  • 1. Data: 2010-06-05 18:19:16
    Temat: TBS - na czym polega trik?
    Od: "hiphophurra" <h...@g...pl>

    Hej,

    Wybaczie mały offtop na grupie.

    Przeglądając oferty mieszkań z rynku wtórnego,
    znajduje się często oferty TBSów. Np. takie:

    http://otodom.pl/index.php?mod=show&insId=5959400

    Na czym polega trik? Czy kupując takie mieszkanie
    w tak atrakcyjnej cenie, płaci się wysoki czynsz?
    Czy chodzi o to, że nie jest to pełna własność?
    Czy ktoś mógłby pokrótce mi to wyjaśnić?

    Pozdrawiam!
    hhh

  • 2. Data: 2010-06-05 19:27:15
    Temat: Re: TBS - na czym polega trik?
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 5 Jun 2010 20:19:16 +0200, hiphophurra napisał(a):

    > Na czym polega trik? Czy kupując takie mieszkanie
    > w tak atrakcyjnej cenie, płaci się wysoki czynsz?

    Tak.

    > Czy chodzi o to, że nie jest to pełna własność?

    Tak.

    Masz do wyboru: kupno 50-metrowego mieszkania za 300 tysięcy tak aby było
    twoją własnością, lub kupno mieszkania w TBS, czyli de facto tak jakbyś
    nabył prawo do mieszkania; takie mieszkanie nigdy nie będzie twoją
    własnością*, a czynsz jest z reguły 2x większy niż normalnie. Np. w bloku
    na Tarchominie za 2 pokojowe mieszkanie w TBS czynsz wynosi jakieś 700 zł;
    dla porównania znajomy też mieszkający na Tarchominie za 3-pokojowe
    70-metrów płaci połowę tego.

    * - co jakiś czas wypływają informacje, że są plany na to aby zmienić ten
    stan rzeczy i umożliwić lokatorom TBSów wykup mieszkań na własność. Ale
    słychać o tym od dobrych 5 lat i póki co nic się nie wyjaśniło, więc nie
    sądzę żeby pojawiły się takie możliwości w najbliższym czasie.

    --
    best regards,
    scream

  • 3. Data: 2010-06-05 20:06:35
    Od: "hiphophurra" <h...@g...pl>

> [...]
    > słychać o tym od dobrych 5 lat i póki co nic się nie wyjaśniło, więc nie
    > sądzę żeby pojawiły się takie możliwości w najbliższym czasie.

    No i teraz zrozumiałem.
    Very sękju macz.

    Pozdrawiam,
    hhh

  • 4. Data: 2010-06-05 23:19:49
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik scream napisał:

> [...]
    > nabył prawo do mieszkania; takie mieszkanie nigdy nie będzie twoją
    > własnością*, a czynsz jest z reguły 2x większy niż normalnie.

    Nie. Czynsz płaci normalnie. Właściciel nie płaci czynszu (tenuty
    dzierżawnej ogólnie biorąc), płaci jedynie składkę na bieżącą
    eksploatację części wspólnej i na fundusz remontowy. Najemca musi to
    wszystko i prawdziwy czynsz (czyli działkę za korzystanie z cudzego
    kapitału). Fakt, więcej wychoodzi, dwa razy to dobre oszacowanie.

    --
    Darek

  • 5. Data: 2010-06-07 09:08:57
    Od: szary <n...@x...pl>

    hiphophurra wrote:

> [...]
    > w tak atrakcyjnej cenie, płaci się wysoki czynsz?
    > Czy chodzi o to, że nie jest to pełna własność?
    > Czy ktoś mógłby pokrótce mi to wyjaśnić?

    http://www.nowytydzien.pl/nowytydzien/?p=2028

    Nie jestem w TBS ale co nieco obija mi sie o uszy bo mieszkam na "osiedlu
    TBS".
    Z tego co zrozumialem to placili po 1000-1300 czynszu + splata pozyczki ale
    potem sie okazalo, ze pozyczka nie byla splacana a tylko regulowali odsetki
    no i teraz upadlosc a wierzyciele sa przed lokatorami i wszystko zawislo nie
    wiadomo w jakim punkcie (startu?).
    Art. nie czytalem.