zeby powietrze
    > przelatywalo przez caly pokoj, lecac najkrotsza droga od nawiewu do
    > wywiewu i bedzie git :)
    > pozdr.

    Czesc, a mozna generalnie stwierdzic jaka srednica powinna byc przewodu z GWC
    do centrali (i samego GWC tez)? Niestety musze to ustalic na etapie projektu
    plyty fundamentowej. Zreszta jak mi wycenili instalacje na 40000
    stwierdzilem, ze chyba sam sie wezme za projekt.... Dzieki za linki do
    veismanna :)

  • 8. Data: 2009-11-24 10:22:05
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > latem i ogolnie na wszelki wypadek.

    Bardzo dziekuje wszystkim za zajecie sie tematem.
    Przy okazji doprecyzuje tu co nie co. Ze stropu na gorze pozostalo mi tylko
    prowadzenie oddzielnych kanalow do wszystkich pomieszczen. Do pomieszczen na
    dole nie moge juz przeprowadzic grubych rur i gdzies pod stropem sie
    rozdzielac. Z trudem, ale jeszcze lecac po kolei do kazdego pomieszczenia
    moge to zrobic wykorzystujac pewne kanaly z gory na dol a czes po prostu
    zmiescic np. w zabudowie kibla na gorze i stad rura w dol do pokoju na dole.
    Anemostaty byly by montowane w sufitach. Na tomiast na gorze jak narazie bez
    wiekszego problemu moge zejsc w warstwie ocieplenia do kazdego pomieszczenia
    montujac anemostaty w GK. Caly ten zastany na te chwile uklad zmusza mnie do
    wykorzystania maksymalnie cienkich przewodow. 100mm to jeszcze bym zmiescil,
    ale grbsze nie koniecznie.

    Pozdro.. TK

  • 9. Data: 2009-11-24 10:34:33
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 24 Lis, 11:05, zbooY <z...@g...com> wrote:

    > a dlaczego nie najdluzsza? wtedy beda strefy mniej wentylowane

    Chodzilo o to ze jak narysuje sobie najkrotsza droge jaka moze pokonac
    powietrze od anemostatu nawiewnego do wywiewnego, na projekcie, to ma
    leciec przez caly pokoj, a nie np. tylko przez prog :-)

    > jeszcze jedna sprawa - jak rozmiescic w pionie? nawiewy i wywiewy na
    > gorze?

    Nie rozumiem dokladnie pytania:(

    > czy jest jakis patent na pomiary przeplywow samodzielnie?

    Wypozyczyc lub kupic tani anemometr i zrobic papierowa "tube" ktora
    zawiezi przekroj anemostatu do rozmiarow wiatraczka anemometru. Jak
    juz pisalem - nigdy nie wyliczymy tego co do m3/h -> sam pomiar bedzie
    obarczony dosc sporym bledem, watpie tez ze uda nam sie wszystko
    wyregulowac (na przepustnicach) tak jak sobie zalozymy. Ale to nic!
    Udusic sie nikt nie udusi;) Wywiewy i tak z reguly sa
    "przewymiarowane" w stosunku do nawiewow (bo jest ich poprostu mniej:)
    wiec w "newralgicznych" miejscach jak kibelki, kuchnia, pralnia i tak
    bedzie przeciag ze hej ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 10. Data: 2009-11-24 10:38:53
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 24 Lis, 11:11, " K" <k...@W...gazeta.pl> wrote:

    > Czesc, a mozna generalnie stwierdzic jaka srednica powinna byc przewodu z GWC
    > do centrali (i samego GWC tez)? Niestety musze to ustalic na etapie projektu

    Zalezy jakiego GWC.. Jak rurowca to wstaw na wszelki wypadek kawalek
    rury 200. Zawsze mozesz zredukowac, a powiekszyc... tez sie da ale
    lekko nie bedzie (wiem cos o tym bo zapomnialem o wyprowadzeniu
    kanalizy 160 przez lawe gruba na 60cm :-) Ja tam polecam mimo wszystko
    wersje gwc wodnego - wtedy wystarczy wstawic przy laniu fundamentow
    rurke z kanalizy fi50 w ktora potem ladnie wejdzie rura wodna fi32 i
    bedzie akurat dosc miejsca na pianke :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.